Boomer Skrivet 31 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2009 @Tikki; Vet inte hur bra detta funkar egentligen, men det kanske får dig att känna dig lite "säkrare". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2009 The Pirate Bays motattack försenad Publicerad 31 mars 2009 - 11:24 Uppdaterad 31 mars 2009 - 16:44 1 april träder nya Ipredlagen i kraft. Samma dag var det tänkt att The Pirate Bays anonymiseringstjänst Ipredator skulle dra igång. Men nu blir motattacken försenad. Ipred * 17/3 Svenskarna kritiska till fildelningslag * 25/2 Anonyma barnporrsurfare allt vanligare problem * 25/2 Stor majoritet för Ipred-lagen * 4/12 2008 Socialdemokraterna vill ha utfrågning * 4/12 2008 Fakta: Ipredlagen i korthet * 4/12 2008 Blandade reaktioner på föreslagen fildelningslag * 4/12 2008 Regeringen vill tolerera småskalig fildelning * 3/12 2008 M enat om fildelningslag * 3/12 2008 M alltjämt oense om fildelningslag * 2/12 2008 Skarpt läge om fildelning * 28/11 2008 M:s partisekreterare vill ändra Ipred-förslag * 26/11 2008 Ipred-förslag skjuts upp * 26/11 2008 Regissör Alfredson kräver krafttag mot fildelning * 25/11 2008 Inga nya lindringar i fildelningslag * 21/11 2008 Lagrådet: Regeringen går längre än EU-direktiv * 21/11 2008 Fritt fram ladda ned till april Fler......Färre Ipredlagen innebär bland annat att man via domstolsbeslut kan begära ut internetanvändares IP-nummer, men på webben flödar nu erbjudanden om verktyg som gömmer ditt IP-nummer. Senast i raden är fildeningssajten The Pirate Bay som förra veckan annonserade sin tjänst Ipredator. Då hoppades de att den, symboliskt, skulle finnas tillgänglig samma dag som Ipred-lagen drog igång. - Vi blir nog en vecka försenade, säger Peter Sunde Kolmisoppi. Enligt honom har 60 000 anmält sitt intresse för den nya tjänsten, dessa får nu fildela med öppna kort ett tag till. Men Sunde Kolmisoppi tror inte att trafiken på The Pirate Bay kommer att påverkas under tiden. - Förra gången vi hade en lagändring av det här slaget i Sverige var i juni 2005, då det blev olagligt att ladda ner och inte bara upp. Då gick trafiken ner 1 procent under en tredagarsperiod och sedan så steg den till mer än den var innan, säger Sunde Kolmisoppi. Sofia Benholm http://svt.se/svt/jsp/Crosslink....f_1501856&lpos=rubrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 31 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2009 @Tikki; Vet inte hur bra detta funkar egentligen, men det kanske får dig att känna dig lite "säkrare". Jag läste om att det där skulle vara ett snäp säkrare iallafall på nån sida som nån postade här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 31 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2009 Stäng av utorrent! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Ska börja tanka alla säsonger av Vänner nu innan jag far till skolan. Vad kan hända liksom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Det var väl bara dom som laddar ner väldigt mycket som skulle drabbas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Det var väl bara dom som laddar ner väldigt mycket som skulle drabbas? Mjaa, det ultimata målet är väl "scenen", sen kommer de säkert att plocka på sig en hel del andra också, främst de som laddar upp mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Det var väl bara dom som laddar ner väldigt mycket som skulle drabbas? Det finns inget definitivt svar på såna här frågor, ingen vet hur hårda film- och musikbolagen kommer att vara. Det är bara att avvakta och se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Juster Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Borde det inte vara "säkrare" att tanka från privata trackrar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Det var väl bara dom som laddar ner väldigt mycket som skulle drabbas? Som sagt så är det omöjligt för oss att svara på. Men tidigare har man gått ut och sagt att man inte ska jaga "Svensson-fildelare" utan fokusera sig på de stora. Men kan naturligtvis endast vara något som sägs för att sprida ett falskt lugn bland landets fildelare. Ställ istället en motfråga. Vad skulle påverka dig mest? Att de sätter dit en av de största "uppladdarna" (är det ett ord?) i Sverige eller att de sätter dit en av dina kompisar som "bara" fildelat lite? Min teori är i alla fall att sätta dit de stora "uppladdarna" inte kommer att ha allt för stora konsekvenser eftersom de alltid kommer att ersättas av nya "uppladdare" och då försvinner effekten av det i mängden. Däremot om antipiratbyrån börjar skicka kravbrev och driva rättegångar mot vanliga Svensson- fildelare (trots att de sagt att de inte ska göra det) är i alla fall jag övertygad om att många kommer att ta avstånd ifrån fildelning eftersom det då i alla fall väcks en tanke att om polaren kan åka fast så kan även jag göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Drabbas detta med spel också när man tankar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Tanka inget från thepiratebay, det är bara idiotiskt. Jag tror inte att dom bryr sig om hur mycket man tankar, dom vill få ut så många stämningar på så kort tid som möjlig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Fan, jag kommer inte våga tanka nya Lost och South Park imorgon. Vad ska jag ta mig till? Finns det inga knep? Jag kör Utorrent Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Fan, jag kommer inte våga tanka nya Lost och South Park imorgon. Vad ska jag ta mig till? Finns det inga knep? Jag kör Utorrent Tanka från nån "privat" tracker så minkar risken.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Fan, jag kommer inte våga tanka nya Lost och South Park imorgon. Vad ska jag ta mig till? Finns det inga knep? Jag kör Utorrent Men snälla... Du kan tanka fritt, utan att riskera nått. Fattar du hur mycket det kostar att sitta och betala folk för att de skall jaga fildelare. Kommer ta månader, om inte år, innan den första får kravbrev. Dessutom är de inte intresserade av små svenssons som tankar ner 2-3 filmer. De vill i första hand ha tag i dem som laddar upp stora mängder, och ner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Fan, jag kommer inte våga tanka nya Lost och South Park imorgon. Vad ska jag ta mig till? Finns det inga knep? Jag kör Utorrent Kryssa även i det som Boomer visade bild på så ska du vara lite säkrare. Läste även att PG(Peer Gurdian) ska också hjälpa till lite och skydda sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Men snälla... Du kan tanka fritt, utan att riskera nått. Fattar du hur mycket det kostar att sitta och betala folk för att de skall jaga fildelare. Kommer ta månader, om inte år, innan den första får kravbrev. Dessutom är de inte intresserade av små svenssons som tankar ner 2-3 filmer. De vill i första hand ha tag i dem som laddar upp stora mängder, och ner. De kommer göra exempel av folk av marknadsföringsskäl, du kan inte säga att man kan tanka utan risk även om risken för att bli dömd bör vara liten. Ska man tanka utan risk skall man ha en ordentlig VPN-tjänst i icke EU-land och krypterade hårddiskar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Grejen är ju den att de kommer sätta dit vanliga svensson-nedladdare, just för den avskräckande effekten. Vilka är det man vill påverka? Jo, de vanliga nedladdarna. Då kommer de gå efter de också, eftersom den avskräckande effekten kommer vara mycket större där än om man skulle sätta dit en uppladdare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Grejen är ju den att de kommer sätta dit vanliga svensson-nedladdare, just för den avskräckande effekten. Vilka är det man vill påverka? Jo, de vanliga nedladdarna. Då kommer de gå efter de också, eftersom den avskräckande effekten kommer vara mycket större där än om man skulle sätta dit en uppladdare. Precis du har helt rätt där. Någon skrev något om att sätta ditt scenen. Självklar så vill alla antifildelare sätta ditt scenen fast det kommer de inte göra med denna lagen. Denna lagen är ett försök att skrämma alla Svenssons att sluta fildela. Sätta dit ett par i början och några tusen slutar för varje person som åker ditt. Förresten så skulle jag inte tro att det är mycket säkrare på stänga trackers, okej alla kan inte registrera sig där men vill man komma in så är det absolut inte omöjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 1 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2009 Men snälla... Du kan tanka fritt, utan att riskera nått. Fattar du hur mycket det kostar att sitta och betala folk för att de skall jaga fildelare. Kommer ta månader, om inte år, innan den första får kravbrev. Dessutom är de inte intresserade av små svenssons som tankar ner 2-3 filmer. De vill i första hand ha tag i dem som laddar upp stora mängder, och ner. Fel. Som de flesta andra har postat tidigare så kommer de ju garanterat att sätta dit en del svenssons, men risken är ju inte megastor. Men att säga att risken inte finns där, är fel. Lagen finns, och därmed finns också risken. Och om man inte vill ha ett kravbrev ner i lådan så kanske man ska tänka till innan man tankar något om man verkligen behöver det man laddar ner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts