Jump to content

Grafikkorts problem

Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Inte ett problem, utan mer en funderare kring mitt grafik-kort.

I min laptop sitter ett skitgrafik-kort av modellen GeForce 8400m GS 128mb.

Grafik-kortet har även en sån där "dedikerat grafikminne" eller vad fan det heter, när grafik-kortet plockar minne av CPU'n.

Där har jag 895 mb.

Det jag undrar är, kan man någonstans titta hur mycket minne grafikkortet plockar av CPU'n t.ex när jag spelar spel?

Jag får den känslan av att grafik-kortet ger fan i att plocka nått.

Och, efter det. Kan jag bestämma t.ex. att när jag startar Far Cry 2 så ska grafik-kortet plocka så jävla mycket han bara kan av CPU'n?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ett problem, utan mer en funderare kring mitt grafik-kort.

I min laptop sitter ett skitgrafik-kort av modellen GeForce 8400m GS 128mb.

Grafik-kortet har även en sån där "dedikerat grafikminne" eller vad fan det heter, när grafik-kortet plockar minne av CPU'n.

Där har jag 895 mb.

Det jag undrar är, kan man någonstans titta hur mycket minne grafikkortet plockar av CPU'n t.ex när jag spelar spel?

Jag får den känslan av att grafik-kortet ger fan i att plocka nått.

Och, efter det. Kan jag bestämma t.ex. att när jag startar Far Cry 2 så ska grafik-kortet plocka så jävla mycket han bara kan av CPU'n?

Alltså, om inte jag har fel så tar ett intregrerat grafikkort bara ifrån RAM ifall den egna minne är fullt. Jag har bara hört om inregretade grafikkort med högst 64 mb i minne. Men det kan ju vara annourlunda med dom lite mer kraftfulla. :rolleyes:

BTW: Inregretade grafikort tar inte från CPU (processor) dom har en egen liten GPU

Länk till kommentar
Dela på andra sidor