Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Tack! Hoppas det. Tidigare sa jag hela tiden att jag oroade mig mest för teorin, men nu är jag förstås jävligt orolig inför uppkörningen istället och den känns värst på alla sätt. :P

En skön sak är i alla fall att jag i princip inte kan plugga till den, jag bor ju inte hemma längre så jag kan inte ens övningsköra. Det gör att jag kan slappna av lite mer på dagarna och typ... spela WoW igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en jävla massa jobbiga frågor till en början. Jag markerade alla frågor jag var osäker på, tänkte att så länge jag har under 12 markeringar i slutet bör jag känna mig säker även om de är fel. Hade typ 15-20. Betade av några av dem så jag hade ca 12 kvar, sedan tänkte jag "VAFAN NU KÖR VI", klickade på "acceptera", var redo att ta ett djupt andetag medan jag väntade några sekunder men fick andan i halsen då det skedde direkt. Den gröna texten "Godkänt" uppenbarade sig.

57p, yay! Uppkörning om en vecka.

Grattis som fan! :D

Exempel på frågor du fick? Gärna de kluriga.

Nu har jag klarat korkortonline (55/65), Bonnier Trafikskolas teoriprov (60/70) och Teos slutprov acear jag typ.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis som fan! :D

Exempel på frågor du fick? Gärna de kluriga.

Nu har jag klarat korkortonline (55/65), Bonnier Trafikskolas teoriprov (60/70) och Teos slutprov acear jag typ.

Tack!

En fråga jag blev helt ställd av var typ...

- Vilka ljus MÅSTE finnas fram till på bilen?

* Parkeringsljus, helljus, halvljus, dimbakljus, körriktningsvisare

* Helljus, halvljus, dimbakljus, körriktningsvisare

* Helljus, halvljus, körriktningsvisare

Nåt sånt.

Sen fanns det en hel drös med självklara frågor, typ... får du plocka upp en liftare på en motorväg?

Det fanns några situationsfrågor. Var någon bild på ett möte med en lastbil och så frågade de hur man skulle agera. Det var flera frågor som hade bilder på en korsning där de frågade vilka man behövde väja för och inte. Vissa hade en skylt som visar hur huvudleden fortsätter (skylten på en korsning där två vägar är tjockare för att visa att de är huvudled). Jag minns en fråga med ett bild på ett backkrön där de frågade vad man kunde förvänta sig. Om man kollade noga kunde man se en bild på att förbud mot omkörning tar slut, m a o var svaret omkörande bilar.

Några frågor om bilen, typ varför det är bra att använda motorvärmare, vad det är fel på om x ljus lyser på instrumentbrädan.

Jag minns en trixig släpvagnsfråga som var en bild på ett papper med info om bilen och så stod det i frågan hur mycket föraren vägde och hur mycket last han hade med sig, sedan skulle man svara vad bruttovikten blev. Den var jag osäker som fan på då tjänstevikten stod på pappret och jag inte visste om jag skulle lägga till förarens vikt där eller ej.

Jag hade inte en enda statistikfråga tror jag. Däremot hade jag en fråga som var "En person kör in i ett träd med en modern bil, han har säkerhetsbältet på. Vid vilken hastighet går gränsen då han rimligen kan överleva?", jag svarade 70 där men jag har ingen aning egentligen. Det kom knappt några miljöfrågor heller, mer än något rörande katalysatorn.

Skyltar kom det bara ett fåtal frågor om. Oftast när en fråga involverade skylten så var det en bild på en väg med en skylt och så var frågan hur man bör agera.

Jag fick även exakt en sådan fråga som Gof beskrev, då de undrade vid vilken situation föraren påverkas mest av grupptryck. Jag svarade när det är en man som kör med män vilket jag tror jag fick rätt på då jag hade 5/5 på personliga förutsättningar.

Tjohej, nu blev det ett långt inlägg, men med tanke på hur jag kände mig några timmar sen så hade jag älskat att läsa det. :P

P.S, sista tips, kör vidare på körkortonline, de frågorna kändes mest lika det riktiga testet. TEO var bra för att snabbt lära sig många detaljer men om man klarar godkänt hela tiden på körkortonline (som dessutom har en massa frågor så man inte lär sig frågorna utantill, något som hände för mig på TEO) så är man rätt säker. För att trygga dig lite kan jag ju säga att när jag körde igenom körkortonline imorse tror jag att jag kuggade 2 gånger och klarade det 2 gånger. ;)

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en jävla massa jobbiga frågor till en början. Jag markerade alla frågor jag var osäker på, tänkte att så länge jag har under 12 markeringar i slutet bör jag känna mig säker även om de är fel. Hade typ 15-20. Betade av några av dem så jag hade ca 12 kvar, sedan tänkte jag "VAFAN NU KÖR VI", klickade på "acceptera", var redo att ta ett djupt andetag medan jag väntade några sekunder men fick andan i halsen då det skedde direkt. Den gröna texten "Godkänt" uppenbarade sig.

57p, yay! Uppkörning om en vecka.

High five! :D

Det värsta är över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Haha ja, jag uppskattar det verkligen. Angående släpvagnsfrågan så räknas väl förarens vikt in i tjänstevikten så du borde väl inte räkna med den, eller?

Förresten: Om man svänger höger i en obevakad korsning trodde jag att man var skyldig att väja för cyklister som kommer bakifrån och kör rakt över, eftersom det är man själv som "bryter" deras väg, men enligt en fråga idag var det inte så. Hur ligger det till?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja, jag uppskattar det verkligen. Angående släpvagnsfrågan så räknas väl förarens vikt in i tjänstevikten så du borde väl inte räkna med den, eller?

Förresten: Om man svänger höger i en obevakad korsning trodde jag att man var skyldig att väja för cyklister som kommer bakifrån och kör rakt över, eftersom det är man själv som "bryter" deras väg, men enligt en fråga idag var det inte så. Hur ligger det till?

Bilar har väl bara väjningsplikt mot cyklar vid cykelöverfarter har jag för mig, men jag är inte hundra på't

Edit: Googlade lite, det sista inlägget i den här tråden innehöll lite vettig information.

http://korkortonline.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=791

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ansåg de att du behövde förbättra?

Problemet låg mest i min nervösitet. Jag kan köra och har övat på moment som fickparkering och backning runt en hörna. När jag väl satte mig i deras bil så kunde jag inte riktigt känna om bilen var igång (väldigt tystlåten bil), och för att sätta igång bilen så använder man tydligen inte en nyckel utan något som liknar en legokloss. Under tiden jag körde så fick jag iskalla vibbar från gubben och han retade nästan mig lite för att jag fick 55p på Teoriprovet. Och med extrem nervösitet på allt de här så var det inget oväntat att det gick åt skogen. Gjorde nåt konstigt körfältsbyte någongång, fick motorstopp vid nåt tillfälle och när jag skulle backa runt en hörna så sket det också sig.

Otur som sagt. Men jag visste inte riktigt vad jag skulle få möta (gubben, bilen, momenten etc). Nu vet jag och jag hoppas att jag klarar det den här gången. Annars var uppkörningen relativt enkel (Lite stadstrafik, backa runt hörna, motorväg, köra mot ett mål, följa vägarbets skyltar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det när ni backar, få ni vända på er och titta bakåt eller är det bara backspeglarna som gäller?

Får och får, vi var tvungna att göra det genom att titta oss runt, för att visa att vi har total uppsyn runt om bilen och ser eventuella gång- cykel- eller biltrafikanter. Vi fick alltså inte titta i backspegeln, eftersom man blir väldigt blind runt om bilen då.

Redi: Vi och vi säger jag... Då syftar jag på mig och alla mina kompisar som har tagit körkort.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår fan inte varför man ska backa runt ett hörn öht. Någon här som behövt göra det på egen hand någon gång?

Så sent som i förrgår! Körde in på en gata där det pågick ett vägarbete, och enda sättet att vända snabbt på var genom att backa runt ett hörn.

Men, som sagt, det händer inte ofta att man behöver göra det. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt smidigt, eftersom man kan se i "det lilla fönstret mellan bakrutan och bakre passagerarfönstret" ganska precis vart bakdäcket är jämfört med trottoar-/vägkanten.

Hur menar du exakt? Jag brukar ställa mig intill kanten först och använda högersido-spegel för att se avståndet mellan bilen och kanten (kanske 1cm på spegeln) och utifrån detta så backar jag så att det är 1cm mellan bilen och kanten i spegeln hela tiden. Men jag känner att den här metoden inte funkar riktigt bra ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig riktigt ens övat på någon teknik för att backa runt hörn, den satt som en smäck första gången jag försökte. Tar man det bara jävligt långsamt är det omöjligt att misslyckas.

Edit: Är det något jag är mer orolig över så är det att starta i en brant backe med en bil (läs uppkörningsbilen) man är ovan med.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig riktigt ens övat på någon teknik för att backa runt hörn, den satt som en smäck första gången jag försökte. Tar man det bara jävligt långsamt är det omöjligt att misslyckas.

Edit: Är det något jag är mer orolig över så är det att starta i en brant backe med en bil (läs uppkörningsbilen) man är ovan med.

Kör upp med körskolans bil. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du exakt? Jag brukar ställa mig intill kanten först och använda högersido-spegel för att se avståndet mellan bilen och kanten (kanske 1cm på spegeln) och utifrån detta så backar jag så att det är 1cm mellan bilen och kanten i spegeln hela tiden. Men jag känner att den här metoden inte funkar riktigt bra ibland.

Brukar variera med att göra som du, och att vrida mig runt och kolla.

Om du kikar på den här bilden, http://wallpapers-diq.com/wallpapers/17/Volvo_XC60_Concept%2C_2007.jpg , så ser du att det lilla fönstret baktill sitter precis ovanför bakhjulet. När jag backar runt hörn och kollar i det fönstret, så brukar jag svänga skarpt när jag ser kanten på den vägen jag ska svänga in på i det fönstret. (Eftersom bakhjulet då är precis i hörnet av den väg jag backar på, och den jag ska in på.)

Luddigt förklarat kanske. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...