FerkurZ Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Liknelsen var ju helt sämst. Nazism har alltid varit en dålig grej och funnits i 60 år, är fortfarande en dålig grej. Vad raven menade var att fildelning har funnits i 20 år och fram till nu setts som en bra grej - varför har det ändrats? Inte alla som tycker att nazismen är dåligt. När sågs fildelning som en bra grej? Det som har ändrats är väl att folk laddar hem bränner å säljer till folk i otroliga skalor. Redigerad 14 december, 2008 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Jag är både för och emot nedladdning, men samtidigt känner jag att det är rätt vid vissa tillfällen. Anledningen att jag laddar ner är att ajg inte har pengar eller ork för att gå på BIO eller in till stan för att köpa ett OS för 5k när jag kan få det gratis från nätet. Men det största felet är nog eknonomin! I dagen ekonomi måste allt öka, alla företag måste går mer och mer i vinst. Går ett företag 4% vinst över det dom lagt ut på en produkt så vill dom gå ännu mer plus ÖVER den förra procenten, te x idag 4%+ imorrn över 4% för att det ska bli plus. En annan dålig sak med dagens ekonomi är ju den globala uppvärminen, alla företag är så giriga så dom kan inte släppa pengar för att rädda miljön. Alla företag gnäller då på pirater för dom inte går dom där extra plus(en?) utan då höjer dom priser. Räcker det inte med en miljon till en kille som gjort en låt som vart bra. Måste han ha en halv miljard till han är nöjd. Alla pirater tror jag är trött på att betala så svinigt mycket pengar på mjukvara och musik, det finns ju billiga ställen på nätet. Men vem FAN vill lämna ut uppgifter om ens egna bankkonto för 13 kronor (en låt) när det gäller så mycket falskheter på nätet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Jag är både för och emot nedladdning, men samtidigt känner jag att det är rätt vid vissa tillfällen. Anledningen att jag laddar ner är att ajg inte har pengar eller ork för att gå på BIO eller in till stan för att köpa ett OS för 5k när jag kan få det gratis från nätet. Men det största felet är nog eknonomin! I dagen ekonomi måste allt öka, alla företag måste går mer och mer i vinst. Går ett företag 4% vinst över det dom lagt ut på en produkt så vill dom gå ännu mer plus ÖVER den förra procenten, te x idag 4%+ imorrn över 4% för att det ska bli plus. En annan dålig sak med dagens ekonomi är ju den globala uppvärminen, alla företag är så giriga så dom kan inte släppa pengar för att rädda miljön. Alla företag gnäller då på pirater för dom inte går dom där extra plus(en?) utan då höjer dom priser. Räcker det inte med en miljon till en kille som gjort en låt som vart bra. Måste han ha en halv miljard till han är nöjd. Alla pirater tror jag är trött på att betala så svinigt mycket pengar på mjukvara och musik, det finns ju billiga ställen på nätet. Men vem FAN vill lämna ut uppgifter om ens egna bankkonto för 13 kronor (en låt) när det gäller så mycket falskheter på nätet. Mhm, fyfan för företag som vill gå i vinst alltså, så jävla illa... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Fildelning är bra i små mängder. Majoriteten av alla band som finns idag hade aldrig varit så stora dom är idag om fildelning inte existerat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Inte alla som tycker att nazismen är dåligt. När sågs fildelning som en bra grej? Det som har ändrats är väl att folk laddar hem bränner å säljer till folk i otroliga skalor. Spelar du dummare än vad du är? Fildelningen sågs som en bra grej när man gick hem till varandra och spelade in kompisens vinylskivor till kassett, folk bytte musik och rökte jazzpipa. Inga stora företag som blev giriga. Ja det stämmer nog att det är den stora skalan som lett till all uppståndelse och de nya lagarna. Edit: bemöda dig föresten inte med att svara. Jag tänker inte diskutera saker med dig eftersom du inte tar forum som kommunikationsform på allvar, blir tråkigt och irriterande att prata med såna personer. Redigerad 14 december, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Spelar du dummare än vad du är? Fildelningen sågs som en bra grej när man gick hem till varandra och spelade in kompisens vinylskivor till kassett, folk bytte musik och rökte jazzpipa. Inga stora företag som blev giriga. Ja det stämmer nog att det är den stora skalan som lett till all uppståndelse och de nya lagarna. Edit: bemöda dig föresten inte med att svara. Jag tänker inte diskutera saker med dig eftersom du inte tar forum som kommunikationsform på allvar, blir tråkigt och irriterande att prata med såna personer. Jag var inte direkt med, så tjabbar absolut inte. Men sågs det inte som ett problem i media? Vet inte om man med lagar eller dyl. försökte att stoppa det, men jag är ganska säker på att jag sett klipp från _gamla_ nyheter där man tagit upp detta som ett "problem". Det får mera plats i media nu, det tror jag nog. Skillnaden är väl egentligen att det gått ifrån "åh gud så praktiskt, jag förstår att många gör såhär" till "Jag vet att jag inte får, så säg inget. Men å andra sidan, 'alla' gör ju det". Vad jag menar är att fildelning väl fortfarande "svenssons" emellan ses som en bra grej? Redigerad 14 december, 2008 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FoxtroT Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Musik laddar jag ner, filmer laddar jag ner. Spel laddar jag ner, för att testa. Är det så att jag gillar spelet så köper jag det direkt, gillar jag det mycket så kan det bli att jag köper Collectors edition av spelet, bara för att stödja spelutvecklarna fullt ut. Om det efter ett tag visar sig att en speltillverkare bara gör bra spel (enligt mig då) så köper jag spelen utan att ladda ner dem först, det gör jag med alla Dice, Bethesda softworks samt Rockstar. Kan hända att jag köper filmer efteråt med, men har bara hänt någon gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 14 december, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Hittade en intressant artikel angående detta http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_478175.svd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Hittade en intressant artikel angående detta http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_478175.svd Kunde misstänka det, som företagen vill ha mer än då. Jävla snåla AS! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Är ni seriösa då ni säger att ni köper spelet direkt efter ni laddat ner det? Låter helskumt imo. Själv spelar jag mest på konsoll så 99% utav alla spel jag äger har jag betalat för men jag skulle aldrig kunna tänka mig köpa ett spel som man redan har på datorn. Visst om ni vill stödja företaget som säljer men det är inte precis som om ni får ett tack för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Vet du att det fanns en speciell skatt på kassetter osv som gick till artister/skivbolagen dvs? Det fanns även på CD-skivor, tills det blev ohållbart eftersom att de kunde användas till så mycket annat. Ja det vet jag, vet du att avgiften fortfarande finns kvar och går under namnet privatkopieringsersättning? http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10521 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Jag var inte direkt med, så tjabbar absolut inte. Men sågs det inte som ett problem i media? Vet inte om man med lagar eller dyl. försökte att stoppa det, men jag är ganska säker på att jag sett klipp från _gamla_ nyheter där man tagit upp detta som ett "problem". När kassettbanden hade sina glansår under 1970-talet och 1980-talet gick en kampanj kallad "home taping is killing music", så motstånd har funnits redan då. Även på 1960-talet när de första topplisteprogrammen började sändas i radio var man rädd om skivförsäljningen och trodde det skulle påverka skivförsäljningen när folk spelade in på rullbandspelare (som min farsa gjorde ). Så motstånd mot att folk tar saken i egna händer har väl funnits länge. Däremot är min känsla att förr så spreds inte musiken lika långt genom egen kopiering som nu, som The Dude skrev, låna varandras skivor etc. Vad tycker jag själv då? Jo jag tycker man ska kunna få betalt som musiker eller annan skapandeform, men jag har faktiskt inget riktigt bra system att föreslå. Men jag gillar ju skivor förståss, materialist som man är. Fildelning ser jag mer som ett sätt att upptäcka musik, när jag sedan äger den fysiskt fildelar jag den inte längre. Man har ju hört vissa tankegångar om att äga musik fysiskt inte betyder så mycket längre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Bra. Inser du då skillnaden mellan att betala för kasetten och ge pengar till artisten/skivbolaget och att ladda hem den och ge pengar till..ingen? Men du har ju missuppfattat allting. Det är på lagringsmedia som DVD-R-skivor, mp3-spelare och dylikt som avgiften ligger på, alltså det man kopierar sitt warez på. Det är ingen privatkopieringsersättning på upphovsrättsmaterial såsom filmer och album. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 [youtube-old]dmloBgOSg7o[/youtube-old] MERA WAREZ! Fan också, jag tänkte ju posta den. ... Tillsammans med "I rest my case". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Om du köper en kasett/whatever och kopierar över från din polare betalar du (även om det är indirekt). Om du laddar hem till din dator så betalar du inte. Vad är det du har svårt att se? Även om det inte är du som direkt betalar avgiften, utan företaget som tillverkar/importerar, är det fortfarande du som betalar, även om det inte är direkt till Copyswede utan det är mellanhänder som förvaltar pengarna först. Vad jag har svårt att se? Jag ser allt mycket klart tack, det är du som är förvirrad och missinformerad (om kasettavgiften t.ex.) Det är såklart inte en fullkomlig ersättning men en summa iaf som uppovsrättspersonerna får när jag köper en mp3-spelare som jag fyller med datornedladdat material, eller bränner en DVD-film som jag har laddat ner till min dator. Det enda jag har svårt att se är vad du babblar om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 [youtube-old]dmloBgOSg7o[/youtube-old] MERA WAREZ! Vilken betoning han hade på andra E't i warez. När det finns tillräckligt mycket bra musik i spotify (dvs allt jag lyssnar på) så kan jag tänka mig att betala 99kr/månad och lägga ner tankningen av musik nästan helt, förutom musik jag vill ha i min mp3maskin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 Vilken betoning han hade på andra E't i warez. När det finns tillräckligt mycket bra musik i spotify (dvs allt jag lyssnar på) så kan jag tänka mig att betala 99kr/månad och lägga ner tankningen av musik nästan helt, förutom musik jag vill ha i min mp3maskin. Lyckades fixa till mig ett Spotify konto och jag är på helt samma spår. Ser dock inte varför man skulle vilja betala? Vad jag förstått så är det bara att man slipper reklamen mer eller mindre (vilket jag inte ser som ett problem, har fått höra två stycket 20sekundersklipp under 2 dygn av användning). Nä, som sagt. När spotify har tillräckligt mycket bra musik som jag själv lyssnar på kommer jag nog tanka musik helt och hållet, använder sällan walkman på telefonen, så ser ingen mening med att ha musik liggande och ta plats på datorn om man kan få det streamat. Det enda är väl om man skulle bli utan internetuppkoppling, vilket i dagens samhälle är ganska svårt att undvika. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts