gta_johan Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Nån som vet ifall det är 16år för att köpa sprit i Danmark? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Nån som vet ifall det är 16år för att köpa sprit i Danmark? Ja, det är 16 års-gräns på att köpa sprit i Danmark. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ma__Cipriani Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Vill bara påpeka att det är en sjukt konstig lag, eftersom att sexton är alldeles för ungt. Många, många i den åldern har inte utvecklats fullt ut, inte ens när man är arton är man "garanterat" fullutvecklad, varken fysiskt eller mentalt. Vet inte hur lagen fungerar där, det kan ju vara bra att man redan vid den åldern lär sig ta ansvar och lär sig i tid hur mycket man ska dricka, eller OM man egentligen ska dricka. Ser gärna att åldern höjs där. Redigerad 14 december, 2008 av Ma__Cipriani Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Vill bara påpeka att det är en sjukt konstig lag, eftersom att sexton är alldeles för ungt. Många, många i den åldern har inte utvecklats fullt ut, inte ens när man är arton är man "garanterat" fullutvecklad, varken fysiskt eller mentalt. Vet inte hur lagen fungerar där, det kan ju vara bra att man redan vid den åldern lär sig ta ansvar och lär sig i tid hur mycket man ska dricka, eller OM man egentligen ska dricka. Ser gärna att åldern höjs där. Ser gärna motsatsen, 'cause I wanna getz wasted pre-18 without några jobbiga lagar som stoppar mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Är du svensk är det 18 år som gäller för att i butik köpa alkoholhaltiga drycker. Krogen vet jag inte. Redigerad 14 december, 2008 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Ser gärna motsatsen, 'cause I wanna getz wasted pre-18 without några jobbiga lagar som stoppar mig. Nja. Nog för att jag också ville det innan jag fyllde, men egentligen är 18 en rätt bra åldergräns. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Nja. Nog för att jag också ville det innan jag fyllde, men egentligen är 18 en rätt bra åldergräns. Dock om enda orsaken till åldersgräns är att man skadar sig själv på diverse sätt så tycker jag personligen att man inte behöver någon åldersgräns alls. Se istället till att folk ser på det på samma sätt som med droger, kriminalitet och så vidare fram tills de uppnått lagom ålder. (ok det här låter inte alls bra jag vet och förmodligen kan jag inte riktigt komma på svinbra argument såhär över nätet men jag ska jobba på det.) Som det ser ut nu så har ju knappt den här lagen någon effekt alls. Det enda den ger är en massa föräldrar som vägrar köpa ut eftersom att "det är ju olagligt". Ungarna får tag i det någon annanstans och föräldrarna ger en liten moralpredikan dagen efter fjortisfyllan men sen så skiter dom i stort sett i det för man har ju lärt sig sin läxa. Ansvaret borde skiftas över mer på föräldrarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Dock om enda orsaken till åldersgräns är att man skadar sig själv på diverse sätt så tycker jag personligen att man inte behöver någon åldersgräns alls. Se istället till att folk ser på det på samma sätt som med droger, kriminalitet och så vidare fram tills de uppnått lagom ålder. (ok det här låter inte alls bra jag vet och förmodligen kan jag inte riktigt komma på svinbra argument såhär över nätet men jag ska jobba på det.) Som det ser ut nu så har ju knappt den här lagen någon effekt alls. Det enda den ger är en massa föräldrar som vägrar köpa ut eftersom att "det är ju olagligt". Ungarna får tag i det någon annanstans och föräldrarna ger en liten moralpredikan dagen efter fjortisfyllan men sen så skiter dom i stort sett i det för man har ju lärt sig sin läxa. Ansvaret borde skiftas över mer på föräldrarna. Men öh, hur lätt är det för en 10-åring att få tag i sprit? Och hur bra vore det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Men öh, hur lätt är det för en 10-åring att få tag i sprit? Och hur bra vore det? Jag skulle säga att det var problem ända upp till jag blev 18. Visst, ibland hade man ett nummer till en stabil langare men sen försvann han och man fick leta igen, dessutom var ju inte langaren alltid anträffbar. Skulle druckit mycket mer, och framför allt mer slentrianmässigt om det hade varit lätt och lagligt att köpa. 20 är kanske lite väl högt tycker jag, som nittonåring så känner jag mig fullt mogen att få handla själv på systemet. Men guess what, jag fyller 20 om 22 dagar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Är du svensk är det 18 år som gäller för att i butik köpa alkoholhaltiga drycker. Krogen vet jag inte. I Danmark? När jag var där kollade dom i alla fall inte leg. Tur det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 I Danmark? När jag var där kollade dom i alla fall inte leg. Tur det. Är det verkligen så? De kollade ju inte oss på ett enda ställe. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Är det inte 16 år för öl, cider mm och sedan 18 för krog/starksprit? Det slitna är ju att dem säljer cigg och öl på bagerier Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Man kan handla sprit på Bottleshop när man är 16. Jag har själv gjort det, de kollar inte ens leg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 I Danmark? När jag var där kollade dom i alla fall inte leg. Tur det. Ja, i Danmark. Det är inte alltid alla klubbar och dyl. kollar leg i Sverige, det betyder inte att man får komma in där om man är under 18, eller hur? När jag var i Danmark påpekade en kassörska detta när hon hörde att jag var svensk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Är det inte 16 år för öl, cider mm och sedan 18 för krog/starksprit? Nej, all sprit är 16. Ja, i Danmark. Det är inte alltid alla klubbar och dyl. kollar leg i Sverige, det betyder inte att man får komma in där om man är under 18, eller hur? När jag var i Danmark påpekade en kassörska detta när hon hörde att jag var svensk. Nej, men nu gällde det minst 3-4 ställen, och jag känner folk som gått från affär till affär och köpt fem sjuttisar per ställe. Jag vill se annan källa än en expedit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Nej, men nu gällde det minst 3-4 ställen, och jag känner folk som gått från affär till affär och köpt fem sjuttisar per ställe. Jag vill se annan källa än en expedit. Är det inte ganska dumt att gå runt "från ställe till ställe" om man ska ha så mycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Är det inte ganska dumt att gå runt "från ställe till ställe" om man ska ha så mycket? Antar att de inte ville köpa 30 stycken på samma. Jag vetifan, de är inte mina vänner precis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Antar att de inte ville köpa 30 stycken på samma. Jag vetifan, de är inte mina vänner precis. Haha, vad är det med dig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts