Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Såklart, om jag fick bestämma (och om jag hade ekonomin till'et) så skulle jag köra vad som helst, när som helst, vart som helst.

Fast den där måste dra ganska mycket bensin? :P

Tror att dom får 8-11Miles per gallon, bort åt två liter milen. Har för mig att dom har en motor med cylindervolym på cirka 7 liter. Amerikanskt <3

Redigerad av Illousion
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har fått tydliga riktlinjer om att vi helt enkelt inte får göra teoriprovet innan vi klarat av 5/6 faser på deras hemsida. :P

Det är för att dom vill att man ska klara det direkt.

Teorin betalar men väl oftast bara en liten summa för.

Däremot vad det gäller körningen så kan dom luras hur mycket som helst för att du ska betala så mycket som möjligt.

Men iaf. Jag gjorde ett endaste litet delprov i en del på körskolan vad gällde teorin och klarade mitt teoriprov med 2 fel och fick göra det när jag ville så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Teorin verkade inte så svår, så jag sköt upp den.

Öppnar nu boken - provet är om lite drygt 1½ vecka... wish me luck. :P

Lycka till! Jag har inte pluggat teori på ett tag nu heller och mitt teoriprov är om två veckor eller något. ;)

Protip:

Den här hemsidan har en tävling varje dag där man skriver 10 inlägg på deras forum och vinner massa frågor. Många gånger är det inte ens någon som skrivit 10 inlägg, så det är lätt att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har fått tydliga riktlinjer om att vi helt enkelt inte får göra teoriprovet innan vi klarat av 5/6 faser på deras hemsida. :P

Om man kan sitta hemma så är det där ganska vettigt, men på min körskola var man tvungen att boka tid till en dator i deras unkna källare och det var jag inget sugen på. Jag var också "tvungen" att klara sex delprov, men satt och nötte TEO trafikskola hemma och bokade uppkörningen själv istället. ;)

https://bokaprov.vv.se/privatist/logon/Kork...vv.se/privatist

Jag körde uppkörningen "privat" också, sparade 600 spänn på det. Uppkörningen lät jag boka via skolan eftersom jag var så bekväm med att köra deras BMW 118d.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste inte ni göra faser via internet innan ni får ta er an teoriprovet?

Haha, what? :P

Det är för att dom vill att man ska klara det direkt.

Teorin betalar men väl oftast bara en liten summa för.

Däremot vad det gäller körningen så kan dom luras hur mycket som helst för att du ska betala så mycket som möjligt.

Men iaf. Jag gjorde ett endaste litet delprov i en del på körskolan vad gällde teorin och klarade mitt teoriprov med 2 fel och fick göra det när jag ville så.

Det är nog så det ligger till.

--

@Kebab

Jag ska nog kolla in TEO jag med; nöta boken är tråkigt och jag vet inte om iKörkort (i iPhonen) är så bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, what? :P

Det är nog så det ligger till.

--

@Kebab

Jag ska nog kolla in TEO jag med; nöta boken är tråkigt och jag vet inte om iKörkort (i iPhonen) är så bra att ha.

TEO är bra. Gigantisk frågebank och slutprovet i TEO ser ut exakt som det på VV.

F.ö tio dagar till mitt teoriprov. Snittar 60p varje gång jag gör slutprovet i TEO, Bonnier och något onlinestrunt. Även klarat igenom alla utbildningar i Bonnier, läst boken två gånger och kört alla frågor på Hamsterpaj.

Känner mig jävligt självsäker inför provet, och det känns skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tre år till, sen får du övningsköra med folk då! :P

Edit:

Teorin börjar sjunka in men jag har störst problem med rabbelfrågorna just nu. Med rabbelfrågor menar jag främst:

1. Att veta skillnaden mellan tjänstevikt/bruttovikt/nettovikt/boggitryck/axeltryck och gud vet vad.

2. Alla miljöfrågor med fossila bränslen, växthuseffekt, miljöklasser, olika gaser etc.

3. Statistik såsom antalet döda i trafiken varje år, antalet singelolyckor varje år, var och när ett visst antal % av alla olyckor sker.

Hur gjorde ni för att lära er detta? ;)

Jag vet inte om detta hjälper nått nu men.

Tjänstevikt = Den vikt bilen väger när den kom i tjänst, Dvs bilens vikt + vätskor, förare etc etc.

Bruttovikt = Den vikt fordonet väger vid en viss tidpunkt, tex jag har lastat min lastbil som väger 10 ton med en last på 2ton. Min bruttovikt är nu 12 ton!

Nettovikt låter som det skulle ha nått med grönsaker att göra..

Totalvikt är väl nått som finns med också? säger sig självt antar jag.

Boggitryck, Boggi är när 2 axlar sitter närmare än 2 meter isär och det säger sig sjävt mer eller mindre.

Det är bara att hammra in i huvet, runt 500 blir dödade varje år, 6000 skadade? Jag vet inte om jag minns fel, kan mycket väl vara så.

hur som helst, dax att börja ta upp C teorin nu när skolan börjar igen. Ska bli kul att komma ut med lastbil och släp i trafik snart!

Edit: Finns boggie axel också, bra att åtskiljas.

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nettovikt låter som det skulle ha nått med grönsaker att göra..

Nettovikt är motsatsen till bruttovikt. :P

Netto är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dyl. efter det att avdrag gjorts. I vardagliga ekonomiska ordalag likställs ofta netto med summan efter skatt. I de fall man talar om nettovikt, avses produktens vikt, efter det att förpackningens vikt, samt eventuellt den vätska produkten förvaras i, dragits bort.

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nettovikt är motsatsen till bruttovikt. :P

Netto är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dyl. efter det att avdrag gjorts. I vardagliga ekonomiska ordalag likställs ofta netto med summan efter skatt. I de fall man talar om nettovikt, avses produktens vikt, efter det att förpackningens vikt, samt eventuellt den vätska produkten förvaras i, dragits bort.

Vad är den när det gäller bilar då? Vikten bara på fordonet? Och vad är totalvikt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är den när det gäller bilar då? Vikten bara på fordonet? Och vad är totalvikt?

Totalvikt är fordonets tjänstevikt plus högsta tillåtna vikt för lasten, alltså ett fullastat fordon. Tjänstevikten är vad fordonet väger som körbart, med andra ord är allt som behövs för att det ska rulla medräknat. Vätskor, bränsle, oljor, förare mm.

Nettovikten har jag för mig att är vikten på endast själva fordonet, utan förare, vätskor mm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är den när det gäller bilar då? Vikten bara på fordonet? Och vad är totalvikt?

Nettovikten har jag för mig att är vikten på endast själva fordonet, utan förare, vätskor mm.

Ungefär. Se det som en olastad lastbil, ingen förare, ingen olja, inget kylarvatten, ingen bensin, inget någonting. Bara själva fordonet. :P Duger ju med att du kan några stycken av vikterna i huvudet och sedan kör på uteslutningsmetoden. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...