Jump to content

IPRED

Zack
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 408
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men anslutningen står förmodligen på nån utav föräldrarna och då åker dom dit istället! :(

Nej det gör de inte. Enligt lagen så måste det bevisas att det är just du dom har gjort dig skyldig till fildelning. Om inte dina föräldrar själva har fildelat så ska de sitta säkra. Dock så kan de bli anklagade för vårdslöshet om de är medvetna om att du fildelar och tillåter dig att fortsätta med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag menar utan att filerna mellanlandar i datorn.

Alltså att man tankar direkt från internet in till extern, inte tankar ner på skrivbordet och sedan flyttar manuellt från skrivbordet till den externa.

För om filerna mellanlandar på datorns hårddisk så borde det ju gå att se?

Så det jag undrar är alltså om det går att se att jag har tankat direkt till externa, via min dator.

För om det inte går så är det ju ett idiotsäkert system, man tankar direkt till externa, sedan får man kravbrev, man blånekar i rätten och säger att man haft intrång på sitt nätverk, man gömmer externa någonstans (Just in case.), någon kommer och hämtar datorn och kan inte hitta filerna som laddats ned, och kan heller inte se att några filer har passerat via datorn på väg till den externa. Om det nu är så att det inte är möjligt att spåra något sådant.

Det där tänkte grannen min på för väldigt längesen!

Han har försökt förklarat för mig hur han gör på för sätt och vad jag har förstått så typ "fjärrstyr" han 2 hårddiskar som är uppkopplade på nätet, saker som tankas kommer inte ens i närheten av hans dator utan allt lägger sig på hans externa diskar istället!

Iofs, det enda som kommer in i hans dator är ju såklart själva torrentfilen, men inget mer!

:(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Icke-straffmyndiga har inte rätt att ingå avtal. :(

Däremot kan man kanske fortfarande skylla tankningen på de icke straffmyndiga? Om en tioåring lyckas sno en bil som han gör något styggt med så kan man väl inte beskylla ägaren av bilen? Jag kanske tänker fel, jag vet inte.

Men hur gör IPRED tomtarna för att få tag på IP Adresser? Laddar dom också ner materialet bara för att kolla IP adresser? Det vore väl isf olagligt?

Jag tror du har glömt att det inte är tankning i sig som är olaglig, utan det faktum att man tar material som man inte har tillstånd att ta ifrån upphovsrättsinnehavaren. "IPRED tomtarna" är i det här fallet upphovsrättsinnehavarna till det materialet de hämtar, så det finns inget olagligt med att de tankar sina egna produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot kan man kanske fortfarande skylla tankningen på de icke straffmyndiga? Om en tioåring lyckas sno en bil som han gör något styggt med så kan man väl inte beskylla ägaren av bilen? Jag kanske tänker fel, jag vet inte.

Jag tror faktiskt att man kan det, har för mig att det stod i min körkortsbok att man är skyldig till att se till att barn inte ska kunna ta sig en obevakad tur i bilen.

Men jag minns så luddigt från min teoritid, jag kan vara ute och cykla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blivit sjukt skraj av detta. Så jag har börjat göra rätt för mig nu, inte bara för att låta bli att åka fast, utan även för att det känns bra att "nollställa" mig.

Jag tankar inte nått alls nu, men jag seedar som fasen istället. Detta för att kompensera för allt jag har tankat ner.

Så jag behöver inte oroa mig eftersom jag kommer att ha gått plus minus noll om ett par dagar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blivit sjukt skraj av detta. Så jag har börjat göra rätt för mig nu, inte bara för att låta bli att åka fast, utan även för att det känns bra att "nollställa" mig.

Jag tankar inte nått alls nu, men jag seedar som fasen istället. Detta för att kompensera för allt jag har tankat ner.

Så jag behöver inte oroa mig eftersom jag kommer att ha gått plus minus noll om ett par dagar. :)

Wait, what?...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wait, what?...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wait, what?...

Wait, what?...

Alltså jag menar så här:

Jag har (teoretiskt sett nu) tankat ner 300 gig med spel, musik och film. Då ligger jag -300 gig

så nu laddar jag UPP, 300 Gig med spel, musik och film. Då blir det plus minus noll. Henrik ponten eller vad han heter, blir glad och nöjd och jag slipper oroa mig för en stämning. Fiffigt va!? :)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst nu Vice., det där kan vara det dummaste du skrivit någonsin. :)

Det sämsta du kan göra är att ladda upp. Ladda upp är det som varit olagligt längst, ladda ner blev ju nyss olagligt (kommer inte ihåg exakt när). Om ingen skulle ladda upp skulle ingen kunna ladda ner något, så enkelt är det. Därför är det de som laddar upp som är av högst prioritet, även om det kanske inte är det i realiteten nu då skrämseleffekten av att sätta dit svensson-fildelare som bara laddar upp lite/seedar till 1.0 är större än om de bara skulle gå efter de som laddar upp 300+ filmer osv.

EDIT: Förenklat (grovt): Pontén ser att du laddar ner 300 GB spel och filmer, men att du skiter i att ladda upp något först. Sedan börjar du ladda upp för att fixa upp din ratio (säg till 1/1) och därmed har du precis hjälpt (minst) en person att ladda ner alla de där filerna som du redan har. Vad är då värst?

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor