Lajnux Skrivet 1 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 1 oktober, 2010 Så nu, äntligen, helvetes jävlar fittcp vad skönt!! JAAAA! Grattis som bara fan. Ut på vägarna med dig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 (redigerad) Klart och betalt! Hade uppkörning i morse, den gick bra. Var inte särskilt nervös alls, men jag undrade vad hon skulle säga om min bromskoll i början av provet eftersom jag inte kände bromsen sjunka under fötterna såsom man ska. Jag tror det berodde på att jag inte pumpade upp den först, det måste varit det. Den enda anmärkning jag fick var att jag fegade för mycket vid en rondell där det var hur lugnt som helst att köra fram, men jag ville vänta tills det var tomt längst bort också. Det var som tur var helt okej, jag fick förklara riskerna med sånt beteende och förklara varför jag gjorde som jag gjorde. För er som ska övningsköra och undrar om kostnader: Spoiler 100517 220 Körkortstillstånd 100712 80 Teoritester 100712 420 Enkel 100713 420 Enkel 100810 420 Enkel 100812 420 Enkel 100819 840 Dubbel 100914 840 Dubbel 100927 840 Dubbel 100927 420 Debiterad sent avbokad 101004 420 Enkel 100811 750 Riskettan 100928 1690 Halkan 101004 220 Teorikostnad 101005 600 Uppkörningsbil 101005 700 Uppkörning 1010XX xxx Fotografi 1010XX xxx Körkortskostnader Totalkostnader: 9300 Varav:4620 kr lektioner (den debiterade borträknad)3580 obligatoriska moment (kostnader, halkan, riskettan). Kostnaderna för körkort+foto tillkommer eftersom jag inte vet hur mycket det ligger på. De här kostnaderna är vad jag betalade efter att redan ha varit väldigt säker på att hantera bilen. Hade övningskört väldigt mycket hemma tidigare men skjutit på det. Teorin var skrämmande enkel, det är smått skamligt att man får ha 13 fel på ett så viktigt prov. Ännu mer skrämmande var frågorna, som ibland var riktigt löjliga. Och statistikfrågor ger jag inte mycket för - vad hjälper det mig att veta att kvinnor eller män blir mer hetsade än motparten med kvinnor vs män som passagerare? -- Anyway, ska bli skönt att slippa ha körlektioner och skit inplanerat. Kostar gör det ju bevisligen också. Vi får se hur mycket jag använder körkortet, men det är ju en bra grej att ha. Redigerad 5 oktober, 2010 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 Ny teoritid den 23:e och nytt körprov den 29:e. Andra gången gillt? Ja tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 Fyfan vilka idiotkärringar det finns! Kollar inte ens och följer inte högerregeln! Gav en arg tutning som svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 Åh gud vad jag avskyr de som ska svänga höger direkt i en rondell och inte blinkar. GLARGH. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Djingis Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 Åh gud vad jag avskyr de som ska svänga höger direkt i en rondell och inte blinkar. GLARGH. Wordie! Inte för att jag har körkort och kör bil men jag har varit med om det här som passagerare. Det slutade med utspilld cola efter en kraftig inbromsning.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 Wordie! Inte för att jag har körkort och kör bil men jag har varit med om det här som passagerare. Det slutade med utspilld cola efter en kraftig inbromsning.. Jag ser ingen situation som kan tvinga din bil att bromsa alls, än mindre så kraftigt att ni måste tvärnita. Var ni inne i rondellen måste den enda grejen vara att snubben bromsade innan han ville ut, varför det nu skulle vara så. Ville ni in i rondellen hade ni ändå väjningsplikt, och det låter mer som att det vore ett problem om han inte blinkade höger från innerfältet i så fall. Det där får du allt rita en bild på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Djingis Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 (redigerad) Jag ser ingen situation som kan tvinga din bil att bromsa alls, än mindre så kraftigt att ni måste tvärnita. Var ni inne i rondellen måste den enda grejen vara att snubben bromsade innan han ville ut, varför det nu skulle vara så. Ville ni in i rondellen hade ni ändå väjningsplikt, och det låter mer som att det vore ett problem om han inte blinkade höger från innerfältet i så fall. Det där får du allt rita en bild på. Runt åtta år sen det här hände så du får ta det där med en nypa salt men jag ska göra en bild hur jag uppfattar vad som hände då. EDIT: Han bromsade innan han skulle svänga höger ut ur rondellen.. Varför han gjorde så vet jag inte. Säkert för han glömde att han skulle svänga. Redigerad 5 oktober, 2010 av Djingis Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 http://motor.msn.se/nyheter/2010/10/05/varldrekord-246-3-mil-pa-en-tank/ inte dåligt 246 mil på en tank men kan ju inte vara en speciellt rolig bil att köra. har aldrig kört en bil med start stopp funktion men det måste ju vara rätt irriterande tycker man? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 5 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2010 Lider med er som måste köra i storstaden! Det är hur kul som helst! Det krävs en del fokus och att titta i backspegeln bara, annars är det lugnt. Det hjälper även att ha stor bil, då har folk inte lika bråttom att tränga sig. Taxichaufförerna är verkligen på hugget! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 sitter o kör lite bonnier trafik skola och har fått de blev tok stopp på denna, har suttit ihop meningen på alla möjliga sätt men de vil inte :S http://img140.imageshack.us/img140/5180/73104801.jpg riktig härlig upplösning i det också btw Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 Grattis till er andra grabbar som fick körkort, tyvärr har det inte gått lika bra för mig. I och med att jag precis har flyttat kan jag verkligen inte övningsköra något, och körskolan här har fullt hela tiden. Så jag tappar rätt mycket rutin. Ska göra ett sista försök annars får det vänta till jullovet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 sitter o kör lite bonnier trafik skola och har fått de blev tok stopp på denna, har suttit ihop meningen på alla möjliga sätt men de vil inte :S http://img140.imageshack.us/img140/5180/73104801.jpg riktig härlig upplösning i det också btw Skyddsutrustning såsom bilbälten syftar till att öka krocksäkerheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 (redigerad) Skyddsutrustning såsom bilbälten syftar till att öka krocksäkerheten. Den meningen funkar inte har försökt den 100 gånger innan Edit: vänta.. fan kanske ska använda punkten också Redigerad 15 oktober, 2010 av eminem33 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 Mina herrar, vänligen hjälp mig med detta problem: jag tar snart körkort och vill så gärna ha en bil. Min drömbil är en röd Golf, tidigt 90-tal för ca. 5000-6000 spänn. Men försäkringen/år kostar ju förfan mer än bilhelvetet? För mig som är ung och farlig i trafiken kostar det förfan 15 000 på ett år! Hur i hela friden slipper man detta? Anta att jag köper bilen och står som registrerad, kan t.ex. mamma ta försäkringen och så kör jag bilen? Det är endast trafikförsäkring jag talar om. "Gäller den", även om jag kör? Om inte annat, går det inte att jag ger mamma/pappa/nån äldre pengar för bil + försäkring, så står han/hon som ägare på pappret, men jag kör bilen? Har jag samma förutsättningar som om jag skulle ha försäkringen, t.ex. om jag krockar eller liknande? Igår klarade jag teorin! Yeah! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
den0m Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 Mina herrar, vänligen hjälp mig med detta problem: jag tar snart körkort och vill så gärna ha en bil. Min drömbil är en röd Golf, tidigt 90-tal för ca. 5000-6000 spänn. Men försäkringen/år kostar ju förfan mer än bilhelvetet? För mig som är ung och farlig i trafiken kostar det förfan 15 000 på ett år! Hur i hela friden slipper man detta? Anta att jag köper bilen och står som registrerad, kan t.ex. mamma ta försäkringen och så kör jag bilen? Det är endast trafikförsäkring jag talar om. "Gäller den", även om jag kör? Om inte annat, går det inte att jag ger mamma/pappa/nån äldre pengar för bil + försäkring, så står han/hon som ägare på pappret, men jag kör bilen? Har jag samma förutsättningar som om jag skulle ha försäkringen, t.ex. om jag krockar eller liknande? Igår klarade jag teorin! Yeah! Angående själva bil-delen så har jag en till salu. PMa om du är intresserad! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 Mina herrar, vänligen hjälp mig med detta problem: jag tar snart körkort och vill så gärna ha en bil. Min drömbil är en röd Golf, tidigt 90-tal för ca. 5000-6000 spänn. Men försäkringen/år kostar ju förfan mer än bilhelvetet? För mig som är ung och farlig i trafiken kostar det förfan 15 000 på ett år! Hur i hela friden slipper man detta? Anta att jag köper bilen och står som registrerad, kan t.ex. mamma ta försäkringen och så kör jag bilen? Det är endast trafikförsäkring jag talar om. "Gäller den", även om jag kör? Om inte annat, går det inte att jag ger mamma/pappa/nån äldre pengar för bil + försäkring, så står han/hon som ägare på pappret, men jag kör bilen? Har jag samma förutsättningar som om jag skulle ha försäkringen, t.ex. om jag krockar eller liknande? Igår klarade jag teorin! Yeah! ifall du skriver försäkringen på din pappa och smäller bilen i ett träd eller kör på ett barn och försäkrings bolaget får reda på att det är din bil genom att titta ifall du betalar för parkeringsplats eller liknande, så blire inte roligt. Däremot ifall du bor hemma hos dina päron så är det nästintill omöjligt för försäkrings bolaget och bevisa att det egentligen är du som äger bilen Men tycker att 15 tusen för halv försäkring på ett år är lite mycket för en golf 2a? Vad bor du i för något ghetto? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 ifall du skriver försäkringen på din pappa och smäller bilen i ett träd eller kör på ett barn och försäkrings bolaget får reda på att det är din bil genom att titta ifall du betalar för parkeringsplats eller liknande, så blire inte roligt. Däremot ifall du bor hemma hos dina päron så är det nästintill omöjligt för försäkrings bolaget och bevisa att det egentligen är du som äger bilen Men tycker att 15 tusen för halv försäkring på ett år är lite mycket för en golf 2a? Vad bor du i för något ghetto? I see I see! Jag bor hemma och kommer göra det ett bra tag till, i alla fall så länge jag har bilen... Kan man inte se det som att jag lånar pappas bil (fast det är min)? Ungefär som att jag lånar hans riktiga bil och betalar soppa och parkeringsplats och sedan krockar. Så jävla svårt kan det väl inte vara? Ja, det är helt insane, men du har rätt, jag bor i ganska skitiga trakter. Har inte tänkt på att det kan ha betydelse. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 19 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2010 Jag insåg just att min prövoperiod gick ut igår. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 19 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2010 Jag insåg just att min prövoperiod gick ut igår. NOLL TILL HUNDRA PÅ TVÅ SEK Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts