Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Får och får, vi var tvungna att göra det genom att titta oss runt, för att visa att vi har total uppsyn runt om bilen och ser eventuella gång- cykel- eller biltrafikanter. Vi fick alltså inte titta i backspegeln, eftersom man blir väldigt blind runt om bilen då.

Redi: Vi och vi säger jag... Då syftar jag på mig och alla mina kompisar som har tagit körkort.

På så vis. Jag vill minnas att jag fick använda backspeglarna för att kolla hur långt det var från kant till kant, vid backandet när jag gjorde uppkörningen, men måste också kolla genom bakfönstren att inget var ivägen.

Tänk vad tiden har gått ändå, det är snart två år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, första bilen jag fick ratta själv var en stenåldersgammal Nissan Kingcab, sliten koppling och konstruerad tiden innan broms och styrservo. Fick köra hem den från min fars jobb som ligger så centralt det går att komma i den lilla staden jag körde upp i. Men det gick bra : D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara nyttigt för alla oss som ska köra upp snart.

Inför Uppkörningen

Förberedelser och provinnehåll

Innan ni åker iväg kommer inspektören att gå igenom med dig vad han tittar på när du kör. Det är din hastighet, och hur du anpassar farten i olika situationer. Hur du manövrerar bilen, motorik. Placering av bilen och hur tydligt du visar vad du vill. Han kommer också titta på ditt trafikuppträdande, alltså hur du planerar och tillämpar regler. Dessutom tittar han på din uppmärksamhet i trafiken och hur du ser förrädiska situationer. Allt detta kallas för Riskmedvetande och det gör inspektören en bedömning på.

Körning

Under uppkörningen kan det hända att du får motorstopp, det gör inget, det kan hända alla. Två eller tre motorstopp ska vara okej.

Körning mot mål kommer säkerligen med på uppkörningen, målet kan ex vara ”Södertälje C” eller ”E4: an”. Då kör du bara efter anvisningarna. Det är inte hela världen om man missar en skylt, då säger inspektören till att man missat skylten och får hitta en plats att vända. Detta är lite upp till vilken inspektör man har vad som gäller. I korsningar kör man rakt fram om inte inspektören säger annat.

Inspektören kan när som helst fråga vad det är för väg du kör på. Då vill han veta hastighetsbegränsningen, om det är huvudled eller ej, parkering och stoppförbud, och huruvida högerregeln gäller.

Parkering

När man får instruktionen om parkering så säger inspektören att man ska parkera bredvid en bil, på valfri parkeringsplats, eller liknande. Kom ihåg att när man parkerar på höger sida så måste man backa in för att inte köra på fel sida av vägen. Du har rätt att justera din parkering två, tre gånger. Du har parkerat när du har dragit åt handbromsen.

Yttre

1. Slå på tändning, helljus, höger blinkers

2. Gå runt bilen, kolla helljus, blinkers, backlyktor, nummerplåtbelysning

3. Slå på parkeringsljuset, gå runt bilen kolla ljuset och däcken. (Sommar

minst 1,6mm, vinter minst 3mm.)

4. Slå på halvljuset. vänster blinkers, kolla.

5. Trampa på bromsen, och kolla bromsljusen. Be inspektören om hjälp.

Under huven

1. Lossa spärren i bilen och stormhaken i fronten på bilen. Öppna huven.

2. Kontrollera bromsvätskan (Specialolja) och spolarvätskan (vatten och rengöringsmedel). De är de viktigaste vätskorna, för man ska kunna bromsa och ha god sikt.

3. Kontrollera kylvätska (50/50 glykol/vatten)

4. Kontrollera motoroljan med oljestickan, visa inspektören var man fyller på olja.

5. Kontrollera servostyrningsoljan, tag det försiktigt, luft och smuts i systemet ger ryck i ratten. Behöver inte alltid kollas, utan det räcker med att visa vart man fyller på.

6. Kontrollera batteriets vätskenivå. Behövs inte på de nya batterierna, men på gamla behöver man ibland fylla på destillerat vatten så nivån blir över metallbrickorna i batteriet.

Inre

1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.

2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.

3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.

4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.

5. Ställ in stol och speglar vid behov.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den var bra Tux, tack!

Detta oroar mig:

"Inspektören kan när som helst fråga vad det är för väg du kör på. Då vill han veta hastighetsbegränsningen, om det är huvudled eller ej, parkering och stoppförbud, och huruvida högerregeln gäller."

Det gjorde min körlärare på mig hela tiden, och det var fan många gånger som jag missat nåt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta oroar mig:

"Inspektören kan när som helst fråga vad det är för väg du kör på. Då vill han veta hastighetsbegränsningen, om det är huvudled eller ej, parkering och stoppförbud, och huruvida högerregeln gäller."

Det gjorde min körlärare på mig hela tiden, och det var fan många gånger som jag missat nåt. :(

Något sånt fick jag aldrig under hela min tid då jag övningskörde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De viktiga här är att när bakdörren på ens bil är jämsides med den andre bilens bakre del så ska man börja vrida ratten åt andra hållet. Ska prova detta senare idag, återkommer med resultat.

dJ-loe3xXLg

Tack, men fickparkera kan jag, menade att backa in i en parkeringsficka, på en parkering liksom.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, men fickparkera kan jag, menade att backa in i en parkeringsficka, på en parkering liksom.

Kommer ihåg att min körlärare gav en massa tips som jag glömmt nu. Det går av bara farten, men själv brukar jag köra förbi den lediga platsen ställa mig på snedden så att min högra bakkant står i opposition till den högra parkerade bilens vänsterkant (edit: och tvärt om från andra hållet förståss) och sedan backa in.

post-343-054220500 1283874159.jpg

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon sida där man kan lära sig mer om den yttre kontrollen? Åker jag på den klarar jag det fan inte, jag vet inte vad som är vad av alla lysen.

Edit: Fråga 2,

Jag *tror* jag kommer köra upp i en Saab 9.3 eller 9.5, jag har aldrig kört någon av dem eller ens Saab förut. Något trixigt jag behöver känna till, typ hur man får upp motorhuven?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon sida där man kan lära sig mer om den yttre kontrollen? Åker jag på den klarar jag det fan inte, jag vet inte vad som är vad av alla lysen.

Yttre säkerhetskontroll



  • 1. Tänd parkeringsbelysningen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
  • 2. Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimljus (om det finns).
  • 3. På vänstersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus, bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken).
  • 4. Slå på helljus och höger blinkers.
  • 5. På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
  • 6. Släck lysena och slå av blinkers.
  • 7. Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.

    Inre säkerhetskontroll


    • 1. Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
    • 2. Kontrollera vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
    • 3. Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
    • 4. Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
    • 5. Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida.)
    • 6. Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).

    Körställning

    [*] 1. Ställ in stolen så att du sitter bra (handlederna ska kunna vikas över ratten).

    [*] 2. Justera nackskyddet så att det är placerat ungefär i mitten av bakhuvudet.

    [*] 3. Justera backspegeln och sidospeglarna.

    [*] 4. Sätt på dig säkerhetsbältet (höj eller sänk det övre bältesfästet vid behov).

    [*] 5. Trampa ner kopplingen.

    [*] 6. Starta motorn

    [*] 7. Koppla på nödvändiga reglage (exempelvis fläkt) och kontrollera att rätt belysning är tänd

    EDIT: Jag tog med resten också så att andra kan ta nytta av det.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...