Jacker Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 (redigerad) Om du fick leva i en populärkulturell fantasivärld (exempel i trådbeskrivningen), vilken skulle det vara? För att tråden inte ska bli för driftande och flummig får man bara välja redan existerande och välkända världar från film, spel, böcker, o.s.v. - - - Personligen har jag alltid haft lite svårt för fantasy och låtsasvärldar i allmänhet. Men det finns ett starkt undantag - Star Wars! Jag har varit anhängare av fenomenet sedan jag var runt 10 år och det är den enda låtsasvärlden jag finner tilltalande. Jag vet inte direkt varför, men jag har alltid gillat dess diversitet och gigantiska civilisation kombinerat med faktumet att det inte är beroende av en massa övernaturligt krimskrams som trollerier och förbannelser. Visst, Jedireligionen och kraften spelar en central roll i Star Wars- universumet, men det är ändå en ganska minimalistisk religion och den konkurerar aldrig ur tekniken och det andra mer "rationella". Just det där med teknik är en annan sak jag verkligen älskar med Star Wars; till skillnad från annan science fiction är ingenting sådär rent och simpelt. Saker har en massa knappar, paneler, sladdar, o.s.v. och sen kan saker faktiskt vara skitiga. Det ger det en känsla av realism och autencitet. Vad skulle jag vara i Star Wars- världen då? Ptcha, jag vet faktiskt direkt inte. Jedi vore ju en kliché, men ändå långt ifrån fel. Men det skulle också sitta fint med någon som reser runt mycket och är väldigt aktiv i sitt liv, kanske bara en vanlig äventyrare eller en mercenary a lá Han Solo. Redigerad 24 november, 2008 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 GTA Vice City OFC! Florida!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Star Wars, lätt som en plätt! Lightsabers och så vidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 (redigerad) Pokémon. No kidding. Redigerad 24 november, 2008 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Asassins creed. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Star wars, här med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 (redigerad) Sagan om ringen! Tänk er själva att bo i Fylke, där alla är snälla och glada hela tiden . Redigerad 24 november, 2008 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Harry Potter, så jävla lätt. Bo och hänga på Hogwarts, mysa med Hagrid, vara bästis med Harry och Ron, ha Hermione som flickvän. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Vice City, såklart! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 (redigerad) Tänkte säga Pokemon, men sen kom jag på hur läskiga alla pokemons skulle se ut i verkligheten. Så jag säger nog...Harry Potter. Det är liksom..magiskt. Redigerad 24 november, 2008 av Pixiegnom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Harry Potter, så jävla lätt. Bo och hänga på Hogwarts, mysa med Hagrid, vara bästis med Harry och Ron, ha Hermione som flickvän. Ett ord på den! Skulle nog dock lika gärna leva i Final Fantasy IX-världen. Tänk att få hänga med Zidane, Dagger och Vivi på en massa äventyr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Pokémon. No kidding. Hear hear! Brukade springa på åkern utanför när jag var sjutt liten och hoppades att jag skulle se en Wild Caterpie, eller något. Annars var Hogwarts ett grymt förslag! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 För att vara riktig: Harry Potter eller Star Wars. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 (redigerad) Star Wars. Jag hade blivit världens(världarnas?!) bästa Shibuya Trooper (Egentligen Tokyo Trooper, men Shibuya Trooper är den bästa filmen.) i filmerna. Helt klart. Redigerad 24 november, 2008 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Harry Potter, så jävla lätt. Bo och hänga på Hogwarts, mysa med Hagrid, vara bästis med Harry och Ron, ha Hermione som flickvän. A Håller med till 100%! on that one! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Lätt Kalle Anka för min del! Allt är så lättsamt och ingen blir skadad... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Lätt Kalle Anka för min del! Allt är så lättsamt och ingen blir skadad... Också ett väldigt bra val! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Vid närmare eftertanke skulle jag nog varit Prisjägare i Star Wars universumet. Gärna med Boba Fetts dräkt och färdigheter. Känns så tråkigt att säga Jedi, men det vill jag med vara. Eller varför inte Sith? UNLIMITED POWAAAAAAH! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Vid närmare eftertanke skulle jag nog varit Prisjägare i Star Wars universumet. Gärna med Boba Fetts dräkt och färdigheter. Känns så tråkigt att säga Jedi, men det vill jag med vara. Eller varför inte Sith? UNLIMITED POWAAAAAAH! Du kan vara en Stormtrooper med mig. Vi kan dansa loss hela dagarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 (redigerad) FANTÁSIEN! Åh, gud, vad jag älskar denna bok. Jag läste extremt mycket böcker när jag var barn, och jag har aldrig läst en bok, sett nån film, sett en film-/teveserie, spelat nåt data/tevespel eller gjort något annat i någon "fantasivärld" som jag hållit av så mycket som Den Oändliga Historien. Den är så underbar, så gripande och så inlevelsefull. Det är verkligen en fantastisk saga med alla moment som måste ingå, utan att den kommer i närheten av att vara klychig. Att följa Atrejus äventyr genom skog, grottor, raviner, spökstäder, genom luft och sumpmarker för att rädda sin värld är något man aldrig kan tröttna på. När sedan den lille knubbige pojken Bastian sugs in i boken och börjar om hela världen på nytt är det både som att boken börjar om och slutar på samma gång, samtidigt som den får ny fart och blir en helt ny, minst lika bra bok. När Bastian går omkring i Pérérlín, den gnistrande nattskogen av hundratals meter höga blommor som växer framför ögonen på honom, och testar sin styrka han just önskat sig är man i en helt annan värld. Man drömmer sig bort till någonstans långt bort och börjar fantisera om hur ens egen värld skulle se ut om man fick önska sig en sådan. När natt blir till dag och Pérélín dör för evigt, dygn efter dygn, och förvandlas till Goab, färgöknen, vaknar man upp ur sina fantasier och kastas rakt in i nya. En lika fantastisk sak är de djupa konversationerna med ökenlejonet Gráogramán, den brokiga döden. "Menar du att du faktiskt fällt tårar för min skull?" "Herre, nu förstår jag att mitt liv föder död och min död föder liv. Jag tackar dig för detta." Snart måste han lämna både Pérérlín och Gráogramán i Goab, och man får återse några av bokens tidigare karaktärer medan världen alltjämt föds på nytt igen. Konsekvenserna av Bastians ofta fåfänga önskningar blir ödesdigra, och han måste sluta önska sig saker för att inte tappa minnet helt. Utan minne kommer han aldrig kunna komma tillbaka till sin egen, riktiga värld utan måste stanna där för evigt. Alldeles för sent inser han konsekvenserna av allt han gör, trots att han alltid handlat i välmening. En mycket vacker, underhållande, sorgsen och medryckande berättelse som jag ärligt talat suttit och gråtit till mer än en gång. Sagan om Ringen är en berättelse, Star Wars är en fantasigalax. Men Den Oändliga Historien är en saga, och en fantastiskt vacker och gripande saga också. Är ni det minsta intresserade av fantasy, sagor eller ens science fiction så måste ni läsa den här boken. Den är alldeles underbar. Fotnot: Se för fan inte någon av filmerna. Redigerad 24 november, 2008 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts