Jump to content

Funderar på att köpa en laptop, vad bör jag tänka på?

Tux
 Share

Recommended Posts

Jag funderar på att lägga min stationära till sidan och köpa en laptop. Vad ska jag tänka på? Jag spelar inga spel så grafikkortet kvittar antar jag. Men jag mixar en hel del så ljudkortet bör väl vara rätt viktigt? RAM minnet och processorn också kanske?. Jag undrar även om man kan koppla in en extra skärm till laptopen? Har nämligen en 22 tums skärm som jag fortfarande vill använda.

Tänker inte köpa laptopen från nätet och jag tänker inte montera ihop en egen. Kommer antagligen köpa den från SIBA eftersom jag alltid gjort det. Prisklassen kommer nog ligga kring 4000-6000kr.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, du har ju allt där. Tror det också försvårar att du köper i butik, men:

Extern skärm stödjer nästan alla bärbara-datorer nu för tiden.

Du säger att du ska mixxa mycket med musik, jag vet inte många bärbara som har märkes ljudkort (eller några speciella) men jag vet att en stark processor kan vara bra för ljudprogram (te.x applicera effekter och skit.) men annat än är det inte.

EDIT:

Compaq CQ60-110EO eller Compaq CQ60-125EO är ju bra datorer.

Tydligen så har 110EO ett bättre ljudkort men sämre processor, mindre HD utrymme och mindre minne (-1 gb) och ett nVidia grafikort.

110EO = 4 990 :-

125EO = 5 990 :-

(Jämnförde dom både på SIBAs hemsida..)

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet man föresten om datorn har stöd för expresscard?

Antar att på dom datorerna det inte står något om expresscard bara har stöd för PC-cards

Det är något som jag har märt inte finns på ALLA bärbar datorer :(

Varför inte MacBook?

Dyrare? :P

Annars var det ju en bra ide med tanke på hur mcyket creds dom får för video/ljud editering..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Jag" ska också köpa en laptop inom kort men jag kommer att vänta till mellandagsrean efter jul eftersom priserna brukar sjunka då. Föreslår att du också gör det.

Jo det är en bra ide faktiskt, tack för tipset. Vet du ungefär hur mycket priserna sjunker? 20-30%?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor