Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

FITTHORBÖG

Allting gick jättebra, V50:n var skön att köra, jag hade fickparkerat, vänt i trevägskorsning, trafikljus, rondeller, sjukt mycket stadskörning med enkel- och dubbelriktat om vartannat (vilket jag varit lite orolig för). Sen fuckade jag upp allt när jag skulle köra ut på en landsväg. Det var stopplikt så jag stannar, det är sjukt mycket trafik på 90-vägen jag ska ut på, står där i 30 sekunder och börjar noja lite, det kommer en lucka, jag tänker "äh vafan" och börjar köra ut.. Han bromsar mig. Ridå.

Sen fick jag köra motorväg och parkera på körskolan, gick jättebra det med. Men ändå underkänd. Så sjukt förbannad på mig själv, varför inte chilla bara?

Å andra sidan är det soft att jag underkändes på ett hjärnsläpp istället för att jag genomgående gjort någonting fel. Men ändå. Ny uppkörning bokad till nästa vecka i alla fall.

Du kommer klara det nästa vecka istället. Nästa uppkörning kommer du få frågan vad det var som gick snett sist. Du svarar ärligt o försöker snacka bort så mycket tid som möjligt om det. Han ser att det är ont om tid. Du får göra någon enkel kontroll och sen bär det iväg en snabb sväng för att se att du lärt dig av dina misstag o allt blir frid o fröjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njäe, men korsningen var dubbelfilig och jag skulle således ha legat i den vänstra filen och inte mellan vänstra och högra. Jag tror inte flierna var utmarkerade, korsningen var bara bred helt enkelt.

Asch, tråkigt! Men det där är bara erfarenhetsbaserat anser jag, ut och kör mycket i sådana korsningar innan nästa uppkörning så ska det nog gå finnemange ska du se. Och be din förälder ge mycket feedback, för utifrån din text verkar det som att du själv inte har förstått att du stod fel. Det handlar bara om att få känsla för feeling och det kommer du få snart.

Fan, ska man blinka när man backar runt hörn? Snabbt svar uppskattas.. :P

Njae, blinkar man så indikerar man ju att man tänker svänga höger vid nästa avfart. Bilen som är bakom kommer nog inte förutse att du ska backa!

Imorn blir det att göra klart sista papperna för truck teorin sen öva sen slut prov om 2-3 veckor.

Kul, tänker du söka lagerjobb sedan? Jag har länge varit sugen på ett sådant extrakneg, verkar rätt soft.

FITTHORBÖG

Allting gick jättebra, V50:n var skön att köra, jag hade fickparkerat, vänt i trevägskorsning, trafikljus, rondeller, sjukt mycket stadskörning med enkel- och dubbelriktat om vartannat (vilket jag varit lite orolig för). Sen fuckade jag upp allt när jag skulle köra ut på en landsväg. Det var stopplikt så jag stannar, det är sjukt mycket trafik på 90-vägen jag ska ut på, står där i 30 sekunder och börjar noja lite, det kommer en lucka, jag tänker "äh vafan" och börjar köra ut.. Han bromsar mig. Ridå.

Sen fick jag köra motorväg och parkera på körskolan, gick jättebra det med. Men ändå underkänd. Så sjukt förbannad på mig själv, varför inte chilla bara?

Å andra sidan är det soft att jag underkändes på ett hjärnsläpp istället för att jag genomgående gjort någonting fel. Men ändå. Ny uppkörning bokad till nästa vecka i alla fall.

Tråkigt! Fast som du säger så är det skönt ändå att det var på en sådan grej du åkte, då vet du ju i alla fall att du inte behöver gå mer till körskolan. ;) Du tar det nästa gång.

Du kommer klara det nästa vecka istället. Nästa uppkörning kommer du få frågan vad det var som gick snett sist. Du svarar ärligt o försöker snacka bort så mycket tid som möjligt om det. Han ser att det är ont om tid. Du får göra någon enkel kontroll och sen bär det iväg en snabb sväng för att se att du lärt dig av dina misstag o allt blir frid o fröjd :)

Så rätt. :D

Och till eminem33: Mitt körkort kostade 9000 +/- några hundralappar. Då tog jag 14 lektioner. Skulle vara kul att se vad det har kostat för er andra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FITTHORBÖG

Allting gick jättebra, V50:n var skön att köra, jag hade fickparkerat, vänt i trevägskorsning, trafikljus, rondeller, sjukt mycket stadskörning med enkel- och dubbelriktat om vartannat (vilket jag varit lite orolig för). Sen fuckade jag upp allt när jag skulle köra ut på en landsväg. Det var stopplikt så jag stannar, det är sjukt mycket trafik på 90-vägen jag ska ut på, står där i 30 sekunder och börjar noja lite, det kommer en lucka, jag tänker "äh vafan" och börjar köra ut.. Han bromsar mig. Ridå.

Sen fick jag köra motorväg och parkera på körskolan, gick jättebra det med. Men ändå underkänd. Så sjukt förbannad på mig själv, varför inte chilla bara?

Å andra sidan är det soft att jag underkändes på ett hjärnsläpp istället för att jag genomgående gjort någonting fel. Men ändå. Ny uppkörning bokad till nästa vecka i alla fall.

Balls, ledsen. Jag råkade nästan ut för samma sak under uppkörningen då jag fick mitt körkort - jag åkte på en 70-väg och kom ikapp en bil med släp som körde ~60. Hela tiden tänkte jag "Kör inte om, kör inte om - det är bara en onödig risk du tar" - och läget var inte hundra procent idealt för en omkörning. Men helt plötsligt känner jag hur foten trampar mer och mer på gasen, och jag inser att jag är på väg att starta en omkörning - vilket jag också gör, och det är en rätt hackig omkörning. Ingen flygande, direkt, och jag ångrade mig precis när jag gjort klart den.

Snubben frågar direkt efter; "Tyckte du att det där var en bra omkörning?", och jag tackar gudarna för att jag lyckades knysta ur mig "Ummjo, jag tyckte jag hade bra koll - tycker inte du?" (varpå han var tyst och gjorde en kludd i sitt block) istället för "Nej, jag borde inte gjort den där omkörningen" - vilket jag egentligen tänkte. Men kontrollören varken bromsade mig eller ifrågasatte mitt beslut, och jag körde vidare och ace:ade resten av uppkörningen.

Lycka till nästa gång, då sätter du det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

+

Körkortstillstånd - 220kr

Syntest - 100kr

Riskettan - 750kr

Halkan - 1400kr

Teoriprov - 220kr

Uppkörning - 700kr

Fotografering - 80kr

Tillverkning - 150kr

Lån av körskolans bil - 400kr

=4020kr

Jaha! :) Trodde det inkluderades i ordet "lektioner"

-

Har ingen bil hemma och ingen jag kan övningsköra med. Hur dyrt skulle det bli att ta körkort? Är ganska snabblärd när det gäller praktiska saker! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen bil hemma och ingen jag kan övningsköra med. Hur dyrt skulle det bli att ta körkort? Är ganska snabblärd när det gäller praktiska saker! :)

Nu ska jag vara icke-PK och anta att du lär dig hantera bilen snabbare än tjejer brukar göra, men som jämförelse är en tjejkompis till mig uppe i runt 23 000kr endast på körskolelektioner. Hon har väl cirka 10 kvar (7000kr till) innan hon blir klar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag vara icke-PK och anta att du lär dig hantera bilen snabbare än tjejer brukar göra, men som jämförelse är en tjejkompis till mig uppe i runt 23 000kr endast på körskolelektioner. Hon har väl cirka 10 kvar (7000kr till) innan hon blir klar.

Oj... Jag skulle inte vilja vara personen som betalar för hennes körlektioner.

Jag fick f.ö fem körlektioner betalda av mina föräldrar trots att jag kände att det inte riktigt skulle behövas. Första lektionen fick jag leka lite med kopplingen och han såg hur jag körde. De fyra andra lektionerna gick typ ut på att bara åka runt, snacka skit, han skickade sms ibland och vi åkte och käkade. Han tyckte inte riktigt att jag hade behövt lektionerna. Tror nog att mitt körkort gick på runt 4000.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag vara icke-PK och anta att du lär dig hantera bilen snabbare än tjejer brukar göra, men som jämförelse är en tjejkompis till mig uppe i runt 23 000kr endast på körskolelektioner. Hon har väl cirka 10 kvar (7000kr till) innan hon blir klar.

Det där är ju extremt även för tjejer, så att säga "Antar att du lär dig hantera bilen snabbare än tjejer" och sedan dra till med det där exemplet passar inte riktigt ihop. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är ju extremt även för tjejer, så att säga "Antar att du lär dig hantera bilen snabbare än tjejer" och sedan dra till med det där exemplet passar inte riktigt ihop. :P

Jaså? Tjejen i fråga ville vara 100% på att hon inte kuggar, så jag antar att man kan dra av de sista 10 timmarna.

Antar att Xazzi klarar det på runt 30 lektioner (runt 20k). Om man inte alls kan köra hemma lär det ta några lektioner bara för att lära sig kopplingen och att växla bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså? Tjejen i fråga ville vara 100% på att hon inte kuggar, så jag antar att man kan dra av de sista 10 timmarna.

Antar att Xazzi klarar det på runt 30 lektioner (runt 20k). Om man inte alls kan köra hemma lär det ta några lektioner bara för att lära sig kopplingen och att växla bra.

I hennes fall hade hon istället kunnat skriva och köra upp tills hon klarar det, skulle troligtvis gå på lika mycket.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...