Jump to content

Vad har jag gjort för fel när jag brände min skiva?

eXotic
 Share

Recommended Posts

Tjabba, jag har egentligen inget jätteproblem, mer att jag vill utforska och lära mig.

Jag brände en musikcd igår men det uppför sig lite konstigt. (Eller om det är läsarna.)

Vi tar mammas bil först: När jag stoppade i skivan så var allt lungt, den fungerade normalt. Jag kunde spela upp låtarna som jag ville, jag kunde hoppa mellan låtarna som jag ville. Så stannade jag ett slag och stängde då av bilen, när jag sedan startade bilen så stog det READING-ERROR på displayen och ingenting hände. Jag tyckte det var konstigt då den precis spelat upp skivan och bläddrade ner till första låten, då startade den igen, men jag kunde inte byta låt för då blev det READING-ERROR igen och den började om från låt nr. 1.

När jag sedan lyssnat igenom låt ett och kommit in en bit i låt två så testade jag att byta låt igen, men då fick jag error igen och så började den om från låt två.

I pappas bil var den dum från början. Jag stoppade i skivan och den startade okej, jag började bläddra mellan låtarna och det fungerade, men sen kom jag till de tre sista låtarna och då ballade det ur helt och hållet. Så jag fick börja om från ettan igen, när jag sedan snabbhoppade fram mellan låtarna (Spammade på forward-knappen) så lackade läsaren ur, men om jag sölhoppade (Tröck en gång, väntade på att låten startats, hoppade till nästa, väntade på att låten starts.) så fungerade det ända fram till de tre sista låtarna igen. Så jag gick en låt bakåt och började lyssna på den för att på så sätt ta mig till de tre sista. Men tro fan att då stannade den mitt i låten.

Däremot så fungerade allting felfritt om jag bara startade första låten och lyssnade igenom hela skivan, då spelade den upp de tre sista utan problem, och efter det kunde jag byta låtar helt fritt som jag ville.

I min DVD så fungerar skivan precis som normalt, den uppför sig inte alls konstigt.

Jag har några teorier, men jag vill gärna höra era synpunkter och se om det är någon som är kunnig och kan lära mig.

1. Jag brände skivan i för hög hastighet. (Har hört lite löst om att sämre spelare inte kan spela upp skivor om man bränner för snabbt, stämmer det?)

2. Dålig kvalitet på skivan. (TDK HC-R90)

3. Dåliga läsare i bilarna. (Standardläsare i båda bilarna. SAAB 95 och KIA Ceed.)

Har funderat på att bränna i lägre hastighet, men vill gärna ha punkt 1 bekräftat eller förkastat innan jag slösar mer skivor då mitt utbud är rätt magert nu under helgen och jag inte får nya förrän tidigast måndag. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft problem när jag brännt för snabbt, men även när jag använt mig av sk*t som tdk.

Nu skall jag egentligen inte påstå att tdk är sk*t men jag har bara haft problem med de skivorna, dvd som cdr.

Mitt tips är att du köper fujji cd och dvd. Har alltid funkat för mig och de är hyffsat billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft problem när jag brännt för snabbt, men även när jag använt mig av sk*t som tdk.

Nu skall jag egentligen inte påstå att tdk är sk*t men jag har bara haft problem med de skivorna, dvd som cdr.

Mitt tips är att du köper fujji cd och dvd. Har alltid funkat för mig och de är hyffsat billiga.

Yes, jag ska köpa nya, men det blir tidigast på måndag och jag ska ju bila rätt mycket idag så jag tänkte höra om det hjälpte att ändra hastighet på brännaren eller om det är skivornas fel. Om det är punkt ett som är felet så är det ju lätt ordnat, men om det är något annat som är fel så slösar jag ju bara skivor om jag bränner om och om igen i olika hastigheter när det inte ens är problemet.

I din mammas bil så verkar det vara fel på läsaren, för den funkade ju först?

Men i din pappas bil låter det som för hög brännings hastighet..

Om jag inte minns helt fel så brukar dom äldsta skivorna (företagsbrända köpe skivor) vara brända i väldigt låg hastighet. <_<

Är det fel på mammas cd-läsare för att den fungerade från början? Nu hänger jag inte med riktigt.

Ah okej, en till poäng till hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det fel på mammas cd-läsare för att den fungerade från början? Nu hänger jag inte med riktigt.

Venne, men har du försökt en gång till sedan första försöket?

För det verkade ju funka först men så ca var det något som fick den att dizza skivan. Gjorde du något speciellt, förutom stänga av och sedan starta bilen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Venne, men har du försökt en gång till sedan första försöket?

För det verkade ju funka först men så ca var det något som fick den att dizza skivan. Gjorde du något speciellt, förutom stänga av och sedan starta bilen?

Nej, jag har inte testat sedan dess, men ska göra det snart då jag ska iväg.

Nej, jag stängde bara av, hoppade ur, klev in och startade. Rörde aldrig någonting med läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är TDK skit? Tycker mina DVD-R funkar fint. :hmm:

Dvd-spelare spelar förvisso olika skivor olika bra, men min fixar i alla fall inte tdk-skivor bra. =/

Antingen vägrar de starta eller så laggar det utav bara helsikki.

Använder för det mesta fujii i och med att det alltid varit problemfritt, men det har hänt att jag användt andra skivor med, bortsett från tdk, och då har det funkat prima ballerina med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor