Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Tycker vi fortsätter rondellsnacket från Klagomuren här.

Kan någon berätta en nackdel med att blinka vänster i en rondell? Nu gör jag visserligen inte så själv, men kan ändå inte se varför det skulle vara något att irritera sig över. Det blir ju bara tydligare vart föraren tänker ta vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker vi fortsätter rondellsnacket från Klagomuren här.

Kan någon berätta en nackdel med att blinka vänster i en rondell? Nu gör jag visserligen inte så själv, men kan ändå inte se varför det skulle vara något att irritera sig över. Det blir ju bara tydligare vart föraren tänker ta vägen.

Tror grejjen var att det finns folk som blinkar vänster hela tiden, även när dom svänger ut ur rondellen. Tror jag iaf o.o

Blev redigt irriterad på en idag, jag kom fram till en rondell och det var en bil i den redan som blinkade vänster, så jag väntade på honom. När han passerar avfarten innan den vägen jag kom från så slår han om till att blinka höger, så jag antar att han ska in på vägen jag kom från så jag börjar köra ut. Men vad gör gubbfan? Han fortsätter köra i rondellen, som tur var körde han så pass sakta så jag han gasa iväg framför honom >_>

Han började alltså blinka höger alldeles för tidigt, lika idiotiskt som att blinka höger när man ska svänga vänster i en korsning

(jag är så jäffla trött så denna texten blev säkert flummig men wtf)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker vi fortsätter rondellsnacket från Klagomuren här.

Kan någon berätta en nackdel med att blinka vänster i en rondell? Nu gör jag visserligen inte så själv, men kan ändå inte se varför det skulle vara något att irritera sig över. Det blir ju bara tydligare vart föraren tänker ta vägen.

i en rondell du ska till i vänster så ska man blinka vänster, tills man passerat den näst sista avfarten, då man blinkar ut åt den avfarten man ska av.

ser verkligen inga nackdelar i det så länge alla sköter det rätt.

Btw. corolla ftw. inte en ända anmärkning!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

i en rondell du ska till i vänster så ska man blinka vänster, tills man passerat den näst sista avfarten, då man blinkar ut åt den avfarten man ska av.

Nejdu, finns ingen lag som kräver vänsterblinkning i rondell. Bör? Ja, kanske. Ska? Nej.

"Du behöver inte blinka dig in, men väl inne i cirkulationen ska du alltid använda körriktningsvisare när du kör ut."

- NTF Kronoberg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Klar med körningen sen en vecka tillbaka. Nu måste jag bara ta tag i teorin som jag slackat sönder med.. :P

Har du kört upp alltså? Det är duktigt om du lärt dig köra bil på bara 2,5 månad.

En sak som är säker är att man aldrig kommer kunna ta körkort med en bil som har manuell låda, tur att man gillar stora Amerikanska sedaner som bara finns med automat. ;)

Hoppas du gillar att köpa soppa också. :D Min kompis f.d 740 automat drog 1,6 liter/milen och även om det var i värsta laget får man räkna med högre förbrukning på en automat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kört upp alltså? Det är duktigt om du lärt dig köra bil på bara 2,5 månad.

Så väl är det tyvärr inte. :P Att vara klar med körningen = jag bör enligt min körskollärare inte ta fler körlektioner, utan jag kan köra bil, men måste plugga teori för att sedan kunna boka teoriprov och uppkörning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så väl är det tyvärr inte. :P Att vara klar med körningen = jag bör enligt min körskollärare inte ta fler körlektioner, utan jag kan köra bil, men måste plugga teori för att sedan kunna boka teoriprov och uppkörning.

Aha okej, men när man väl varit ute i trafiken och fixar det brukar teorin gå som en dans att lära sig. Svårare för dem som försöker lära sig teorin innan de har kört bil i verkligheten. Kan tipsa dig om att använda ett trafikskoleprogram till datorn, mycket mer pedagogiskt än att bläddra genom en tjock bok även om boken förstås är bra att ha som uppslagsverk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okej, men när man väl varit ute i trafiken och fixar det brukar teorin gå som en dans att lära sig. Svårare för dem som försöker lära sig teorin innan de har kört bil i verkligheten. Kan tipsa dig om att använda ett trafikskoleprogram till datorn, mycket mer pedagogiskt än att bläddra genom en tjock bok även om boken förstås är bra att ha som uppslagsverk.

Ah, tack. :P Försöker fixa Bonniers Trafikskola hela tiden men nedladdningen trilskas som fan. Sjukt segt.

edit: Eller ja, installationen av den då.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du gillar att köpa soppa också. :P Min kompis f.d 740 automat drog 1,6 liter/milen och även om det var i värsta laget får man räkna med högre förbrukning på en automat.

Äsch, våran Ford Crown Victoria från '88 drar en liter milen, trots femliters V8 och automat. It's all good.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...