Gof Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Tack för hjälpen Tux, men nu är problemet att jag är osäker på vilket som är vilket av t e x dimbaklus och bakljus, eller halvljus och parkeringsljus. Att de ska kontrolleras är jag medveten om. Är så jävla nervös just nu. http://upl.gizgiz.nu/files/Untitlewerwerd.png 1: Halvljus, helljus, parkeringsljus. Alla sitter där. Helljus blir du bländad av, inte av halvljus. Halvljus lyser upp lite framför dig, inte parkeringsljus. 2: Dimljus 3: Bakdimljus, bland annat. Kan skilja sig från bil till bil, men det sitter i samma lyktor som bromsljusen. 5: Över regplåten finns två lampor, skyltbelysning. Du måste böja dig ner för att se dom. Det är dom jag kan, hoppas det hjälper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Tack, men fickparkera kan jag, menade att backa in i en parkeringsficka, på en parkering liksom. Tipset jag fick från körskoleläraren var att fortsätta en liten bit förbi fickan så att ditt huvud är precis i mitten av fickan, om du ska parkera på höger sida så ligg alltså fortfarande nära högerkanten. Sen ger man fullt rattutslag vänster och kör framåt så långt det går medan du fortfarande är på vägbanan (oftast precis så du inte krockar med bilarna på andra sidan). Sen lägger du om ratten helt åt höger och börjar backa in i fickan. När vinkeln är rätt så rätar du på ratten och kör rakt in. Klart! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Tack Gof. På bilden på bilens baksida är det ju tre lampor: Röd Vit Röd Vilken är vilken? Är det dimbakljus högst upp, bakljus i mitten och bromsljus längst ner? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Tack Gof. På bilden på bilens baksida är det ju tre lampor: Röd = Det ljus som oftast/alltid syns lite svagt./parkeringsljus Vit = Backljus Röd = Bromsljus/dimljus Vilken är vilken? Är det dimbakljus högst upp, bakljus i mitten och bromsljus längst ner? Typ. Redigerad 8 september, 2010 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Jag har fått bilden av att säkerhetskontrollen är ganska chillax. Min lärare gick igenom sakerna dagen innan uppkörningen och sen väl när det skulle köras upp skulle jag förvisso göra kontrollen men jag gick runt helt själv medan de stod och snackade. Sätt på dimljuset, se ett något lyser, konstatera att det är okej. Det finns väl inga dimljus bak, vad ska man med det till? Det vita är iaf backljuset såklart. Det ena röda är vanliga bakljuset och det andra är bromsljus. (ELLER?) Redigerad 8 september, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Jag har fått bilden av att säkerhetskontrollen är ganska chillax. Min lärare gick igenom sakerna dagen innan uppkörningen och sen väl när det skulle köras upp skulle jag förvisso göra kontrollen men jag gick runt helt själv medan de stod och snackade. Sätt på dimljuset, se ett något lyser, konstatera att det är okej. Det finns väl inga dimljus bak, vad ska man med det till? Det vita är iaf backljuset såklart. Det ena röda är vanliga bakljuset och det andra är bromsljus. (ELLER?) Ponera att det är en januarikväll, du är påväg från fjället och det har nyss snöat väldigt mycket så det ligger nysnö på backen. Du kör = Det virvlar upp snö bakon bilen och lägger sig som ett moln bakom. Kan vara trevligt för bilen bakom att se att du finns där... Eller dimma, jag tänkte mer på hur det brukar se ut här uppe. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Glöm inte att kolla vätskor, och känna på oljan så den inte är grusig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Tack för hjälpen Tux, men nu är problemet att jag är osäker på vilket som är vilket av t e x dimbaklus och bakljus, eller halvljus och parkeringsljus. Att de ska kontrolleras är jag medveten om. Är så jävla nervös just nu. Har teorin imorgon, är nervös jag med. Skönt att ha en ångestkompis dock. Egentligen är jag riktigt jävla sugen på att gå ut ikväll men hade inte förlåtit mig själv om jag failade pga bakfylla, även om jag inte tro jag kommer lära mig så jättemycket extra ikväll Tipset jag fick från körskoleläraren var att fortsätta en liten bit förbi fickan så att ditt huvud är precis i mitten av fickan, om du ska parkera på höger sida så ligg alltså fortfarande nära högerkanten. Sen ger man fullt rattutslag vänster och kör framåt så långt det går medan du fortfarande är på vägbanan (oftast precis så du inte krockar med bilarna på andra sidan). Sen lägger du om ratten helt åt höger och börjar backa in i fickan. När vinkeln är rätt så rätar du på ratten och kör rakt in. Klart! Japp, fick samma tips av en kompis och har kört så både igår och idag, funkar perfekt. Tack. Glöm inte att kolla vätskor, och känna på oljan så den inte är grusig. Och att torka av mätstickan innan man kollar oljan. Hur är det annars? Bromsvätskan ska vara vid strecket? Spolarvätskan, kylarvätskan, nåt speciellt där? För övrigt kör jag upp med en Volvo V50, något speciellt där? Ska låna en V70 imorgon och känna på, är ju inte riktigt likadant men är ju åtminstone än Volvokombi. Vad mer kan jag plugga ikväll förresten? Har gjort typ allt i Teo, jag har läst hela boken och svarat på frågor om alla kapitel, har gjort lite andra test, gjort en skyltbok jag fick med.. Bara läsa lite i boken eller? Redigerad 8 september, 2010 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Vad mer kan jag plugga ikväll förresten? Har gjort typ allt i Teo, jag har läst hela boken och svarat på frågor om alla kapitel, har gjort lite andra test, gjort en skyltbok jag fick med.. Bara läsa lite i boken eller? Det bästa är att läsa boken detaljerat. Allt från att starköl motsvarar 7cl (folköl 4,5) till när motorn anstränger sig som mest under en kallstart, är det när du trycker ner gasen hårt vid starttillfället eller när du små gasar hela tiden. Ett annat exempel är att bilen behöver en fart på 20-30km/h för att airbagen ska kunna utlösas. Redigerad 8 september, 2010 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Det bästa är att läsa boken detaljerat. Allt från att starköl motsvarar 7cl (folköl 4,5) till när motorn anstränger sig som mest under en kallstart, är det när du trycker ner gasen hårt vid starttillfället eller när du små gasar hela tiden. Ett annat exempel är att bilen behöver en fart på 20-30km/h för att airbagen ska kunna utlösas. Visste bara det första, haha. Men fan, kan ju inte läsa detaljerat nu liksom. För sent. Vad är rätt svar på första? Lite funderingar kring de här frågorna, första fattar jag inte och andrar tvekar jag mellan alternativ två och fyra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 september, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 MEN FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU Jag skrev ett långt och motiverande inlägg till er som håller på och tar körkort nu men så råkade jag trycka på "bakåt" på min nya, fina spelmus. Blabla, kontentan var i alla fall att jag tog körkort hyfsat tidigt och har följt säkert 20 vänners uppgång och fall när det gäller körkortet. Vissa kör som gudar och blir underkända för tramssaker, vissa är väl bara medelmåttiga men får sitt körkort enkelt. Men fan vad kasst och intetsägande det här inlägget blev nu, aaahhrghg, Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Jag kan va uppmuntrande istället. Se till att vara avslappnade när ni kör upp. Det är det absolut svåraste att vara eftersom att man innerst inne vet att det är en stor sak man gör och man så jävla gärna vill ha det där kortet (ja eller lappen som det blir först då). Men slappna bara av och lyssna på besiktningsmannen så kommer allt att gå skitbra. Han kommer inte utsätta er för de absolut svåraste grejerna man kan stöta på eftersom att det inte riktigt är något man kommer stöta på speciellt jätteofta antar jag eller just för att det är sådant man självmant skippar för att man vet med sig att man behöver mer vana. Det kommer att gå skitbra för er alla som är igång nu. Det viktigaste är att inte stirra upp sig över småsaker såhär innan utan bara lära sig så mycket man kan genom boken och alla hjälpmedel o sen göra sitt bästa. Antingen går det eller så får man försöka en gång till o då lovar jag att ni nailar det totalt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Tack grabbar, det uppskattas! Någon som vet svaret på mina frågor? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Visste bara det första, haha. Men fan, kan ju inte läsa detaljerat nu liksom. För sent. Vad är rätt svar på första? Lite funderingar kring de här frågorna, första fattar jag inte och andrar tvekar jag mellan alternativ två och fyra. http://img534.imageshack.us/img534/9412/namnlsir.png Hög växel i hög hastighet är bra. Hög växel i låg hastighet är dåligt (för lågt varvantal) Låg växel i hög hastighet är dåligt (för högt varvantal) Skulle nog säga att alternativ två är rätt på den andra frågan, känns dumt att köra om vid ett övergångsställe just pga den delvis skymda sikten. Redigerad 8 september, 2010 av Lajnux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 september, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Jag hade tagit ettan på fråga nummer två. :hmm: Första frågan tycker jag är lite tramsig, men antar att ettan är rätt. Fast den var onekligen lite konstigt formulerad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Jag hade tagit ettan på fråga nummer två. :hmm: Första frågan tycker jag är lite tramsig, men antar att ettan är rätt. Fast den var onekligen lite konstigt formulerad. Ettan på fråga två kan ju inte stämma, i ett övergångsställe i samband med en sväng måste man väl ändå lämna företräde? Oroa dig inte för den första frågan Tweak, något så konstigt kommer du inte att få på teoriprovet. Edit: Tack för de varma orden förresten gott folk, kan ju säga att det känns rätt hemskt fortfarande men men... Redigerad 8 september, 2010 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 september, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 (redigerad) Ettan på fråga två kan ju inte stämma, i ett övergångsställe i samband med en sväng måste man väl ändå lämna företräde? Skulle skriva något smådrygt i stil med "Läs igen ". ...Så läste jag själv igen ;PPPppPPpPpPpp Nu pendlar jag mellan tvåan och trean... Borde nog gå och lägga mig, jag stjälper mer än jag hjälper just nu! Redigerad 8 september, 2010 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Lajnux har rätt på båda, tack! Tack alla som försökte med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 8 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2010 Jahapp nu ska man sova ska ha truck kortet imorgon då i skolan då skolan står för det. Så blir 4-6 teori lektioner torsdagar och fredagar hoppas man klarar teorin nu så man få köra truck. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 9 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2010 (redigerad) Fick en jävla massa jobbiga frågor till en början. Jag markerade alla frågor jag var osäker på, tänkte att så länge jag har under 12 markeringar i slutet bör jag känna mig säker även om de är fel. Hade typ 15-20. Betade av några av dem så jag hade ca 12 kvar, sedan tänkte jag "VAFAN NU KÖR VI", klickade på "acceptera", var redo att ta ett djupt andetag medan jag väntade några sekunder men fick andan i halsen då det skedde direkt. Den gröna texten "Godkänt" uppenbarade sig. 57p, yay! Uppkörning om en vecka. Jag hade 18 markeringar när jag var klar, och slutade på 57 jag med! Gott!!!!!!!!! Fem av mina fel var på trafikregler förresten, stabilt. Var först ut också, viktigt för imagen. Redigerad 9 september, 2010 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.