Fiskaren Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Hur många tror du tankar en skiva, rådiggar den, och sedan går och köper den? Det är inte många, bortsett från skiveuntiaster. Likadant som att säga: Hur många tankar en skiva, ogillar den, och sedan köper den? Det är därför fildelning är bra och det är även därför fildelning inte innebär förlust eftersom den största delen av allt folk laddar skulle de aldrig ha betalat för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 (redigerad) Fildelning suger. Bättre att införa fler alternativ som Spotify. Redigerad 8 april, 2009 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Fildelning suger. Bättre att införa fler alternativ som Spotify. Dock lite problematiskt om man vill se högupplöst film på tvn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Dock lite problematiskt om man vill se högupplöst film på tvn. Antingen så får man uppgradera sin lina, eller köpa en bluray-spelare. Det är egentligen inte så svårt. Mm, visst priset må vara ganska högt. Men det är bara att ta den smällen om man nu vill se högupplösta filmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Positivt att de gör vad de kan: http://www.idg.se/2.1085/1.223091/operator...strid-mot-ipred Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Positivt att de gör vad de kan: http://www.idg.se/2.1085/1.223091/operator...strid-mot-ipred Ja men bara att den där jävla IPRED lagen kan fara åt helvete så vi blir av med skiten. Fattar inte vad den där jävla Reinfeldt tänkte med arslet eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 En dömd för fildelning!!!! Länk! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Ja men bara att den där jävla IPRED lagen kan fara åt helvete så vi blir av med skiten. Fattar inte vad den där jävla Reinfeldt tänkte med arslet eller? vad får dig att tro att det är han fel? och vad är det egenkligen du inte gillar med lagen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 En dömd för fildelning!!!! Länk! Det sjuka är att vissa, trots alla hints på hemsidan, verkar tro att den där hemsidan och artikeln är seriös. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 En dömd för fildelning!!!! Länk! Jaha, det är det man ska ha husdjur till! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 (redigerad) En dömd för fildelning!!!! Länk! Och det där ska man tro på? Redigerad 8 april, 2009 av Agent.47 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Och det där ska man tro på? ... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 (redigerad) Håller till mångt och mycket med Boomer och Samuelszon i deras argumentationer på de senaste sidorna, vill jag bara säga. Och då det känns som att detta har blivit någon slags allmän tråd om piratkopiering, fildelning, m.m., vill jag bara slänga in den här rapporten gjord av den ideella föreningen SOM, Svenska oberoende musikproducenter, som kartlägger hur den typiske svenske skivbolagsdirektören ser ut, då jag tycker att det är larvigt att man använder argument som "Pff, jag tänker inte köpa några skivor och göda de redan onda, feta skivbolagsdirektörerna som tar pengar från de stackars artisterna, jag laddar ner!". Många verkar också glömma att det bortsett från artisterna är väldigt många som såklart förtjänar lön för det arbete de lägger ner - allt från de personer som faktiskt ser till att det kan bli någon inspelning iöverhuvudtaget; skivbolagsdirektörer, producenter, mixare, inspelningstekniker, och diverse studiofolk, till de som krävs för att skapa den fysiska produkten - designers, tryckerier, PR-folk som kan marknadsföra skivan, folk som kan köra ut skivan till butiker - även om jag egentligen tycker att den fysiska produkten CD-skivan kan avskaffas - det finns bra onlinetjänster för laglig nedladdning av musik. Här senast laddade jag ner Kenge Kenge's "Introducing Kenge Kenge" från iTunes på någon minut, och det var för att jag inte hittade den någonstans illegalt. Så argumentet om att en nedladdning ofta är lika med en förlorad inkomst är väldigt giltigt. Hursomhelst, jag kommer in på sidospår - läs gärna rapporten, gör lite självrannsakning, och inse att det är inkomster från vanliga hederligt arbetande musikälskare som driver skivbolag främst som hobbyverksamhet (då de inte kan försörja sig på skivbolagsverksamheten) som vi nekar dem till när vi sysslar med illegal fildelning i den stora utsträckning vi gör. edit: vill tillägga att jag är varken för FRA eller IPRED. Två i grunden väldigt usla och tafatta lagar. Redigerad 8 april, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Det som är lite dumt med CD skivor är att man inte alltid vill lägga ut pengar för en hel skiva, när man bara vill ha en eller två låtar från den. Därför borde det finnas mer och bättre tjänster för laglig nedladdning än de vi har nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Det som är lite dumt med CD skivor är att man inte alltid vill lägga ut pengar för en hel skiva, när man bara vill ha en eller två låtar från den. Därför borde det finnas mer och bättre tjänster för laglig nedladdning än de vi har nu. Har du testat CDONs tjänst? Morsan använder den ofta och det funkar hur bra som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 http://www.youtube.com/watch?v=A2zw0bye8sA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Ja men bara att den där jävla IPRED lagen kan fara åt helvete så vi blir av med skiten. Fattar inte vad den där jävla Reinfeldt tänkte med arslet eller? Ja fyfan. Du borde bli stadsminister och styra upp lite! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 8 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2009 Ja men bara att den där jävla IPRED lagen kan fara åt helvete så vi blir av med skiten. Fattar inte vad den där jävla Reinfeldt tänkte med arslet eller? Eller så accepterar man läget och börjar köpa sin skit istället? Iomed IPRED lagen så har jag tänkt om, jag har inte laddat ner någonting alls. Go cry some more emo kid, face reality! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 april, 2009 Right, och självklart ligger alla låtar ute på youtube helt innom ramarna... Det är egentligen sjukt att man kriminaliserar en så stor del av folket, det behövs helt enkelt enkla och lagliga alternativ, tex spotify men även annat. Funderat ett tag på hur tex spotify kan ge/ spela upp låtar gratis? Ger denna lilla reklam nog med pengar för att spotify ska kunna betala alla artiskter, eller hänger jag inte med? Det var det jag skrev i mitt inlägg också, att jag kom på att det också är olagligt. Men det finns också officiella bandkanaler, MySpace, Spotify, filmer där folk spelar gitarr/bas-covers, och det är fullt lagligt. Sånt snack. Kan ta mig själv som ex. Jag fick tips om ljudboken snabba cash, av Jens lapidus. Laddade ner den efter mycket om och men, och tyckte den var så j*vla, fantastiskt, otroligt, mega, super, ultra, jätte grym så jag kände att jag ville ha den i original. Köpte boken efter ett par veckor. Skall även köpa 2:an. Fildelning skall ses som en del av marknadsföringen. Precis det jag menade. Du hade ju sett dem innan du köpte dem nu, eller hur? Så då kan man jämföra det med att du först har laddat ner filmer du inte sett, gillat dem och sedan köpt dem. Köpet gjordes alltså tack vare fildelningen. I rest my case... Jaha, och? Jag sa ju att det inte är många. Och med det menar jag snarare 14-åriga flickor som använder Limewire än 25-åriga killar som i alla fall har levt under skivkulturen och då det inte var vanligt att tanka. Kan lovar dig att det finns både tjejer och killar som inte bryr sig ett skit om musik eller bandet/artisten egentligen, allt från 12 upp till 30 år, som barar ladda hem för att de gillar musiken. Så var jag också innan. Och idag har jag vänner av bägge kön som det sista de skulle göra, är att köpa en skiva. Jag kan sätta ett plektrum på att majoriteten skulle inte köpa något de redan har, som sagt, till skillnad från riktiga euntiaster. Först av allt, youtube är en toppensida och man hittar en massa kul där. men musik... herregud man får inte ens ha en låt i sina videos längre, visst vissa av banden har säkert en profil där och kan ladda upp sin musik men det finns så mycker mer! det känns som du sitter kvar i tiden, skivor är inte populärt längre, så varför stödja desperata skivbolag istället för att stöda bandet genom att fildela, alltså sprida musiken mycket fortare och bredare. Pengar får dem in på liveframträden och annat stuff. Vill du tjäna pengar ska du bli skivbolagare och inte artist/musiker, så enkelt är det. Det är de som drar in de största pengarna på skivor och konserter. Sedan väljer du om du vill köpa en skiva med Rihanna eller annan skitig cheesepop som någon annan har tillverkat men inte får ett skit uppmärksamhet för, eller om du vill köpa en Fugazi-skiva och stödja Warnes Bros (eller vilket skivbolag de hade/har, skiter i vilket). Och JO, skivor är populärt, allt annat är största skitsnacket och det stör mig så in i ****** att allt mer bränns ner på hårddisk idag. Dessutom handlar det inte bara om artister och skivbolag, jag känner en som äger en skivaffär som mår rätt rejält kasst för att hans butik har gått så dåligt de senaste åren p.g.a. fildelning. Likadant som att säga: Hur många tankar en skiva, ogillar den, och sedan köper den? Det är därför fildelning är bra och det är även därför fildelning inte innebär förlust eftersom den största delen av allt folk laddar skulle de aldrig ha betalat för. What? Någon har skapat musiken, lagt ner främst tid på det. Spelat in det med dyr studio- och musikuttrustning. Massproducerat det, printat foldrar, fodral etc., vare sig du hatar det eller inte. Gillar du inte det du har köpt har du i alla fall betalat för den tid och för den kostnad producenterna har lagt ned och du har ju varit delaktig i att konsumera materialet. Som att du köper en tröja, använder i en vecka men då inser du att den inte satt som en smäck till dina indigofärgade Ijin-jeans. Inte kan du då tejpa fast etiketten och gå och byta. Och inte kan du "låna"/sno den innan för att testa och se om den passar. Det finns provrum, for sure, men det finns det inom musiken också. Fildelning suger. Bättre att införa fler alternativ som Spotify. Håller med till 100%!. Många verkar också glömma att det bortsett från artisterna är väldigt många som såklart förtjänar lön för det arbete de lägger ner - allt från de personer som faktiskt ser till att det kan bli någon inspelning iöverhuvudtaget; skivbolagsdirektörer, producenter, mixare, inspelningstekniker, och diverse studiofolk, till de som krävs för att skapa den fysiska produkten - designers, tryckerier, PR-folk som kan marknadsföra skivan, folk som kan köra ut skivan till butiker - även om jag egentligen tycker att den fysiska produkten CD-skivan kan avskaffas - det finns bra onlinetjänster för laglig nedladdning av musik. Här senast laddade jag ner Kenge Kenge's "Introducing Kenge Kenge" från iTunes på någon minut, och det var för att jag inte hittade den någonstans illegalt. Så argumentet om att en nedladdning ofta är lika med en förlorad inkomst är väldigt giltigt. Hursomhelst, jag kommer in på sidospår - läs gärna rapporten, gör lite självrannsakning, och inse att det är inkomster från vanliga hederligt arbetande musikälskare som driver skivbolag främst som hobbyverksamhet (då de inte kan försörja sig på skivbolagsverksamheten) som vi nekar dem till när vi sysslar med illegal fildelning i den stora utsträckning vi gör. Håller med till 100%!. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 10 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 april, 2009 En dömd för fildelning!!!! Länk! Hahahaha! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts