Frusciante Skrivet 2 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 december, 2008 Selleri är inte speciellt gott. Det är möjligt, men man ska alltid citera W&W om man har möjligheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ViolentLag Skrivet 3 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 december, 2008 familjen,vänner,presenter mm. +mat Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 december, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 december, 2008 Tsk tsk tsk. Sjukt få personer som faktiskt tänker på Jesus också. Inte för att jag är hyperkristen, men endå. Det är ju Jesus som är grundtanken på sätt och vis. Men vi GTAsajtare är väl snart ateister hela bunten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 5 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2008 (redigerad) Presenterna. Är inte mycket för maten och jag klarar mig gärna utan min släkt. Men presenter ska jag ha! Tsk tsk tsk. Sjukt få personer som faktiskt tänker på Jesus också. Inte för att jag är hyperkristen, men endå. Det är ju Jesus som är grundtanken på sätt och vis. Men vi GTAsajtare är väl snart ateister hela bunten Xersize var väl den enda aktivt kristna på forumet, och han försvann för några år sedan. : > Redigerad 5 december, 2008 av Gof Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 5 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2008 Tsk tsk tsk. Sjukt få personer som faktiskt tänker på Jesus också. Inte för att jag är hyperkristen, men endå. Det är ju Jesus som är grundtanken på sätt och vis. Men vi GTAsajtare är väl snart ateister hela bunten 10 personer är ju inte så få. Om man bara tänker på Jesus, som två personer tydligen gör, så är man ju ganska skadad. --- Jag längtar väldigt mycket till julen! Vi blir 18 personer i år där hemma och det kommer förmodligen bli bättre än någonsin! Jag firar julen för umgänget och maten/drycken, och stämningen som blir, alla mysiga saker man gör. Presenter är en trevlig bonus! En DEL av julmaten på kylning: Sillen är höjdpunkten imo men den ser man inte, brukar bli en 7 sorter ungefär som tillreds någon kväll innan under mindre nyktra förhållanden, det är också tradition Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 5 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2008 För att det är kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Vote Annat. Firar bara jul för att ha en anledning till att supa omkull! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cinekadens Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 (redigerad) Jag har inget emot julfirandet i sig, men det julfirande jag tvunget måste vara med på i nuläget. Jag tycker det borde utvecklas. Såhär är det: jag hatar julmaten. Inget jag hymlar med. Det vi kallar delikatesser idag är vad som var delikatesser i 1800-talets Sverige, och är inte av högre kvalité än hundmat eller vad fångar i tredje världen om de har tur får smörja kråset med. Slaktade man grisen slapp man sälja gården för att få feststämning; idag lever vi i ett relativt rikt land och kan äta oss mätta på betydligt aptitligare matvaror. Skinkan är ändå det som är av högst kvalité - börjar man fundera över vad lutfisk eller dopp i grytan innebär åker tankarna så långt tillbaka som medeltidens fattigstugor. Torkad fisk som blötläggs i fyra dygn och äts med en simmig sås, eller varför inte bröd doppat i varmt grisfett; äter man egentligen det av smakskäl, eller av tradition? F.ö., vote: Familjen, vänner, presenter mm. Redigerad 7 december, 2008 av Cinekadens Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Lutfisk och dopp i grytan går bort! Men potäter, korv, skinka, julvört, must och en massa annat är faktiskt gott. Även fast det nu inte är så lyxigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cinekadens Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Lutfisk och dopp i grytan går bort! Men potäter, korv, skinka, julvört, must och en massa annat är faktiskt gott. Även fast det nu inte är så lyxigt. Har du provat Zeunerts norrländska julmust? Den och Fairytale of New York lyfter mina jular. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Jag har inget emot julfirandet i sig, men det julfirande jag tvunget måste vara med på i nuläget. Jag tycker det borde utvecklas. Såhär är det: jag hatar julmaten. Inget jag hymlar med. Det vi kallar delikatesser idag är vad som var delikatesser i 1800-talets Sverige, och är inte av högre kvalité än hundmat eller vad fångar i tredje världen om de har tur får smörja kråset med. Slaktade man grisen slapp man sälja gården för att få feststämning; idag lever vi i ett relativt rikt land och kan äta oss mätta på betydligt aptitligare matvaror. Skinkan är ändå det som är av högsta kvalité - börjar man fundera över vad lutfisk eller dopp i grytan innebär åker tankarna så långt tillbaka som medeltidens fattigstugor. Torkad fisk som blötläggs i fyra dygn och äts med en simmig sås, eller varför inte bröd doppat i varmt grisfett; äter man egentligen det av smakskäl, eller av tradition? F.ö., vote: Familjen, vänner, presenter mm. Awesome inlägg till juldebatten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 ägghalvor, som jag skrapar bort majonäsen ifrån Ägg på julbordet? Mmmkay. bröd doppat i varmt grisfett --- Vote: Annat. For the lulz. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Ägg på julbordet? Mmmkay. Alla julbord jag någonsin ätit har haft det. Hemma, hos vänner, hos släktingar, i min låg- och mellanstadieskola, mitt högstadium, mitt gymnasium, restauranger osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Alla julbord jag någonsin ätit har haft det. Hemma, hos vänner, hos släktingar, i min låg- och mellanstadieskola, mitt högstadium, mitt gymnasium, restauranger osv. Håller med till 100%!, hos oss är det också en favorit. Kokt ägghalva med olika variationer av majonäs/skagenröra/dill/räkor/kaviar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 bröd doppat i varmt grisfett Doppigrytan är äckligt, så av smakskäl är det nog inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Ägg=påsk imo men yeah.. Julbord är en traditionsbunden företeelse och det förekomer givetvis variationer i olika familjer och regioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Är jag den enda som inte gillar julmat? Det enda jag tar från julbordet är sjukt många ägghalvor, som jag skrapar bort majonäsen ifrån, och bröd. Och lite potatis. Samma här. Ägg, köttbullar och prinskorv. Vi sitter i samma båt. Det enda jag brukar äta är potatis, prinskorv, köttbullar, ägg där jag skrapar bort det som (om något) ligger på och tunnbrödmackor med skinka på. Iofs kanske jag inte ska säga att jag hatar julmat, då det jag äter också är julmat, och det älskar jag också. Annars gillar jag ingenting alls. Min mor brukar göra någon mat-sås-sak med kanel på som man kan ha på mackor. Risa La Malta eller någonting. Det gillar jag inte alls. Jansons är jätteäckligt. Sedan så finns det väl inte så jättemycket mer. Firar julafton för att det är tradition. För att det är så mysigt att vara med släkten och sen presenterna förståss. Fast jag kan inte säga att jag firar julen för att man FÅR presenter. Jag firar julen för att det är jättetrevligt och bra att vara med min släkt. Julklapparna är skittrevliga också. Men julen firar jag för umgängets skull. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 (redigerad) Min mor brukar göra någon mat-sås-sak med kanel på som man kan ha på mackor. Risa La Malta eller någonting. Det gillar jag inte alls. Äts det Ris á la malta på mackor? Låter rent horribelt. Janssons och just Ris á la Malta är nog det jag avskyr mest på julbordet, f.ö. Redigerad 7 december, 2008 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 7 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2008 Vote: Familjen osv. Och, åk aldrig till Norge och ät deras julbord. Äckligare saker finns tyvärr inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts