Mathias Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Ja men de bevisen får tydligen inte användas i IPRED-utpressningarna. Jag tror dig absolut, men kan någon förklara för mig hur det går ihop? Jag klagar inte, men kan inte se logiken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 (redigerad) Seriöst nu Vice., det där kan vara det dummaste du skrivit någonsin. Tack. <3 Nej jag skojar bara. Kommer inte vika mig för skrämselpropagandan. Ja men de bevisen får tydligen inte användas i IPRED-utpressningarna. Som jag har förstått det får de bevisen inte användas för att få ut namnet på IPnummret. men det kan fortfarande användas till att stämma folk på pengar. Låt säga att de har bevis på att du har laddat ner X innan 1 april. Sedan har de bevis 2 för att du laddat ner efter 1 april. Då tar de bevis 2 för att få ut ditt namn, och stämmer dig sedan för det du gjort före och efter 1 april. Men, det är i första hand folket till de servrar som har allt material de vill åt. Det sa Ponten i kvällsöppet. (har klippet om ni vill ha det) Redigerad 4 april, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 (redigerad) Jag tankar då som vanligt, ännu. Vill verkligen se de serier jag följer men har inte bestämmt mig ännu hurvida jag ska tanka eller ej. För vilka filmer/spel är företagen ute efter? Har svårt att tänka mig att bolag i USA börjar driva en massa rättsprosesser här i sverige. Edit: ska ladda lite mer nu Redigerad 4 april, 2009 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Det sämsta du kan göra är att ladda upp. Jag tror det är lika stor risk att åka fast oavsett upp/nerladdning, iallafall om vi pratar om IPRED och inte de andra.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Jag tror det är lika stor risk att åka fast oavsett upp/nerladdning, iallafall om vi pratar om IPRED och inte de andra.. Jag menade ur svenska rättssystemets synvinkel, där ladda upp har varit olagligt längre. Sedan går det ju som sagt inte att ladda ner utan att någon laddat upp det från början, men vilka som är mest utsatta går ju inte att svara på än utan man får ju vänta och se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Saxat: Börja med att fråga dig vilka alternativ du har? Varför köpa en film när du kan ladda hem den via BitTorrent och med stor sannolikhet slippa betala? Vidare, vad kan hända mer än att du tvingas betala om du ertappas? Hur mycket kan dem stämma dig på? Sen ipred började gälla verkar somliga tro att bara man blir ertappad kan man bli stämd på 5-siffriga belopp? Hur jävla intelligent är det? Blir du ertappad för att tanka en film kan dem väl inte stämma dig för mer än maximalt filmens värde? Alltså någon hundralapp. Vidare, eftersom många sitter på ett dynamiskt ip blir kartläggningen som i dagsläget redan är hopplös, ännu mer hopplös. Dessutom kommer lagen inte, i dagsläget, tillämpas när det handlar om "uppladdning av ett fåtal verk". Främst pga dessa två skäl: Lagen är utformad som sådan, plus att all skrämseleffekt skulle bli som bortblåst om man stämmer någon för fildelning av ett fåtal verk eftersom beloppet då blir ringa. Vad man behöver göra för att stämma någon är att bygga ett case. Och eftersom du bara kan binda en person till ett verk åt gången när det handlar om BitTorrent så kommer man inledningsvis (som verkligheten bevisar) inrikta sig på andra protokoll, exempelvis ftp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 (redigerad) Sen ipred började gälla verkar somliga tro att bara man blir ertappad kan man bli stämd på 5-siffriga belopp? Hur jävla intelligent är det? Blir du ertappad för att tanka en film kan dem väl inte stämma dig för mer än maximalt filmens värde? Alltså någon hundralapp. Tycker jag verkar ganska logiskt, dom borde ju inte få stämma oss för mer än filmens värde... Redigerad 4 april, 2009 av Joe Dirt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Tycker jag verkar ganska logiskt, dom borde ju inte få stämma oss för mer än filmens värde... Nej, och dom som kör på någon borde inte betala skadestånd utan själva bli påkörda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Tycker jag verkar ganska logiskt, dom borde ju inte få stämma oss för mer än filmens värde... Allt är inte logiskt här i världen. Det är väl som att säga att man inte borde få betala mer än resan om man blir tagen när man plankar på tunnelbana eller buss, men det vet väl alla att så inte är fallet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Allt är inte logiskt här i världen. Det är väl som att säga att man inte borde få betala mer än resan om man blir tagen när man plankar på tunnelbana eller buss, men det vet väl alla att så inte är fallet. Precis, då skulle alla planka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 Nej, och dom som kör på någon borde inte betala skadestånd utan själva bli påkörda.Det är väl som att säga att man inte borde få betala mer än resan om man blir tagen när man plankar på tunnelbana eller buss, men det vet väl alla att så inte är fallet. Precis, det är som att säga att dricka ingår när det inte gör det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 4 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2009 I princip alla laddar hem. Är det egentligen värt att göra majoriteten av Sverige till kriminella för att t.ex skivbolag ska kunna få pengar? Skivbolag är väl inte ens en nödvändighet. Sedan, att folk laddar hem förstör inte direkt någons liv. Men om någon student, i och med Ipred, får en räkning på 100,000 är ju den personen ganska körd. Jävligt överdrivet med andra ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Gick ju hyffsat snabbt det här: Det är lite komiskt att Ipred säger att stämningar inte behöver talas om för mottagaren förrän 30 dagar efter Internetleverantören lämnat ut abonnentadressen, när stämningarna faktiskt är offentlig handling. För vi är många. Vi har kapacitet att bevaka tingsrätterna. Vi kan se när dokument lämnas in och koordinera våra egna försvarslinjer. Kortfattat, vi tar ingen skit och vi vägrar vara rädda. Den IP som är Ipred-stämd av maffian i form av Jan Guillou och andra dinosaurier är 77.53.104.102. Personen som har den IP-adressen har nu ungefär en vecka på sig att sätta in motåtgärder. Lycka till. Enade vi stå. http://slask.sasori.talismoon.net/akt.2707...ande2009-PP.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Precis, det är som att säga att dricka ingår när det inte gör det. Wait, what? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Wait, what? Jag ville pröva på att vara lite random, men insåg egentligen redan innan jag postade att det bara blev konstigt. Move along, people. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 5 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Tycker jag verkar ganska logiskt, dom borde ju inte få stämma oss för mer än filmens värde... Om du laddar ner med Bittorrent så laddar du upp samtidigt. Detta gör ju att du samtidigt sprider filmen till andra vilket i sin tur gör att skadeståndet blir högre och högre. Det är ju inte svårt att se vilka som laddar ner från dig om man har ett bittorrent-program. Då ser man enkelt vilka som tankat från dig och kan då uppskatta värdet på brottet du gjort. Sen vill de ju ha skadestånd för att du olovligt spridit deras film/musik/texter/småbarn/bananer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Hur mycket säkrare är det att tanka ifrån en private tracker jämfört med TPB numera? Trackern jag har i tanke har stängt registrering och invites. Beror helt på vilken tracker, finns massor med stängda vissa är som sagt säkrare än andra. Bolagen skulle ha några problem att ta sig in på de flesta svenska stängda trackers. Däremot så tror jag inte de bryr sig om utländska stänga trackers. Fast det är såklart bara vad jag tror. Den som lever får se. Två anhållna! Det där har inget med ipred att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Det där har inget med ipred att göra. Lite relevans tycker jag att det hade ändå, iochmed Vice's och Dude's vadslagning om att tio personer skulle bli åtalade under 2009. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Lite relevans tycker jag att det hade ändå, iochmed Vice's och Dude's vadslagning om att tio personer skulle bli åtalade under 2009. Det beror helt på vad de slog vad om. Åtalade pga ipred eller åtalade för piratkopiering. Fast egentligen ville jag mer informera de andra att de som åkte fast där inte hade något att göra med ipred. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2009 Det beror helt på vad de slog vad om. Åtalade pga ipred eller åtalade för piratkopiering. Fast egentligen ville jag mer informera de andra att de som åkte fast där inte hade något att göra med ipred. Okej, fair enough. Men jag vet inte riktigt, jag tror inte att de har stakat ut några specificerade riktlinjer för vadet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts