Jump to content

Uppgradering av dator

I lol
 Share

Recommended Posts

Nu börjar jag känna mig tvungen att uppgradera datorn. Så vad behöver jag uppgradera och till vad?

Skulle gärna få hålla sig under 3500kr. Men går det lite över för att man får något mycket bättre

med en liten prisskillnad så är det ok. (Super-dator 3700kr. - Bra dator 3490kr. så ni förstår vad jag menar.)

Det här är vad jag vet min dator innehåller nu just.

CPU: AMD 64 4000+, 2.41GHz

GPU: GeForce 7800GT, 256mb, PCI-E

RAM: 1024mb DDR2 (frekvens I don't know)

Moderkort: Nvidia nforce 4 (?)

Nätagg: (?)

Den som vet hur en liten n00b skall granska moderkortet och nätaggregatet, får gärna säga hur. ^^

Skulle förstås vara lika bra att satsa på en helt ny dator, men.. Ekonomin säger nej.

Mitt mål med datorn:

- Den skall klara GTA IV.

- Klara kommande spel.

- Kunna användas åtminstone 1 år till. (Någon del ur den kan jag förstås använda i min nästa dator)

Tar emot alla tips och råd, tack på förhand! =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har socket 939 vilket innebär att du måste byta plattform eftersom socket 939 dog 2006. Det betyder nytt allt eftersom grafikkortet sjunger på sista versen och internminnet förmodligen är för segt. Med 3 500 kr får du knappt en processor och moderkort som klarar GTA IV tillfredsställande.

Att försöka få tag på ny processor till socket 939 är bara dumt, det lär inte finnas några som är särskilt mycket snabbare. Ett nytt grafikkort skulle bara flaskas av processorn.

Spar pengarna tills du har råd med ny dator är mitt råd, tyvärr. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har socket 939 vilket innebär att du måste byta plattform eftersom socket 939 dog 2006. Det betyder nytt allt eftersom grafikkortet sjunger på sista versen och internminnet förmodligen är för segt. Med 3 500 kr får du knappt en processor och moderkort som klarar GTA IV tillfredsställande.

Att försöka få tag på ny processor till socket 939 är bara dumt, det lär inte finnas några som är särskilt mycket snabbare. Ett nytt grafikkort skulle bara flaskas av processorn.

Spar pengarna tills du har råd med ny dator är mitt råd, tyvärr. :sick:

Ahh.. Thanks. =/

Kanske får en ny dator ordnad till Julklapp,

så blir väl tvungen att satsa på det då. Vad tror ni priset skulle ligga omkring?

Samma krav som åvanstående, skulle gärna få hålla lite längre tid :D

Och den skall stöda 5.1 surround.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja säga minst 7 000 kr för en hel dator. Hur länge den sedan håller kan vi inte svara på för att både Intel och AMD håller på att byta plattform nu, Intel har redan börjat. Båda släpper nya processorer under 2009.

Oh, glömde att nämna pris. men.. 6000-8000 säger vi.

Men borde inte prisen på AMDs nuvarande då sjunka?

Vad tror du om:

AMD Athlon 64 X2 6000+ 89W, Socket AM2, 3,1GHz, Boxed w/fan. 875:-

Gainward GeForce 9800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP. 1.450:-

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's. 379:-

Asus M3A78, AMD 770+SB700, DDR2, ATX, Socket-AM2+, PCI-Ex(2.0)x16. 875:-

Creative SB X-Fi XtremeGamer ,PCI, Retail. 599:-

Samsung DVD±RW burner, SH-S223F, 22x, DVDRAM 12x, Black, Bulk. 255:-

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM. 615:-

5048:-

Från komplett.se's rekommenderade. Nu vet jag ju inte om allt passar, och så har jag inte

valt kylning, eller nätaggregat och inte något chassi. Säkert något annat också som är borta.

Så kan tänka mig att det går upp till 7000-8000kr.

Så där har ni lite av det jag ungefär skulle vilja ha. Anybody who can fix?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Priserna sjunker först då efterfrågan minskar. Athlon X2 är utdaterade och bör inte köpas, 9800GT för det priset är långt ifrån prisvärt. Ljudkort är onödigt då det finns integrerat 7.1 på de flesta moderkort. Samsungs S223-serie är skräp. GTA IV vill ha quad core (processorer med fyra kärnor).

Ett bättre AMD-alternativ (jag är dock mycket dålig på AMD):

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...F8-D63C92057605

Intelbaserat system är bättre, men dyrare. Jag kanske återkommer sen när jag snokat lite mer, annars får någon annan ta över.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Danke, såg helt bra ut och för ett ganska lämpligt pris.

Ska väl printa ut det där och ge det till min storebror, han vet en annan leverantör som

ger lite billigare också, han hade en datorbutik förut så han har väl några kontakter. :D

Får hoppas farsan får upp ordentligt med fisk nere i östersjön, så ordnar det sig nog med

datorn. :sick:

Tar fortfarande förslag, om någon hittar bättre förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor