Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Nu har säkert denna fråga kommit upp 109238239 gånger, men jag orkar inte leta och rota utan ber er kära körkortsvänner att hjälpa mig:

vad ska jag tänka på när jag kör upp på fredag? Något speciellt?

Är självklart medveten om det här med säkerhetskontroll, titta och visa att jag tittar i speglar, komma upp i hastighet på påfarten, framförhållning med tecken etc., inte ha några jackor mellan säkerhetsbältet och kroppen o.s.v.

Ge er gärna alla råd och tips ni kan komma på! Ska man bli god vän och samtala med instruktören t.ex.? Vet såklart att alla är olika men men!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har säkert denna fråga kommit upp 109238239 gånger, men jag orkar inte leta och rota utan ber er kära körkortsvänner att hjälpa mig:

vad ska jag tänka på när jag kör upp på fredag? Något speciellt?

Är självklart medveten om det här med säkerhetskontroll, titta och visa att jag tittar i speglar, komma upp i hastighet på påfarten, framförhållning med tecken etc., inte ha några jackor mellan säkerhetsbältet och kroppen o.s.v.

Ge er gärna alla råd och tips ni kan komma på! Ska man bli god vän och samtala med instruktören t.ex.? Vet såklart att alla är olika men men!

Mitt allra starkaste tips är faktiskt att inte göra för stor grej av små tabbar eller något motorstopp eller så. Det är lätt hänt och snubben du kör med förstår att du är nervös.

Jag försökte få min kontrollant att prata, för att få behagligare stämning, men han var omöjlig. Annars tycker jag att du ska göra som du gör i vanliga fall. Vill du ha tystnad så märker han det, vill du och lyckas få med honom/henne på några skämt och lagom konversation så kör hårt.

Det bästa tipset är nog att inte tänka så mycket förutom det du nämner som självklart, att vara övertydlig. Men övertolka inte kontrollantens beteende, jag var säker på att jag kuggat eftersom att han var iskall och nästan tjurig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips är att inte ta några onödiga risker. Alltså, utsätt inte dig för moment du kan kugga på, om du inte måste. T ex tveksamma omkörningar, köra över övergångsställen om en människa närmar sig, åka ut på huvudleder när det kommer bilar på lite avstånd. Annars - försök bara att ta det lugnt, och använd allt du lärt dig hittills! Lycka till (:

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det kommer hjälpa dig men jag var jävligt trött när jag körde upp och det gjorde så att jag helt glömde bort att jag var nervös. Annars är det väl bara att köra som du brukar göra, lugnt men inte för segt. Glöm inte att när du parkerar så har du rätt att rätta till bilen, det är många som inte riktigt inser det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har säkert denna fråga kommit upp 109238239 gånger, men jag orkar inte leta och rota utan ber er kära körkortsvänner att hjälpa mig:

vad ska jag tänka på när jag kör upp på fredag? Något speciellt?

Är självklart medveten om det här med säkerhetskontroll, titta och visa att jag tittar i speglar, komma upp i hastighet på påfarten, framförhållning med tecken etc., inte ha några jackor mellan säkerhetsbältet och kroppen o.s.v.

Ge er gärna alla råd och tips ni kan komma på! Ska man bli god vän och samtala med instruktören t.ex.? Vet såklart att alla är olika men men!

Jag frågade min lärare vad den vanligaste orsaken till att folk kuggar är. Svaret kom på rak arm, på direkten: "Att man hittar på egna grejer. Att man får för sig att 'nu ska jag köra i exakt 50 för att skyltarna säger så', eller 'nu ska jag se till att stanna för fotgängare så man visar att man kan visa hänsyn' fastän de inte ens är på väg ut på övergångsstället. Att man helt enkelt inte har situationsanpassad hastighet eller har koll på läget utan stirrar sig blind på skyltar och vägmarkeringar".

Mitt tips är att inte missa skyltarna när du kör in på nya vägar, för jag körde 60 på en 70-väg men det kunde lika gärna ha varit 50 så jag var jävligt nervös under 200 meter, men det var det enda. Samtidigt är det uppsikt som är det viktigaste. Bara för att cyklisterna/fotgängarna har rött eller du har grönt så spelar det ingen roll om nån ger sig ut ändå. Sånt måste du hålla uppsikt på. Jag har tvångstanke att kolla över höger axel nästan lite för mycket när jag svänger höger och korsar cykelvägar, för jag vet att jag själv som cyklist skulle ta alla chanser att hinna över gatan innan det blir rött.

Vad gäller kläder så körde jag övningsbilen fram till Vägverket, och då satt jag faktiskt med mössa, halsduk och helknäppt jacka för att det var 7:50 på en ganska ordentligt kall morgon efter att jag cyklat dit en lång bit. Jag tog av mig det mesta tills uppkörningen 8:15 men jag hade fortfarande igendragen jacka. Sålänge din klädsel inte hindrar uppsikt, säkerhetsbälte eller rörlighet så spelar det ingen roll, tror jag.

Mitt allra starkaste tips är faktiskt att inte göra för stor grej av små tabbar eller något motorstopp eller så. Det är lätt hänt och snubben du kör med förstår att du är nervös.

Jag försökte få min kontrollant att prata, för att få behagligare stämning, men han var omöjlig. Annars tycker jag att du ska göra som du gör i vanliga fall. Vill du ha tystnad så märker han det, vill du och lyckas få med honom/henne på några skämt och lagom konversation så kör hårt.

Det bästa tipset är nog att inte tänka så mycket förutom det du nämner som självklart, att vara övertydlig. Men övertolka inte kontrollantens beteende, jag var säker på att jag kuggat eftersom att han var iskall och nästan tjurig.

Ingen idé att starta konversation tror jag; min gjorde det och eftersom jag visste att man inte kunde snacka länge så blev det bara ruskigt ytliga svar från mig eftersom jag annars lätt hade kunnat bli distraherad. Kör bil istället, det är ingen idé att följa konversationsstarter. Snacket är bara för att lätta upp stämningen, jag blev lite tvärtom istället. Men under min uppkörning var jag väldigt avslappnad till allt, nästan nonchalant mot mitt vanliga jag, men jag hade allt självförtroende i världen just då så jag var inte det minsta rädd :)

Glöm inte att när du parkerar så har du rätt att rätta till bilen, det är många som inte riktigt inser det.

Jupp, jag parkerade och frågade "ser det bra ut på din sida?" och jag fick ett "jadå" och när jag kollade min var det bra så jag sa "då är jag nöjd" och det tyckte hon också. Det är helt okej att fråga, annars kan man ju inte veta :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips, jättebra verkligen.

Vet inte om ni tycker jag är naiv, men började övningsköra i juli, har endast kört privat. Jag har alltså bara övningskört någon gång i veckan i tre och en halv månad. Jag har kört mest med min bror men även med min pappa. Jag tycker dock det känns helt realistiskt då jag har lätt för att lära mig saker och jag anser mig själv bättre än många av mina vänner, faktiskt (om jag nu får vara lite självgod).

Jag är säker på att jag har god chans att klara uppkörningen, dock vet jag ju inte om jag har missat något klassiskt trafikskole-aktigt liksom som man lär sig specifikt om man går på Trafikskola. Men jag menar, många som bara kör privat klarar ju sig, så det borde inte vara några problem.

Dock är jag helt åt helvete dålig på att parkera, men jag ska fanimej greja det! Hur avgörande kan ett sådant moment vara (eller det kanske jag inte ens vill veta...)?

Så jävla taggad inför imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips, jättebra verkligen.

Vet inte om ni tycker jag är naiv, men började övningsköra i juli, har endast kört privat. Jag har alltså bara övningskört någon gång i veckan i tre och en halv månad. Jag har kört mest med min bror men även med min pappa. Jag tycker dock det känns helt realistiskt då jag har lätt för att lära mig saker och jag anser mig själv bättre än många av mina vänner, faktiskt (om jag nu får vara lite självgod).

Jag är säker på att jag har god chans att klara uppkörningen, dock vet jag ju inte om jag har missat något klassiskt trafikskole-aktigt liksom som man lär sig specifikt om man går på Trafikskola. Men jag menar, många som bara kör privat klarar ju sig, så det borde inte vara några problem.

Dock är jag helt åt helvete dålig på att parkera, men jag ska fanimej greja det! Hur avgörande kan ett sådant moment vara (eller det kanske jag inte ens vill veta...)?

Så jävla taggad inför imorgon!

Du får ju som sagt rätta till bilen hur mycket du vill när du parkerar. Det är när du säger "Jag är nöjd såhär" som det bedöms hur du står.

Naiv tycker jag inte heller att du är, jag körde inte så fruktansvärt ofta med körskolan, inte förrän under slutet av sommarlovet, och jag tog mitt körkort för 3 dagar sedan, fast för två år sedan såklart. :P

Lycka till nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips, jättebra verkligen.

Vet inte om ni tycker jag är naiv, men började övningsköra i juli, har endast kört privat. Jag har alltså bara övningskört någon gång i veckan i tre och en halv månad. Jag har kört mest med min bror men även med min pappa. Jag tycker dock det känns helt realistiskt då jag har lätt för att lära mig saker och jag anser mig själv bättre än många av mina vänner, faktiskt (om jag nu får vara lite självgod).

Jag är säker på att jag har god chans att klara uppkörningen, dock vet jag ju inte om jag har missat något klassiskt trafikskole-aktigt liksom som man lär sig specifikt om man går på Trafikskola. Men jag menar, många som bara kör privat klarar ju sig, så det borde inte vara några problem.

Dock är jag helt åt helvete dålig på att parkera, men jag ska fanimej greja det! Hur avgörande kan ett sådant moment vara (eller det kanske jag inte ens vill veta...)?

Så jävla taggad inför imorgon!

Jag skulle backa in på en parkering och klarade det efter 4 försök först. Inga problem, att behöva fixa till hur du står när du parkerar kan man ju behöva trots att ha haft kortet flera år. Bättre att ställa dig ordentligt med ett extra försök än att chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om ni tycker jag är naiv, men började övningsköra i juli, har endast kört privat.

Jag tror inte att du kör sämre för det, men det fanns en hel del tips och minnesregler man fick av sin körlärare. Åtminstone tyckte jag det, men frågan är om det var värt alla tusen. Fast att man råkade gå en eller två extra lektioner gör inte särskilt mycket när man kommer ha sitt kort i så många år framöver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har säkert denna fråga kommit upp 109238239 gånger, men jag orkar inte leta och rota utan ber er kära körkortsvänner att hjälpa mig:

vad ska jag tänka på när jag kör upp på fredag? Något speciellt?

Är självklart medveten om det här med säkerhetskontroll, titta och visa att jag tittar i speglar, komma upp i hastighet på påfarten, framförhållning med tecken etc., inte ha några jackor mellan säkerhetsbältet och kroppen o.s.v.

Ge er gärna alla råd och tips ni kan komma på! Ska man bli god vän och samtala med instruktören t.ex.? Vet såklart att alla är olika men men!

de har jag missat ?

Men dom har inte sagt något dom gångerna jag kört på körskola och sista gången nu så satt jag med vinter jacka

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

de har jag missat ?

Men dom har inte sagt något dom gångerna jag kört på körskola och sista gången nu så satt jag med vinter jacka

Jag fick lära mig det på den där utbildningen man går när man vill börja övningsköra! De visade en ganska otrevlig animation på vad som kan hända om bältet sitter löst... Jag drar alltid åt bältet nu. :(

GODKÄND YIIHAA!

Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis. Lätt som fan, visst?

Tack!!!! Ja, haha, hade så sjuk tur. Säkerhetskontroll var i princip att ställa in speglar, stol, kolla handbroms och vindrutetorkare. Frågade om jag skulle kolla under huven, "näe det behövs inte". Körde i områden där det var 30 och 50, stopplikter, väjningsplikt och mycket övergångsställen, upp på en motorväg, allt som allt tog ca. en kvart!!!

Momentet "backning" var när jag backade ut från p-rutan! Hahaha!

Grattis!

Tack!!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!!!! Ja, haha, hade så sjuk tur. Säkerhetskontroll var i princip att ställa in speglar, stol, kolla handbroms och vindrutetorkare. Frågade om jag skulle kolla under huven, "näe det behövs inte".

Ingår det under huven i den inre säkerhetskontrollen, vilken jag antar var den du fick göra?

... och, förresten, grattis!

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingår det under huven i den inre säkerhetskontrollen, vilken jag antar var den du fick göra?

... och, förresten, grattis!

Ah, i och för sig sant, tänkte mer att säkerhetskontroll är säkerhetskontroll! Bad han gå ut så jag kunde kolla blinkers och bromsljus också, men han sa "det behövs inte". Ville hellre vara övertydlig och visa att jag kunde liksom, hehe.

Tack så jättemycket!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...