Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Vadå då?

Skickade in blanketten om körkortstillstånd för några veckor sedan, men har inte fått det ännu. Så jag ringde Transportstyrelsen idag, och enligt dom så har inte blanketten kommit in alls så jag var tvungen att beställa en ny blankett idag. Då tar det alltså upp till fem dagar tills jag får den, sen tar det några dagar innan det beviljas och sen tar det väl någon vecka innan jag får själva tillståndet. Fan vad lack man blir ibland!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade in blanketten om körkortstillstånd för några veckor sedan, men har inte fått det ännu. Så jag ringde Transportstyrelsen idag, och enligt dom så har inte blanketten kommit in alls så jag var tvungen att beställa en ny blankett idag. Då tar det alltså upp till fem dagar tills jag får den, sen tar det några dagar innan det beviljas och sen tar det väl någon vecka innan jag får själva tillståndet. Fan vad lack man blir ibland!

Och du hade alltså planerat lektioner innan du ens visste om du fick köra eller inte? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerade för länge sedan och jag har skickat in alla papper och betalat i god tid. Till och med hon jag talade med på transportstyrelsen sa att jag hade fått tillståndet vid det här laget om alla papper hade kommit fram, problemet ligger alltså i att de inte gjorde det. Så nu får jag skjuta på det och göra ett nytt försök...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

va?, Man behöver väl inte tillstånd till att övningsköra med trafikskolan?!?

Jag har då aldrig haft med eller visat några papper.

Trodde inte det jag heller, men efter ett samtal med Krekolas, en titt på Trafikverkets hemsida och lite luskande genom lagtexter så upptäckte jag att det är olovlig körning, även om man kör med trafikskola :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, hur ska det här gå. Tog slutligen itu med rasket och skulle boka uppkörning. Men jag flyttar ju till Eksjö om ca två veckor och förstås fanns det inga lediga tider i min ort innan dess. Så jag flyttar till en helt ny ort, gör teoriprov efter två veckor där och kör upp efter tre. :)

Dags att faktiskt börja plugga teori nu då... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min prövotid över! :)

Tre år till, sen får du övningsköra med folk då! :D

Edit:

Teorin börjar sjunka in men jag har störst problem med rabbelfrågorna just nu. Med rabbelfrågor menar jag främst:

1. Att veta skillnaden mellan tjänstevikt/bruttovikt/nettovikt/boggitryck/axeltryck och gud vet vad.

2. Alla miljöfrågor med fossila bränslen, växthuseffekt, miljöklasser, olika gaser etc.

3. Statistik såsom antalet döda i trafiken varje år, antalet singelolyckor varje år, var och när ett visst antal % av alla olyckor sker.

Hur gjorde ni för att lära er detta? :(

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tre år till, sen får du övningsköra med folk då! :)

Edit:

Teorin börjar sjunka in men jag har störst problem med rabbelfrågorna just nu. Med rabbelfrågor menar jag främst:

1. Att veta skillnaden mellan tjänstevikt/bruttovikt/nettovikt/boggitryck/axeltryck och gud vet vad.

2. Alla miljöfrågor med fossila bränslen, växthuseffekt, miljöklasser, olika gaser etc.

3. Statistik såsom antalet döda i trafiken varje år, antalet singelolyckor varje år, var och när ett visst antal % av alla olyckor sker.

Hur gjorde ni för att lära er detta? :D

Var i princip bara att lära sig lite och hoppas på det bästa!!!

1. Denna är ändå inte så svår med lite träning. Kan man bara någon av dessa så kan man köra uteslutningsmetoden.

2. Miljöfrågorna gäller bara ren träning.

3. Samma sak med statistiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bilbrand. Check.

Bärgningsbil. Check.

Bromspedalen går i botten. Check.

Åka bil baklänges på en flakbärgare. Check.

Angenäm upplevelse! :(

haha va hände?

Körde en av pappas jobbar kompisar skyline igår förövrigt :)

Denna: http://www.blocket.se/varmland/Nissan_Skyl...tm?ca=7&w=1

Mycket trevlig upplevelse hoppas han köper en supra nu efter denna har alltid velat köra en supra singel turbo :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tre år till, sen får du övningsköra med folk då! :)

Edit:

Teorin börjar sjunka in men jag har störst problem med rabbelfrågorna just nu. Med rabbelfrågor menar jag främst:

1. Att veta skillnaden mellan tjänstevikt/bruttovikt/nettovikt/boggitryck/axeltryck och gud vet vad.

2. Alla miljöfrågor med fossila bränslen, växthuseffekt, miljöklasser, olika gaser etc.

3. Statistik såsom antalet döda i trafiken varje år, antalet singelolyckor varje år, var och när ett visst antal % av alla olyckor sker.

Hur gjorde ni för att lära er detta? :D

Jag har kört på att nöta om kapitlen som tar upp detta i Bonniers Trafikskola ganska många gånger. Har jag iofs gjort med alla delar, men det sätter sig verkligen efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...