Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Samt...

Jag har övningskört en hel del hemma, även om det var ett tag sen sist. Om jag putsar upp kunskaperna i veckorna som kommer och sen bestämmer mig för att ta det minsta möjliga betalpaketet som innebär ~5 körlektioner och alla obligatoriska delar, vad får jag betala då? Vilka punkter måste alla körkortsaspiranter gå igenom oavsett om de betalar för övningskörning varje vecka i ett halvår eller bara säger "tja! Gief körkort plz" (som jag tänker göra)?

Det jag kommit underfund med är följande:

- Halkkörning

- Riskutbildning (eller? Det finns två typer också, är det nr 1, 2 eller båda som är obligatoriska? Behöver man ens göra dem?)

- Teoriprov

- Uppkörning

- Betalning för körkortstillverkningen, plus fotokostnader

Körde på Arres i Norrköping för ca 1 månad sen. 8100:- grundpris för 10 körlektioner, halka, riskettan, lån av bil vid uppkörning och teorin betald.

Tog 2 veckor så hade jag kortet.

Teorin är skitenkel om du tänker logiskt.

Det låter svårare än det är. Det jag tänkte när jag klarade det(fick 57/65) var att det var lättare än man trott innan.

Redigerad av Donkeey
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste fråga. Är på gång att ta körkort framöver, och har snackat med många jag känner som också precis tagit körkort. Men vad är det viktigaste att tänka på om man ska köra, som är väldigt vanligt att man/folk missar? Är rädd för diverse slavfel och så, men finns det nån gemensam nämnare att tänka på liksom? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste fråga. Är på gång att ta körkort framöver, och har snackat med många jag känner som också precis tagit körkort. Men vad är det viktigaste att tänka på om man ska köra, som är väldigt vanligt att man/folk missar? Är rädd för diverse slavfel och så, men finns det nån gemensam nämnare att tänka på liksom? :lol:

Menar du uppkörningen? Dom kollar mer på hur du kan trafikregler och hur uppmärksam du är (hur dina ögon rör sig, om du kollar döda vinkeln etc) än hur bra du är på att hantera ett motorfordon. Du kan få kärringstopp, växla fel och allt vad man nu kan, men det kommer beröra "helhetsbetyget" för din uppkörning mycket mindre än om du missar någonting teoretiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ladda ner Mobilteori! Kostar 50kr i ett sms kanske, och är ytterst bra på bussen t.ex. Brukar jag syssla med, är små miniprov som tar upp ganska grundläggande saker.

Sen kan du köpa Bonniers Trafikskola 2010, sjukt bra är den med! :lol:

'scuse me sir, men var kan man köpa det med ett SMS? Hittar bara att man måste betala med paypal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du uppkörningen? Dom kollar mer på hur du kan trafikregler och hur uppmärksam du är (hur dina ögon rör sig, om du kollar döda vinkeln etc) än hur bra du är på att hantera ett motorfordon. Du kan få kärringstopp, växla fel och allt vad man nu kan, men det kommer beröra "helhetsbetyget" för din uppkörning mycket mindre än om du missar någonting teoretiskt.

Ok, får träna lite mer på det ^_^ men själva uppkörningen ligger bit fram nu om man säger så. Ska mängdköra en hel del :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste fråga. Är på gång att ta körkort framöver, och har snackat med många jag känner som också precis tagit körkort. Men vad är det viktigaste att tänka på om man ska köra, som är väldigt vanligt att man/folk missar? Är rädd för diverse slavfel och så, men finns det nån gemensam nämnare att tänka på liksom? :lol:

Det jag kommer på är blinkers och backspeglarna

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Ni som har körkort eller håller på och ta körkort har en fråga. Till hösten så ska jag försöka börja med körkort och om inte brorsan får klar sin bil då han brukar jobba med den när han har tid och ork eftersom han har gjort rätt så mycket på den. Jag och min bror har pratat om att vi ska övningsköra samtidigt med pappa men om det blir så att vi hinner inte övningsköra med farsan pga bilen är inte klar så har jag en fråga.

Kan man gå till bilskolan och skriva in sig sen övningsköra med dem typ som man gör när man kör privat med sina föräldrar eller är det helt annat? Ni kanske förstår vad jag menar. För jag vill va lite förberedd när jag ska göra uppkörningen.

Sen en till fråga kanske inte passar in i denna tråd men ändå. Om man skaffar en A-traktor sen när man har fått körkort för bil kan man göra om sin a-traktor så att den går som en vanlig bil? Fast då vet jag att man måste besikta om den så jag undrar kan man besikta om sin a-traktor till en vanlig person bil?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man gå till bilskolan och skriva in sig sen övningsköra med dem typ som man gör när man kör privat med sina föräldrar eller är det helt annat? Ni kanske förstår vad jag menar. För jag vill va lite förberedd när jag ska göra uppkörningen.

En körlektion på 40min kostar 460kr på min bilskola. Det är enda skillnaden, körskolelärarna är mer trygga när dom åker med dig och klagar inte lika mycket som din mor skulle göra om du gör fel, dom är vana.

Det är skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har körkort eller håller på och ta körkort har en fråga. Till hösten så ska jag försöka börja med körkort och om inte brorsan får klar sin bil då han brukar jobba med den när han har tid och ork eftersom han har gjort rätt så mycket på den. Jag och min bror har pratat om att vi ska övningsköra samtidigt med pappa men om det blir så att vi hinner inte övningsköra med farsan pga bilen är inte klar så har jag en fråga.

Kan man gå till bilskolan och skriva in sig sen övningsköra med dem typ som man gör när man kör privat med sina föräldrar eller är det helt annat? Ni kanske förstår vad jag menar. För jag vill va lite förberedd när jag ska göra uppkörningen.

Sen en till fråga kanske inte passar in i denna tråd men ändå. Om man skaffar en A-traktor sen när man har fått körkort för bil kan man göra om sin a-traktor så att den går som en vanlig bil? Fast då vet jag att man måste besikta om den så jag undrar kan man besikta om sin a-traktor till en vanlig person bil?

Det är tänkt att du ska gå till körskolan och öva på något, sen ska du öva på just det hemma, mängdträning alltså.

Sen går du tillbaka till körskolan, gör en ny övning och sen hem och mängdträna det nya.

Så håller det på så tills ni hunnit igenom allt och du känner dig säker på det mesta.

--------------------

@Gof: Fan vad dyrt :whistling:

Här i Pajala kostar det 400 per gång, och här finns ingen konkurens.

--------------------

Jag såg att nån frågade om det finns grejer folk kuggar på, och jag minns att kuga-lena sa en grej som är väldigt vanligt förekommande. När man ska tillämpa saxvändningar och sånt, att man ska ta hänsyn till backkrön, kurvor osv för att använda den bästa vändningsmetoden just där.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Gof: Fan vad dyrt :whistling:

Här i Pajala kostar det 400 per gång, och här finns ingen konkurens.

Finns tre stycken i gymnasiebyn, men det är bara Ninas som är faktiskt försöker få eleverna att klara provet på första försöket, och inte försöker leecha pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som kan förklara vad det är för körkort eller vad det är för nya regler som kommit till 30-45 moppar? Kollade brottsplats Västerås för nån vecka sen då snackade dem om nå körkort för 30-45 moppar jag pratar inte om EU moppar nu.

Man måste ta moppekort, ser likadant ut som vanliga körkortet så snorungarna försöker köpa ut med det kortet :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...