Illousion Skrivet 14 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 augusti, 2010 (redigerad) Såklart, om jag fick bestämma (och om jag hade ekonomin till'et) så skulle jag köra vad som helst, när som helst, vart som helst. Fast den där måste dra ganska mycket bensin? Tror att dom får 8-11Miles per gallon, bort åt två liter milen. Har för mig att dom har en motor med cylindervolym på cirka 7 liter. Amerikanskt <3 Redigerad 14 augusti, 2010 av Illousion Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 augusti, 2010 Nu är jag inte körkortsinnehavare riktigt än men nja, jag tycker amerikanska bilar är så jädra breda, de känns klumpiga på något sätt. Jag tycker slimma sporbilar är mycket snyggare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Nu är jag inte körkortsinnehavare riktigt än men nja, jag tycker amerikanska bilar är så jädra breda, de känns klumpiga på något sätt. Jag tycker slimma sporbilar är mycket snyggare. Äsch, just den är bara 2030mm bred. Dessa slimmade sportbilar är ju så tråkiga till utseendet, så... detaljlösa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Teorin verkade inte så svår, så jag sköt upp den. Öppnar nu boken - provet är om lite drygt 1½ vecka... wish me luck. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Teorin verkade inte så svår, så jag sköt upp den. Öppnar nu boken - provet är om lite drygt 1½ vecka... wish me luck. Måste inte ni göra faser via internet innan ni får ta er an teoriprovet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 augusti, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Måste inte ni göra faser via internet innan ni får ta er an teoriprovet? Man måste ingenting, jävlar vad körskolor tutar i eleverna mycket dumt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Man måste ingenting, jävlar vad körskolor tutar i eleverna mycket dumt! Vi har fått tydliga riktlinjer om att vi helt enkelt inte får göra teoriprovet innan vi klarat av 5/6 faser på deras hemsida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Vi har fått tydliga riktlinjer om att vi helt enkelt inte får göra teoriprovet innan vi klarat av 5/6 faser på deras hemsida. Det är för att dom vill att man ska klara det direkt. Teorin betalar men väl oftast bara en liten summa för. Däremot vad det gäller körningen så kan dom luras hur mycket som helst för att du ska betala så mycket som möjligt. Men iaf. Jag gjorde ett endaste litet delprov i en del på körskolan vad gällde teorin och klarade mitt teoriprov med 2 fel och fick göra det när jag ville så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Teorin verkade inte så svår, så jag sköt upp den. Öppnar nu boken - provet är om lite drygt 1½ vecka... wish me luck. Lycka till! Jag har inte pluggat teori på ett tag nu heller och mitt teoriprov är om två veckor eller något. Protip: Den här hemsidan har en tävling varje dag där man skriver 10 inlägg på deras forum och vinner massa frågor. Många gånger är det inte ens någon som skrivit 10 inlägg, så det är lätt att vinna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 augusti, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Vi har fått tydliga riktlinjer om att vi helt enkelt inte får göra teoriprovet innan vi klarat av 5/6 faser på deras hemsida. Om man kan sitta hemma så är det där ganska vettigt, men på min körskola var man tvungen att boka tid till en dator i deras unkna källare och det var jag inget sugen på. Jag var också "tvungen" att klara sex delprov, men satt och nötte TEO trafikskola hemma och bokade uppkörningen själv istället. https://bokaprov.vv.se/privatist/logon/Kork...vv.se/privatist Jag körde uppkörningen "privat" också, sparade 600 spänn på det. Uppkörningen lät jag boka via skolan eftersom jag var så bekväm med att köra deras BMW 118d. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Måste inte ni göra faser via internet innan ni får ta er an teoriprovet? Haha, what? Det är för att dom vill att man ska klara det direkt. Teorin betalar men väl oftast bara en liten summa för. Däremot vad det gäller körningen så kan dom luras hur mycket som helst för att du ska betala så mycket som möjligt. Men iaf. Jag gjorde ett endaste litet delprov i en del på körskolan vad gällde teorin och klarade mitt teoriprov med 2 fel och fick göra det när jag ville så. Det är nog så det ligger till. -- @Kebab Jag ska nog kolla in TEO jag med; nöta boken är tråkigt och jag vet inte om iKörkort (i iPhonen) är så bra att ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Haha, what? Det är nog så det ligger till. -- @Kebab Jag ska nog kolla in TEO jag med; nöta boken är tråkigt och jag vet inte om iKörkort (i iPhonen) är så bra att ha. TEO är bra. Gigantisk frågebank och slutprovet i TEO ser ut exakt som det på VV. F.ö tio dagar till mitt teoriprov. Snittar 60p varje gång jag gör slutprovet i TEO, Bonnier och något onlinestrunt. Även klarat igenom alla utbildningar i Bonnier, läst boken två gånger och kört alla frågor på Hamsterpaj. Känner mig jävligt självsäker inför provet, och det känns skönt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 (redigerad) Tre år till, sen får du övningsköra med folk då! Edit: Teorin börjar sjunka in men jag har störst problem med rabbelfrågorna just nu. Med rabbelfrågor menar jag främst: 1. Att veta skillnaden mellan tjänstevikt/bruttovikt/nettovikt/boggitryck/axeltryck och gud vet vad. 2. Alla miljöfrågor med fossila bränslen, växthuseffekt, miljöklasser, olika gaser etc. 3. Statistik såsom antalet döda i trafiken varje år, antalet singelolyckor varje år, var och när ett visst antal % av alla olyckor sker. Hur gjorde ni för att lära er detta? Jag vet inte om detta hjälper nått nu men. Tjänstevikt = Den vikt bilen väger när den kom i tjänst, Dvs bilens vikt + vätskor, förare etc etc. Bruttovikt = Den vikt fordonet väger vid en viss tidpunkt, tex jag har lastat min lastbil som väger 10 ton med en last på 2ton. Min bruttovikt är nu 12 ton! Nettovikt låter som det skulle ha nått med grönsaker att göra.. Totalvikt är väl nått som finns med också? säger sig självt antar jag. Boggitryck, Boggi är när 2 axlar sitter närmare än 2 meter isär och det säger sig sjävt mer eller mindre. Det är bara att hammra in i huvet, runt 500 blir dödade varje år, 6000 skadade? Jag vet inte om jag minns fel, kan mycket väl vara så. hur som helst, dax att börja ta upp C teorin nu när skolan börjar igen. Ska bli kul att komma ut med lastbil och släp i trafik snart! Edit: Finns boggie axel också, bra att åtskiljas. Redigerad 15 augusti, 2010 av Nik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 (redigerad) Nettovikt låter som det skulle ha nått med grönsaker att göra.. Nettovikt är motsatsen till bruttovikt. Netto är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dyl. efter det att avdrag gjorts. I vardagliga ekonomiska ordalag likställs ofta netto med summan efter skatt. I de fall man talar om nettovikt, avses produktens vikt, efter det att förpackningens vikt, samt eventuellt den vätska produkten förvaras i, dragits bort. Redigerad 15 augusti, 2010 av Gof Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Nettovikt är motsatsen till bruttovikt. Netto är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dyl. efter det att avdrag gjorts. I vardagliga ekonomiska ordalag likställs ofta netto med summan efter skatt. I de fall man talar om nettovikt, avses produktens vikt, efter det att förpackningens vikt, samt eventuellt den vätska produkten förvaras i, dragits bort. Vad är den när det gäller bilar då? Vikten bara på fordonet? Och vad är totalvikt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Quattro Skrivet 15 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2010 Vad är den när det gäller bilar då? Vikten bara på fordonet? Och vad är totalvikt? Totalvikt är fordonets tjänstevikt plus högsta tillåtna vikt för lasten, alltså ett fullastat fordon. Tjänstevikten är vad fordonet väger som körbart, med andra ord är allt som behövs för att det ska rulla medräknat. Vätskor, bränsle, oljor, förare mm. Nettovikten har jag för mig att är vikten på endast själva fordonet, utan förare, vätskor mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 16 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2010 Vad är den när det gäller bilar då? Vikten bara på fordonet? Och vad är totalvikt? Nettovikten har jag för mig att är vikten på endast själva fordonet, utan förare, vätskor mm. Ungefär. Se det som en olastad lastbil, ingen förare, ingen olja, inget kylarvatten, ingen bensin, inget någonting. Bara själva fordonet. Duger ju med att du kan några stycken av vikterna i huvudet och sedan kör på uteslutningsmetoden. :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2010 Tack så mycket grabbar, känns som jag har lite bättre koll på det nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 16 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2010 (redigerad) Det känns ganska bra. Gjorde slutprovet på TEO och fick 48 rätt (52 för godkänt), varav nästan alla mina fel var de frågor som jag markerat. Bara att nöta nu! -- Blir man testad på alla vägmärken också? Redigerad 16 augusti, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 16 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2010 Blir man testad på alla vägmärken också?Inte alla men jag fick några frågor om dem iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.