Jump to content

Windows Vista vs Win XP vs Linux vs MAC OS

Alle090
 Share

Ännu en gång vad väljer du?  

51 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

What he said. Äckligt att läsa alla dessa "Vista suger", "Vista är det sämsta som finns". Har någon av er använt vista alls själva, mer än 5 minuter på polarens dator? Jävla XP fanboys hela bunten.

Bara för att alla inte ska tro att jag aldrig använt Vista så är det fel, Jag har använt vista. Inte installerat på min egna burk men på andra ställe för en LÄNGRE period. Jag har även hjälp ett tiotal personer med enklare problem i Vista men inga superproblem så som seg, spel statar inte eller något registerrelaterat.

Då jag använt Vista så tyckte jag om det, även då det var otroligt mycket nytt. :teehee:

T: Varför finns inte ME med i liknande windows? :teehee: ( :mf_doof: )

Venne, tror jag glömde det, sorry.. :ermm:

Men vad då, skulle du röstat på det? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Vista förinstallerat när jag köpte laptopen (typ i mars i år). Tyckte knappt det gav några fördelar förutom visuella saker (fördel och fördel, XP blir ändå snyggare då man laddar ner egna teman, har inte hittat ett enda snyggt tema att ladda ner till Vista), men kände aldrig då behovet av att byta OS. När jag började KTH och fick nys om samarbetet de har med Microsoft där man kan ladda ner gratis programvara, bland annat XP och Vista, blev jag mer och mer sugen på att installera XP, något jag gjorde för några veckor sedan. Kan säga att jag verkligen gillar XP mer än Vista.

UNIX och Mac OS X har jag använt i skolan, UNIX gillar jag inte men OS X är rätt skönt, även om jag föredrar XP pga kompatibiliteten med program och spel som jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga!

Får hem min nya dator idag men behöver ett oprativsystem till den.

Kan man använda en XP skiva som man har hemma?

Går det att använda samma skiva i fler datorer i hemmet?

Beror på vad för liscens du har till, du kan ju installerar på mer än en dator. Men sedan kräver alla en aktivering med nyckel. Men du kan ju *host* förhindra att aktiveringen tar slut :cry:

Jag har till viss del lite erfarenhet av vista, dock var det innan SP1 hade kommit, och det var på skolans äckeldatorer, då det tog ca 20 min att kunna logga in.

Låter som jag har missat de goda sidorna av vista, ska kolla upp de!

Hur bra är era skoldatorer, det kan ju vara felet. Eller som på våra datorer i skolan, går internet dåligt så tar det 10 minuter att logga in. :mf_doof:

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Vista typ 1 månad och kunde köra med Vista home premium sen tog jag bort den och installerade XP igen. En del spel funkade inte som det gjorde på XP fick redan installera om vista pga man inte kunde komma imot utforskaren etc. En del drivrutiner gick inte att uppdatera till datorn sen la mitt internet av ett par gånger oftare än vad det gjorde än när ja hade XP. Så jag tog bort vista och skaffade XP igen.

Får se om jag byter till Vista när dom har släppt fler uppdateringar + service packs. Vet att XP var också lite buggit och struligt när det var nytt. Alle du kan köra DX10 på XP genom att ladda ner filer sen får du ändra på lite saker i ditt windows för att köra DX10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Vista typ 1 månad och kunde köra med Vista home premium sen tog jag bort den och installerade XP igen. En del spel funkade inte som det gjorde på XP fick redan installera om vista pga man inte kunde komma imot utforskaren etc. En del drivrutiner gick inte att uppdatera till datorn sen la mitt internet av ett par gånger oftare än vad det gjorde än när ja hade XP. Så jag tog bort vista och skaffade XP igen.

Får se om jag byter till Vista när dom har släppt fler uppdateringar + service packs. Vet att XP var också lite buggit och struligt när det var nytt. Alle du kan köra DX10 på XP genom att ladda ner filer sen får du ändra på lite saker i ditt windows för att köra DX10

Låter ju som det är din dator det är fel på i så fall.

Alla spel som jag testat i Vista har fungerar att installera, spela osv. Utforskaren fungerar utmärkt i Vista, även så fungerar drivrutinerna för mig. Mitt internet har fungerar också, dvs det lägger inte, det är min syrras som gör det & hon har XP.

När testade du Vista då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alle du kan köra DX10 på XP genom att ladda ner filer sen får du ändra på lite saker i ditt windows för att köra DX10

Jag vet, Jag hade den fixen innan jag installerade SP3. Men som jag skrev innan, när jag hade DX10 Fix 3 för XP så funkade INTE BF2 och andra spel som krävde DX9 eller tidigare.

Och jag vet från en källa att Vista INTE har DX8 eller tidigare. Detta var en av dom punkter jag var lite smått orolig för :rolleyes:

Men men, även då mycket av röstningarna är för Windows XP Pro så tänker jag så här, jag tänkte ju skaffa Vista nu när jag får 4 gb RAM. Om jag skulle stanna med XP så måste jag ha XP x64 för att kunna använda systemet fullt, samtidit vet alla att XP x64 kräver ju andra drivrutiner än va x86 gör och därmed så finns inte alla drivrutiner till x64, PLUS så märkte jag att man INTE kan använda Msn messenger till x64 Pro (hade x64 Pro ett tag men bytte till x86).

Men me Vista så är ju mer än hälften av kränan gjorde för x64 så drivrutiner blir inte ett lika stort problem, plus att man får DX10 direkt.

Sedan lockar alla extra komponenter som finns i Win Vista otroligt mycket >_<

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De drivrutiner ja menade var Internet drivrutiner för nätverkskortet ljudkort etc.

RavenE syftade på att du skrev, "De drivrutiner ja hade till XP funkade knappt med Vista."

Klart att det inte går så bra med XP drivrutiner med Vista. >_<

OnT: Haft Vista bra länge nu, trivs som fan med det. Inge strul alls. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor