Jump to content

Högljudd grafikkortsfläkt?

Aggee
 Share

Recommended Posts

Tja, köpte ett nytt grafikkort för cirka en månad sen (ATI Radeon HD3850 Sapphire) och har nu börjar störa mig på att grafikkortsfläkten låter som fan, ett rätt högt "brusande" ljud.

Tror inte att fläkten är sönder, grafikkortstemperaturen är helt normal. Vet ingenting om grafikkort och undrar vad man kan göra för att få fläkten att låta mindre?

Funkar det med att smörja den på nåt sätt eller lönar det sig att byta ut fläkten mot nåt tystare? Några tips?? Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, köpte ett nytt grafikkort för cirka en månad sen (ATI Radeon HD3850 Sapphire) och har nu börjar störa mig på att grafikkortsfläkten låter som fan, ett rätt högt "brusande" ljud.

Tror inte att fläkten är sönder, grafikkortstemperaturen är helt normal. Vet ingenting om grafikkort och undrar vad man kan göra för att få fläkten att låta mindre?

Funkar det med att smörja den på nåt sätt eller lönar det sig att byta ut fläkten mot nåt tystare? Några tips?? Tacksam för svar!

Antingen kan du ju kanske använda Catalyst Ceneter eller speedfan för att sänka fläkt hastigheten, eller så kan det finnas i bios.

Men om inte det hjälper så kanske en ny kylning passar bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tnx för snabbt svar. Japp har provat med speedfan och såna program men det hjälper inte så värst..

Mjo har också funderat på ny kylning, såsom jag har förstått det så: Kylning = inte nödvändigtvis en fläkt med i spelet? Är sånahär kylningsmanicker svåra att montera dit själv, eller borde man söka professionell hjälp? Nått tips på en bra kylare? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=228307

Denna kan förmodligen kyla passivt, dvs utan fläkt, skulle dock själv inte göra det. Det är lätt att montera dit en-två vanlig(a) chassifläkt(ar) med buntband eller gummisnoddar. Enligt mig är det inte svårt, det finns instruktioner att följa om man behöver det. Jag har bytt kylning på två av mina grafikkort, jag konsulterade inte instruktionerna som medföljde. :)

Själv har jag Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=321215) på mitt HD4870. Konstruktionen är väldigt lik den första kylaren (Accelero S1), men här finns det två fläktar monterade från början. Har fläktarna på 50 % (i CCC) i idle och de går då inte att höra. Vid 100 % låter de, mycket i min mening - men jag är kinkig, men kyler också ordentligt.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte den här kylaren för ganska exakt en månad sedan. Jag klarade av att montera den så jag utgår från att andra kan göra det också. Flänsarna var dock krångliga att sätta fast då en envisades med att trilla av hela tiden. Till slut så satt de dock fast. Bara kylaren sänkte temperaturen med ungefär 10 grader. Samtidigt som jag köpte kylaren så köpte jag även den här fläkten som jag satte fast med gummiband igår. Den sänkte temperaturen med ytterligare 10 grader.

Eftersom temp inte verkade några problem kan jag lägga till att jag knappt hör något alls. Fast det är ju i och för sig jag också. Ljudfascister som Curly skulle nog ha en del att säga.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=228307

Denna kan förmodligen kyla passivt, dvs utan fläkt, skulle dock själv inte göra det. Det är lätt att montera dit en-två vanlig(a) chassifläkt(ar) med buntband eller gummisnoddar. Enligt mig är det inte svårt, det finns instruktioner att följa om man behöver det. Jag har bytt kylning på två av mina grafikkort, jag konsulterade inte instruktionerna som medföljde. :)

Nice, tack för tipset! Men passiv kylning är alltså inte riktigt lika bra som aktiv? Men det finns väl säkert extra tysta fläktar som kyler aktivt också eller? Kollade runt lite och det verkar vara rätt vanligt att folk tycker att fläkten som följer med grafikkortet har rätt högt ljud.

Nice, verkar bli en passiv kylare för min del! Har ett extremt litet rum och vill därför ha det så tyst som möjligt. Tack som fan för alla svar, blev mycket klokare nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, tack för tipset! Men passiv kylning är alltså inte riktigt lika bra som aktiv? Men det finns väl säkert extra tysta fläktar som kyler aktivt också eller? Kollade runt lite och det verkar vara rätt vanligt att folk tycker att fläkten som följer med grafikkortet har rätt högt ljud.

Nice, verkar bli en passiv kylare för min del! Har ett extremt litet rum och vill därför ha det så tyst som möjligt. Tack som fan för alla svar, blev mycket klokare nu!

Om du köper den kylaren som jag (och Curly) länkade till och fläkten som jag länkade till så kommer du få fin kylning. Om du även köper med den här kontrollsaken så kan du vrida ner fläkten så den inte låter någonting när du inte spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är sånahär kylningsmanicker svåra att montera dit själv, eller borde man söka professionell hjälp? Nått tips på en bra kylare? :)

Många grafikkort i dagens läga är rätt så lätt, det ända svåra är ifall ditt kort har massor av plast dekaler, men annar är det lika lätt som med CPU kylning. Skruva bort skruvar under kortet och sedan byt ut klyning och skruva tillbax

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många grafikkort i dagens läga är rätt så lätt, det ända svåra är ifall ditt kort har massor av plast dekaler, men annar är det lika lätt som med CPU kylning. Skruva bort skruvar under kortet och sedan byt ut klyning och skruva tillbax

Han lär sätta dit kylflänsar på minnena också. Kanske på VRM också, vet inte hur HD3850 är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, då har man monterat dit den då (köpte den som Bubbli länkade till) och nu låter datorn inte alls lika mycket längre!

Kollade i Catalyst, och den visar att grafikkortstemperaturen är 42 grader när jag sitter och gör ingenting, typ lyssnar på musik. Är detta en normal temperatur? Hur varmt kan ett grafikkort bli tills det överhettas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, då har man monterat dit den då (köpte den som Bubbli länkade till) och nu låter datorn inte alls lika mycket längre!

Kollade i Catalyst, och den visar att grafikkortstemperaturen är 42 grader när jag sitter och gör ingenting, typ lyssnar på musik. Är detta en normal temperatur? Hur varmt kan ett grafikkort bli tills det överhettas?

Det var faktiskt jag som länkade först!!! :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor