RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Oh hai dar. Installerade Windows Vista idag, och allt gick bra. Är nöjd med det än så länge. Dock stör jag mig på en sak under uppstarten där jag måste välja om jag vill starta Windows Vista eller "gamla operativsystem". Går detta att få bort på något sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 (redigerad) Mm, formatera disken med vista på edit: marf, googlat runt men inte hittat nått vettigt sätt =( Redigerad 31 oktober, 2008 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Mm, formatera disken med vista på Formaterade ju innan jag installerade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Du kan inte ha formaterat om datorn hittar två olika OS att boota ifrån. Jag har vista och har inga problem med det där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Har du två partitioner eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 (redigerad) Du kan inte ha formaterat om datorn hittar två olika OS att boota ifrån. Jag har vista och har inga problem med det där. Jopp. In med vista-skivan -> boota från skivan -> valde version (home premium) -> valde hårddisk -> valde den där xp låg förut -> klickade på formatera -> osv. Det borde väl räckt? @Siana: Nej, men två hårddiskar. Redigerad 31 oktober, 2008 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Ja, någonstans ligger ju ett OS utöver det Vista du installerade. Du får väl kolla runt på diskarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Jag skulle formaterat allt, tagit bort partitioner osv. Låter som du lyckats skriva över en liten del av XP, men att det ligger kvar där. Kan du starta med XP? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 (redigerad) Ja, någonstans ligger ju ett OS utöver det Vista du installerade. Du får väl kolla runt på diskarna. Enda jag hittade som ligger kvar ifrån XP är dessa två mappar, som bara innehåller en mapp var med namn "update". Tilläggas bör att de mapparna ligger på min andra hårddisk som jag bara har för lagring. Jag skulle formaterat allt, tagit bort partitioner osv. Låter som du lyckats skriva över en liten del av XP, men att det ligger kvar där. Kan du starta med XP? Inte provat. Redigerad 31 oktober, 2008 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Yukoai Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 (redigerad) Förmodligen ligger Windows XP kvar i boot.ini. Såhär går jag till väga. Jag kör visserligen Windows XP men principen borde vara densamma. Gå in i Kontrollpanelen -> System -> Advanced -> Startup & Recovery. Sen i "System Startup" rutan finns en Edit-knapp. Klicka där, boot.ini öppnas i Notepad. Ta bort hela raden som innehåller Windows XP(multi-/fastdetect). Starta om datorn. EDIT: Fan, Vista använder väl inte ens boot.ini? Redigerad 31 oktober, 2008 av Yukoai Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 (redigerad) Har för mig att vista inte använder boot.ini alls, utan nån annan grej :/ LOLUEDITED ^^ true, ingen boot.ini Redigerad 31 oktober, 2008 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Yukoai Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 (redigerad) Vista använde visst BCD. Prova Kör -> BCDEDIT. Där kanske det finns nåt? Redigerad 31 oktober, 2008 av Yukoai Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Vista använde visst BCD. Prova Kör -> BCDEDIT. Där kanske det finns nåt? En svartvit ruta (såg ut som kommandotolken) flimrade förbi en halv sekund. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 isf, kör -> cmd -> BCDEDIT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 isf, kör -> cmd -> BCDEDIT Det gick inte att öppna datalagret för startkonfigurationen. Åtkomst nekad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Det gick inte att öppna datalagret för startkonfigurationen. Åtkomst nekad. Uhm.. Du kanske måste starta kommandotolken som admin eller nått Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 31 oktober, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Uhm.. Du kanske måste starta kommandotolken som admin eller nått Menar du admin-konto? Finns bara ett konto på datorn och det är mitt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 1 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2008 Menar du admin-konto? Finns bara ett konto på datorn och det är mitt. Nej tror han menar att du skulle köra den där kör rutan som admin genom högerklicka egenskaper sen nåt mer var länge sen ja hade vista. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 2 november, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 november, 2008 Passar på att fråga här: Vista har nu hittat Service Pack 1 som tillgänglig uppdatering, påverkas min piratkopia om jag installerar den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 2 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 november, 2008 Vad du än gör så ska du inte sätta på autoupdate. Du kan uppdatera i princip hur mycket du vill, bara du låter bli att dra ner dom uppdateringarna som berör säkerhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts