ZcruweN Skrivet 13 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 december, 2008 Hej! Nu när det är såhär hett med fildelning om dagarna så kommer ju FRA och IPRED och gör det riktigt jävligt för fildelarna. Vad jag försöker med denna topic är att se vad ni forumiter har för åsikt om fildelning? Borde detta legaliseras eller brinna i helvetes ljuva eld? Det är ju lite si och så ang. frågan om fildelning, en del ser det som en möljighet för ett spelföretag eller artist att få komma upp ur underjorden, andra ser det som total kaos för spel och musikbranschen. Det brittiska rock bandet Radiohead är till viss del för fildelning, där dom på sin hemsida har lagt upp sitt nya album för att bli fritt nerladdat och om personen(erna) i fråga som laddade ner albumet gillade det kan dom donera pengar till bandet. Enligt bandet så tjänade dom 4miljoner pund samma dag som albumet lades ut. Jag själv tycker att fler ska försöka följa Radioheads princip för att se om dom kan tjäna mer pengar på det här sättet, eftersom jag själv tror att företagen kan tjäna mer på detta vis. Tänk er om ni en dag ser att det har kommit ut nått nytt spel eller ett nytt album med en artist som ni verkligen vill ha och när ni väl har köpt det så visar det sig att spelet/albumet bara var total skit, med andra ord bortkastade pengar. Så nu överger jag ordet till er kära forumiter, vad tycker ni ang. detta heta ämne? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 13 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 december, 2008 Fildelning FTW har jag bara att säga. Och varför undrar ni? Jo, gratis är gott. Och för att jag är snål Och för att det är väldigt enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ma__Cipriani Skrivet 13 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 december, 2008 Enligt en Novis Opinion-undersökning är 2 av tre svenskar emot den nya fildelningslagen som kommer att börja gälla runt april nästa år. Själv är jag för lagen, jag vill se fler skivbutiker! Saknar verkligen skivbutiken som fanns på Domus Laddar ner musik och framförallt filmer ibland, men det är en ful ful ovana jag fått sedan vi utökade vårt bredband. Jag tankar inte hem filmer eller musik som jag verkligen, verkligen har stort hjärta för, som Metallicas musik och AC/DC's. Är jag osäker på om jag ska börja lyssna på en artist/band, laddar jag hem ett album av denne och om jag gillar det jag hör, köper jag fler av denne. Jag vill att lagen ska börja gälla redan vid nyår, så jag får lite att vara rädd för när jag är ute på torrents-jakt och kanske lyssnar på skiten på Youtube istället Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 13 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 december, 2008 Fildelning ska vara lagligt. Folk har kopierat filmer och spelat in ifrån tvn sen fucking 80-talet. YARR, I'M A PIRATE! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Kommer det ut en fet film ser jag den på bio. No wai att man betalar frakt som går på mer än vad filmen gör för att se någon sketen komedi eller var man är sugen på. Heja fildelning! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Fildelning ska vara lagligt. Folk har kopierat filmer och spelat in ifrån tvn sen fucking 80-talet. Och därför att folk har gjort det länge är det helt rätt och borde vara tillåtet? Jag ser bristande logik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Och därför att folk har gjort det länge är det helt rätt och borde vara tillåtet? Jag ser bristande logik. Slipper påpeka det, tack. =) För trött att lägga en åsikt. Gör det imorgon. Redigerad 14 december, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Don't copy that floppy! Eh. Jag är för. Jag gillar att ladda ned, det är en mysig känsla när man ser den lilla rutan ploppa upp i hörnet "xxxxxx has finished downloading." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Alltså, det är ju fel... Men så länge det är möjligt så kommer jag ju göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Själv är jag för lagen, jag vill se fler skivbutiker! Tror inte skivbutikerna ökar direkt, det är så gammalt. Om nu folk verkligen tappar ner på nedladdningen så gör dom det genom iTunes istället, där man betalar några kronor/låt. Inte många som går från att ladda ner enkelt till att ta bussen in till stan för att köpa en skiva - Som man lyssnar 2-3 låtar av. Slipper påpeka det, tack. =) Va? Redigerad 14 december, 2008 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Va? "Folk har kopierat filmer och spelat in ifrån tvn sen fucking 80-talet." Så kan man inte resonera. Folk har mördat i alla tider, men det rättfärdigar inte mord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Jag laddar ner allt jag vill ha, jag har alltid gjort det och så länge det går att göra utan att åka fast lär jag fortsätta. Men ändå; jag kan inte komma ifrån det faktum att någon har suttit och jobbat, skrivit, och spelat in den och jag har inte rätten att sno den, bara för att jag vill ha den. Även om det, självklart, är de stora skivbolagen och andra snikna människor som får största andel av pengarna. Vart jag vill komma vet jag inte. edit: Som Ante, alltså. Redigerad 14 december, 2008 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Jag vill att lagen ska börja gälla redan vid nyår, så jag får lite att vara rädd för när jag är ute på torrents-jakt och kanske lyssnar på skiten på Youtube istället Det finns egentligen ingenting att vara rädd för, IPRED-lagen gör det inte mycket enklare att jaga fildelare. Edit: Jag är varken för eller emot lagarna, bryr mig inte speciellt mycket då lagarna inte är speciellt kraftiga. Har ju inte direkt förändrats någonting sedan lagarna kom, inte för oss svenssons i alla fall. Redigerad 14 december, 2008 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Anser att fildelning är ett sätt att visa att vi inte är villiga att betala den absurda summa bolagen vill ha. 198:- för en disneyfilm, 179:- för en cd osv. Tillåt mig skratta... Sänk priserna drastiskt, och fildelningen minskar. Varför tankar du ett spel? För att du inte har råd att köpa det för 600:- Sälj det för 100:- så ade folk köpt det. Redigerad 14 december, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) "Folk har kopierat filmer och spelat in ifrån tvn sen fucking 80-talet." Så kan man inte resonera. Folk har mördat i alla tider, men det rättfärdigar inte mord. Ja det förstod jag. Men trodde verkligen inte att du skriver ett sådant inlägg. Fördomar I guess. Edit: ang. spel för 100 kronor. - Hur tror du spelen skulle vara idag om företagen skulle ta 100kronor för ett spel? Vice City-aktig grafik hade nog varit ute nu några månader. Och även om man KAN köpa det för den lilla summan, så skulle nog folk tanka ner det ändå. Så mycket enklade än att åka in i stan, sant? Redigerad 14 december, 2008 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Anser att fildelning är ett sätt att visa att vi inte är villiga att betala den absurda summa bolagen vill ha. 198:- för en disneyfilm, 179:- för en cd osv. Tillåt mig skratta... Sänk priserna drastiskt, och fildelningen minskar. Varför tankar du ett spel? För att du inte har råd att köpa det för 600:- Sälj det för 100:- så ade folk köpt det. Det kan också vara så att dom måste höja priserna just för att ingen köper dom. Visst blir det en ond spiral men när alternativet är att garanterat gå med förlust är det ett lätt val. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 Jag fildelar rätt så mycket. Mest eftersom utbudet i Västervik är uselt, det enda stället där man kan köpa musik är på Åhlens och det enda stället man kan köpa spel ifrån är Onoff. Jag tror att jag fortfarande skulle fildela om det fanns en skivbutik/spelbutik men inte lika mycket som jag gör nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Anser att fildelning är ett sätt att visa att vi inte är villiga att betala den absurda summa bolagen vill ha. 198:- för en disneyfilm, 179:- för en cd osv. Tillåt mig skratta... Sänk priserna drastiskt, och fildelningen minskar. Varför tankar du ett spel? För att du inte har råd att köpa det för 600:- Sälj det för 100:- så ade folk köpt det. Priserna ökar med åren och det gäller allt, jag har i alla fall anpassats att betala 400 för en skjorta, 13kr litern för bensin eller över femhundralappen för femma gräs... Visst förargas man över de höga priserna men den lön som du har nu (och ökande för varje år) har du råd att betala för det. Väntar du sen några månader och skiter i att köpa Idolartisternas nya album så får du ofta kvalitets-dvd för under hundralappen och samma med skivor. Redigerad 14 december, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) "Folk har kopierat filmer och spelat in ifrån tvn sen fucking 80-talet." Så kan man inte resonera. Folk har mördat i alla tider, men det rättfärdigar inte mord. Jag anser bara att det är *hittar inget bra ord* att det ska blåsas upp så mycket om fildelning nu, när man kunnat komma åt gratis material förut; spela in från radion och tv:n. Visst, det är otroligt mycket enklare nu för tiden, men jag anser att det är dumt ändå att göra en så stor grej av det hela. Det dom borde lägga ner tid på är ju att täppa igen hålet där filmerna från första början läcker igenom. En film läggs ut på TPB en månad innan den har biopremiär, då är det ju någon inom produktionen/distrubitionen som har fått tag på ett ex av den färdiga filmen och lagt ut. Varför inte försöka hitta den personen istället för att hota oss Svenssons som laddar ner lite då och då? -- Jag kommer fortsätta ladda ner när lagen går igenom, men ser jag att det börjar droppa ner åtal mot folk här i sverige så kommer jag nog att trappa ner på det hela. Återstår att se. @R2s quote av mig: Jag sa inget om logik, sa bara en tanke. :] Redigerad 14 december, 2008 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 14 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2008 (redigerad) Priserna ökar med åren och det gäller allt, jag har i alla fall anpassats att betala 400 för en skjorta, 13kr litern för bensin eller över femhundralappen för femma gräs... Visst förargas man över de höga priserna men den lön som du har nu (och ökande för varje år) har du råd att betala för det. Väntar du sen några månader och skiter i att köpa Idolartisternas nya album så får du ofta kvalitets-dvd för under hundralappen och samma med skivor. Hahahaha! Trodde det var alle en lång stund där. Redigerad 14 december, 2008 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts