Jump to content

16år i Danmark

gta_johan
 Share

Recommended Posts

Vill bara påpeka att det är en sjukt konstig lag, eftersom att sexton är alldeles för ungt.

Många, många i den åldern har inte utvecklats fullt ut, inte ens när man är arton är man "garanterat" fullutvecklad, varken fysiskt eller mentalt. Vet inte hur lagen fungerar där, det kan ju vara bra att man redan vid den åldern lär sig ta ansvar och lär sig i tid hur mycket man ska dricka, eller OM man egentligen ska dricka.

Ser gärna att åldern höjs där.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara påpeka att det är en sjukt konstig lag, eftersom att sexton är alldeles för ungt.

Många, många i den åldern har inte utvecklats fullt ut, inte ens när man är arton är man "garanterat" fullutvecklad, varken fysiskt eller mentalt. Vet inte hur lagen fungerar där, det kan ju vara bra att man redan vid den åldern lär sig ta ansvar och lär sig i tid hur mycket man ska dricka, eller OM man egentligen ska dricka.

Ser gärna att åldern höjs där.

Ser gärna motsatsen, 'cause I wanna getz wasted pre-18 without några jobbiga lagar som stoppar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. Nog för att jag också ville det innan jag fyllde, men egentligen är 18 en rätt bra åldergräns.

Dock om enda orsaken till åldersgräns är att man skadar sig själv på diverse sätt så tycker jag personligen att man inte behöver någon åldersgräns alls.

Se istället till att folk ser på det på samma sätt som med droger, kriminalitet och så vidare fram tills de uppnått lagom ålder. (ok det här låter inte alls bra jag vet och förmodligen kan jag inte riktigt komma på svinbra argument såhär över nätet men jag ska jobba på det.)

Som det ser ut nu så har ju knappt den här lagen någon effekt alls. Det enda den ger är en massa föräldrar som vägrar köpa ut eftersom att "det är ju olagligt". Ungarna får tag i det någon annanstans och föräldrarna ger en liten moralpredikan dagen efter fjortisfyllan men sen så skiter dom i stort sett i det för man har ju lärt sig sin läxa.

Ansvaret borde skiftas över mer på föräldrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock om enda orsaken till åldersgräns är att man skadar sig själv på diverse sätt så tycker jag personligen att man inte behöver någon åldersgräns alls.

Se istället till att folk ser på det på samma sätt som med droger, kriminalitet och så vidare fram tills de uppnått lagom ålder. (ok det här låter inte alls bra jag vet och förmodligen kan jag inte riktigt komma på svinbra argument såhär över nätet men jag ska jobba på det.)

Som det ser ut nu så har ju knappt den här lagen någon effekt alls. Det enda den ger är en massa föräldrar som vägrar köpa ut eftersom att "det är ju olagligt". Ungarna får tag i det någon annanstans och föräldrarna ger en liten moralpredikan dagen efter fjortisfyllan men sen så skiter dom i stort sett i det för man har ju lärt sig sin läxa.

Ansvaret borde skiftas över mer på föräldrarna.

Men öh, hur lätt är det för en 10-åring att få tag i sprit? Och hur bra vore det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men öh, hur lätt är det för en 10-åring att få tag i sprit? Och hur bra vore det?

Jag skulle säga att det var problem ända upp till jag blev 18. Visst, ibland hade man ett nummer till en stabil langare men sen försvann han och man fick leta igen, dessutom var ju inte langaren alltid anträffbar. Skulle druckit mycket mer, och framför allt mer slentrianmässigt om det hade varit lätt och lagligt att köpa.

20 är kanske lite väl högt tycker jag, som nittonåring så känner jag mig fullt mogen att få handla själv på systemet. Men guess what, jag fyller 20 om 22 dagar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Danmark? När jag var där kollade dom i alla fall inte leg. Tur det.

Ja, i Danmark. Det är inte alltid alla klubbar och dyl. kollar leg i Sverige, det betyder inte att man får komma in där om man är under 18, eller hur?

När jag var i Danmark påpekade en kassörska detta när hon hörde att jag var svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte 16 år för öl, cider mm och sedan 18 för krog/starksprit?

Nej, all sprit är 16.

Ja, i Danmark. Det är inte alltid alla klubbar och dyl. kollar leg i Sverige, det betyder inte att man får komma in där om man är under 18, eller hur?

När jag var i Danmark påpekade en kassörska detta när hon hörde att jag var svensk.

Nej, men nu gällde det minst 3-4 ställen, och jag känner folk som gått från affär till affär och köpt fem sjuttisar per ställe. Jag vill se annan källa än en expedit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor