Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

JARRRRRRRÅ.

Började med att jag hade en körlektion innan, där läraren var sträng som fan, påpekade vartenda fel jag gjorde, bromsade själv in om han tyckte jag var för snabb in i någon korsning eller så. Det var nog bra, för jag tänkte som fan på det under uppkörningen.

Iallafall, min provförrättare visar sig vara en medelåldrig man, gör en säkerhetskontroll som består av att kolla färdbromsen och sen drar vi.

(Sträckan vi åkte! - http://kartor.eniro.se/m/IQZp7)

Fick köra landsväg, vänstersväng, körning mot mål, cirkulationsplats, backning runt hörn, körfält, trafikljus och lite mer. Gjorde ett fel som jag märkte, var lite sen med att sänka farten från 70 till 50 på ett ställe, men jag tror inte att killen märkte det.

Var en sjukt skön känsla minuten efter att han hade sagt "Grattis till kortet, kör försiktigt!"

Hur gick vänstersvängen på landsväg?

---

Jag har börjat med TEO nu, men jag har problem med en sak, hur räknar jag ut stoppsträckan egentligen? Såsom jag lärt mig så fick man reaktionssträckan genom att plocka bort 0:an och multiplicera med 3, och bromssträckan genom att plocka bort 0:an och höja upp med 2, men det stämde fan inte enligt TEO.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju(väl?) minus till plus så när man har satt den på minus så gör den ju verkligen allt för att få kontakt med pluspolen, alltså får man en stöt om man råkar sluta kretsen.

Jag grundar det här på högstadietekniklektioner, så jag kanske har fel..

Nejnej, man kopplar alltid plus till plus (fast det kanske var så du menade?), annars riskerar du att få en stöt!

Har bokat uppskrivning och uppkörning nu. Pepp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var en hel drös med bilar, och jag svängde som vanligt. Slicka mittlinjen, vänta, sväng.

Åfan, najs. Jag ogillar tanken att åka förbi avfarten och drälla runt för evigt bara för att man inte kunde svänga vänster på lämpligt sätt. Hoppas det inte är för tätt med bilar när jag ska göra vänstersväng så gör jag samma sak.

Edit:

Alltså, vad satan, nu blir jag lite arg på TEO. Hur kan de förvänta en att man ska räkna ut stoppsträckan när de bara ger ut km/h? Inte ens körskoleboken har ett svar på det, reaktionssträckan går att dela ut men bromssträckan kan man inte räkna ut bara sådär. Värdelöst.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åfan, najs. Jag ogillar tanken att åka förbi avfarten och drälla runt för evigt bara för att man inte kunde svänga vänster på lämpligt sätt. Hoppas det inte är för tätt med bilar när jag ska göra vänstersväng så gör jag samma sak.

Edit:

Alltså, vad satan, nu blir jag lite arg på TEO. Hur kan de förvänta en att man ska räkna ut stoppsträckan när de bara ger ut km/h? Inte ens körskoleboken har ett svar på det, reaktionssträckan går att dela ut men bromssträckan kan man inte räkna ut bara sådär. Värdelöst.

Själv lyckades jag komma på en ungefärlig formel^^

Säg att du kör 90 km/h

Reaktionstiden som är 1 sekund (kommer nästan inte ihåg) hinner du färdas 27 m (90*3). Det är ju lätt i alla fall men sedan kommer jag inte riktigt ihåg hur jag räknade. Kanske dubblerade jag reaktionssträckan eller liknade. Alltså att du stannar på ca 90m.

Men man har i alla fall ett minimum att utgå ifrån :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade 63 poäng på TEOs slutprov, det känns rätt bra! Sedan känner man sig aldrig helt säker eftersom att vissa frågor lärde jag mig att känna igen och då vet jag inte hur väl jag skulle klara den om den var uppbyggd på ett annat sätt... Men det är ju ändå en fin felmarginal på ca 10 poäng.

Just nu har jag inte gjort Lokaliseringsmärken, Tillägstavlor & Symboler och Trafikanvisningar, för de är sega och jobbiga... Får väl göra dem med antar jag.

Någon som vet någon sida där jag kan göra ett sluttest likt vägverkets?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, samma här. Har du köpt STRs körkortsböcker?

Jag gjorde dem nu lite halvhjärtat, kan nämna att jag googlade några jag var osäker på, för att inte få lite för många fel och sedan vara tvungen att göra om rasket. :P

Jag har en hel uppsjö med böcker ifrån syrran. Då är dock alla ifrån 2007-2008 eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde dem nu lite halvhjärtat, kan nämna att jag googlade några jag var osäker på, för att inte få lite för många fel och sedan vara tvungen att göra om rasket. :P

Det är en sjukt bra metod för att få saker att sätta sig! Ungefär som varför man hade frågor att skriva ner i en bok när man gjort någonting i skolan, om man skriver ner det eller tar reda på det själv istället för att få det serverat så sätter det sig bättre. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sjukt bra metod för att få saker att sätta sig! Ungefär som varför man hade frågor att skriva ner i en bok när man gjort någonting i skolan, om man skriver ner det eller tar reda på det själv istället för att få det serverat så sätter det sig bättre. :D

Hehe, jo kanske.

I alla fall. Nu klarar jag TEOs slutprov, och jag klarar korkortonline. Vad tror ni, är jag säker imorgon?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en jävla massa jobbiga frågor till en början. Jag markerade alla frågor jag var osäker på, tänkte att så länge jag har under 12 markeringar i slutet bör jag känna mig säker även om de är fel. Hade typ 15-20. Betade av några av dem så jag hade ca 12 kvar, sedan tänkte jag "VAFAN NU KÖR VI", klickade på "acceptera", var redo att ta ett djupt andetag medan jag väntade några sekunder men fick andan i halsen då det skedde direkt. Den gröna texten "Godkänt" uppenbarade sig.

57p, yay! Uppkörning om en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...