Jump to content

Kriminellt.com

Vice.
 Share

Recommended Posts

Tycker att detta är väldigt fel. Vi måste lita på att staten skyddar sin befolkning, det är inget allmänheten skall göra. Och efter avtjänat straff skall personen i fråga inte straffas mer. Kan hålla med om att har man blivit dömd mer en en gång skall någon form av uppföljande kontroll kontinuerligt göras, men inte av allmänheten...

Att göra så här (kan) leder till trakasserier och misshandel av den dömde, vilket inte är försvarbart, vad han/hon än dömts för. Skulle man rättfärdiga ett sådant beteende så skulle det kunna jämföras med att man hyllar anarkin, och det är något som inte fungerar i ett civiliserat samhälle...

http://www.kriminellt.com/infusions/extend...nded_member.php

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som MyStiC sa så är det offentliga uppgifter så dem gör inget fel, däremot så kan ju man förstå att det kan vara irriterande för dem som gjort brotten att deras uppgifter kan ses så enkelt och att dem flera människor kommer veta om vad dem gjort men när det gäller våldtäkt osv så finner jag inte mycket sympati för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är både mot och för detta förslag.

Visst är det bra att vara medveten om vem som har gjort si och så,

men det får absolut inte missbrukas.

Vi tar två exempel.

+

Muttamammamostafa har suttit av sitt straff för ett antal våldtäkter, och är ute på en pub långt

från hemorten.

Där får han syn på Vera Mastodont som sitter för sig själv, han bjuder henne på en drink.

Sen frågar han om han får följa henne hem, men Vera Mastodont tackar nej eftersom

hon är medveten om vad han tidigare har begått.

-

Memekebabo har suttit av ett straff för pedofili, och Temepizza

hatar pedofiler. Memekebabo har laggt ner all pedofili, men Temepizza

får läsa vad Memekebabo har gjort och följer honom.

Så snart som Memekebabo lägger nyckeln i låset så får han

ett knivhugg i ryggen av Temepizza.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här påminner ju en hel del om systemet de har i USA. Där finns det en hemsida/program (kommer ej ihåg vilket) som är öppen för all allmänhet där man enkelt kan knappa in gatuadress och stad och vips så får man fram tidigare dömda pedofiler och våldtäktsdömda. Nu är ju sidan som Vice. refererar till långt ifrån lika avancerad som den man har i USA och långt ifrån likadan, men visst kan man finna likheter. Personligen anser jag att detta både är rätt och fel och har en delad åsikt. Eftersom det är offentliga handlingar, som redan nämnts, så har ju ioförsig varenda person rätt till att få se dessa handlingar och domar, men genom att starta en hemsida där alla listas och alla domar läggs ut, gör det markant lättare att hitta dessa personer. Nu är det ju så att om en person verkligen drivs av att hitta en specifik person så lär ju sidan inte göra en större skillnad än att det möjligtvis tar lite längre tid om den inte funnits. Sedan sker det inte så många våldsakter av personer som vill få sin hämnd och sidan kommer inte ändra på det på något sätt. Vad som jag dock tycker är tråkigt att vi genom bl.a dessa nystartade sidor och på andra sätt visar att vi börjar härma amerikaner mer och mer gällande rättspolitik och ö.h.t hur kriminalitet bemöts i samhället och utanför politiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för personer som står bakom sidan? Brottsoffer? Hittade ingen "Om oss"-sektion.

Antagligen han som utger sig för att vara Matte Andersson. Han går i alla fall under beteckningen admin, så jag antar att det är en privatperson. En förälder vars son råkat ut för en pedofil och nu beskriver sitt hat (möjligtvis aningen för starkt ord i detta sammanhang) mot rättsväsendet.

http://www.kriminellt.com/readarticle.php?article_id=4

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice. Varför väljer du alltid olämpliga smileys på dina trådar? På ande-tråden i loungen körde du denna :lol: och här väljer du denna av alla: :D

Är du oseriös?

Man ska vara seriös.

---

Jag tycker inte att det verkar som en bra idé med hemsidan. Att begå ett brott är inget man ska behöva lida av hela livet, omständigheterna kring brottet kan vara komplicerade. Jag tror också på att människor kan ändra på sig, om domen är rättvis och de har avtjänat sitt straff ska det räcka med det.

En sida för folk som har begått brott men som inte har blivit dömda skulle vara bättre, med Richard Nixon högst upp på listan.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Offentlighetsprincipen - I'm loving it!

Jag med. Tycker det är en grundläggande i en demokrati, men det innebär inte att folk som suttit av sitt straff skall hängas ut.

Fan, jag var inte med :/

Haha ja synd. Jag sökte faktiskt efter "karatemorfar" men hittade inget... =(

Är både mot och för detta förslag.

Visst är det bra att vara medveten om vem som har gjort si och så,

men det får absolut inte missbrukas.

Vi tar två exempel.

+

Muttamammamostafa har suttit av sitt straff för ett antal våldtäkter, och är ute på en pub långt

från hemorten.

Där får han syn på Vera Mastodont som sitter för sig själv, han bjuder henne på en drink.

Sen frågar han om han får följa henne hem, men Vera Mastodont tackar nej eftersom

hon är medveten om vad han tidigare har begått.

Ja, det är kluvet det där. Man skall ju vara försiktig när man följer en fd. våldsman hem, men borde inte han själv berätta detta för kvinnan?

Jag menar, om man nu mådde dåligt under en period och nu vill starta ett nytt liv, så går inte detta för att han hela tiden blir utpekad.

Vice. Varför väljer du alltid olämpliga smileys på dina trådar? På ande-tråden i loungen körde du denna :lol: och här väljer du denna av alla: :D

Är du oseriös?

Man ska vara seriös.

---

Jag tycker inte att det verkar som en bra idé med hemsidan. Att begå ett brott är inget man ska behöva lida av hela livet, omständigheterna kring brottet kan vara komplicerade. Jag tror också på att människor kan ändra på sig, om domen är rättvis och de har avtjänat sitt straff ska det räcka med det.

En sida för folk som har begått brott men som inte har blivit dömda skulle vara bättre, med Richard Nixon högst upp på listan.

Joddå jag är seriös, sätter ut motsatta smileys på ploj. Gillar jut de där 2 gubbarna av någon anledning. Inget att ta på allvar . =)

Bra åsikt i din text.

Kan tänka mig, som jag nämde innan, att en sida med namn på återfallsförbrytare i så fall kommer upp.

Men att hänga ut folk med både namn och adresser är samtidigt fel, även om det är återfallsförbrytare.

Mycket pga den risk de utsätts för i och med detta.

Fruktansvärt kluven i frågan. Har svårt att egentligen ta en fast ställning i frågan. =/

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor