Jump to content

Fontfuck: boldbölder och kursivkukar.

Maimstream
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag har ett problem som jag har haft i ett antal veckor.

See, detta är historien:

En dag för längesedan så öppnade jag Firefox och upptäckte att texten på Google var fetstilad. Jag tänkte "FUCK!" och surfade senare in på Bilddagboken. Där upptäckte jag att all (läs: ALL!) text förutom den som är på något vis "tillfixad" (ändrad färg, kursiv, storlek) var fetstil. Även den fetstilade. Den här gången fick jag lite mera panik. Men det löste sig inte. Så jag bestämde mig för att vänja mig vid det, det är ju bara text liksom.

En stund senare tänkte jag att jag skulle chatta lite, så jag startade MSN. Det första som slog mig var att jag kunde fippla lite med Firefox-inställningarna (vilket inte hjälpte) och det andra som jag fick reda på var att det tydligen var en trend med kursiv text på MSN. Varför trodde jag det sistnämnda? För att en hel del folk har kursiva texter, men inte alla. Jag frågade "har du kursiv text nu?" och de svarade "nä."

"Ptja," tänkte jag, "det är ju bara att vänja sig," tänkte jag vidare. Jag tyckte ju då att det inte var så mycket, vilket det inte var. Så jag bestämde mig för att skriva lite skolarbete i Wordpad. Där blev allting (oavsett formatering) kursivt. "GAH!" skrek jag. Högt. Jag blev förbannad. Skoja. Jag tog det med lätthet. Jag skrev helt enkelt med kursiv text, det var ju inte som om det var kursivt EGENTLIGEN.

Nu har det gått nog någon månad, kanske lite till, och det slog mig att jag har Word på datorn. Top notch. Finfina grejer. Yeah! Äntligen kan jag skriva skolarbeten SAMTIDIGT som jag ser hur många sidor det tar. Men där stötte jag på ett problem till. När jag skriver så blir det i fetstil. "Jag måste fråga om hjälp på gtasajtens forum!" tänkte jag.

Så hjälp mig!

På några få hemsidor så är det helt enkelt fetstilt.

På MSN är det människor med mailadresser som börjar på vokalen E som syns som kursiva.

Wordpad skriver i kursiv text - det fungerar INTE med att trycka på K och sedan K igen.

Wo skriver i fet text - det fungerar INTE med att trycka på B och sedan B igen.

Jajuste. Winamp är 100% kursiv text, också.

Snälla. Hjälp mig. Jag behöver hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förmodligen Arial-typsnittet som har blivit korrupt, testa att ladda ner en ny version av Arial och placera fanskapet i din font-mapp.

True.

Jag fick det här problemet för någon månad sen (t.o.m inloggningsnamnet blev kursivt) men det löste sig när jag hade fixat en ny arial (normal) och lagt den i fontmappen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor