Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Fitta att man har FF 3.6 ><

Kursen kostar väl en 500-800 om jag inte minns fel.

Skrivning och uppkörning kostar en 1000kr (220 för skrivning, 400 för bilhyra, ca200-300 för själva uppkörningen.

Halbanan kostar 1800, riskettan 600.

Detta är då priser här uppe och kan tilläga att vi bara en en körskolan.

Allting kostar minst 10 000 om du kör 10 lektioner men du kan vill ha fler?

Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning.

Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er!

Hur mycket kostar den kursen?

Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på?

Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11500 kr, ingen rost vad jag vet (ska kolla närmare imorgon). Mätarställning 33000 mil, men motorn är bytt och den nya har gått 16000 mil.

Det felet som står i annonsen är ABS-indikering felaktig, det lät som att det inte var så farligt svårt att fixa till det, men det ska vi kolla närmare på imorgon också.

Bläh.

ABS:en tog inte alls. Byta ut den = dyrt.

Synkringarna till fjärde växeln var otroligt slitna, så det skrapade bra mycket när man la i den växeln, både från 3:an och 5:an.

Annars var den fräsch, gick tyst och fint.

Åh just ja, varvräknaren levde sitt egna liv också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning.

Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er!

Hur mycket kostar den kursen?

Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på?

Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er?

Man brukar väl säga att hela kalaset går på runt 10 000.

Och nej, att lyckas ta körkortet är verkligen inte så svårt som många säger, tvärtom. Men det är bra att vara lite nervös för att hålla uppe skärpan.

Så länge du övar lite då och då, pluggar då och då så lär det fastna lätt. Att plugga skitmycket på 3 kvällar är inte att rekommendera.

----------

Fy fan så skönt det är att glida på byn efter 00:00, lyssna på musik och bara ta det lugnt. Det är avslappnande :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bah, lära sig köra bil är pissenkelt. Har från min far hört (som varit/är körskolelärare btw, vet inte, han hoppar mellan sina jobb ganska rejält) att jag skulle klara en uppkörning idag utan problem. Har kört kanske, fem gånger från det att jag fyllde 16 > Februari. Kört dagligen sedan i slutet av Februari

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning.

Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er!

Hur mycket kostar den kursen?

Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på?

Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er?

Gick ingen kurs själv men häromkring går den på ungefär 400 per person vad jag hört. Och någon körskola hade den gratis om man kör för dom :S

Minns faktiskt inte priserna riktigt för uppkörning o skrivning. 200 för skrivning kanske och 600 för uppkörning. Sen måste jag säga att det inte alls behöver bli så jävla dyrt med körkort som många här skrivit.

Själv övningskörde jag inte ett skit hemma och mitt körkort gick med alla avgifter och en helguppkörning (900:-) på sammanlagt 6400:- allt som allt.

Och det enda som är svårt är att inte vara FÖR nervös på uppkörningen för då gör man lätt något enkelt misstag eller överreagerar på något skitonödigt. Lite nervös bör man dock vara så att man skärper till sig :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För det vet ju vi Linköpingsbor hur det är >_<

Tips på körskolor i Norrköping/Linköping?

Egentligen vilken som, det är samma pris överallt här i linköping (380-400 per 40 minuter körlektion) och det är lika fullbokat överallt också. :(

Hade min första körlektion idag, aldrig kört bil innan. Det gick okej!

Kul! Du har nog hört det redan, men se till att köra mycket med föräldrarna. Man tjänar sjukt mycket på det.

Bah, slänger in det i den här tråden också:

Min!

Härligt, vilken motor är det? (Nej, jag vet inte mycket om motorer, jag vet bara att Saabar med "stora turbon" är löjligt roliga att köra)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte körkort än, ganska genant faktiskt. Men nu börjar det hända saker. Jag har övningskört till och från i flera år, men nu kör vi mer frekvent, samt att jag kört lite på körskola. Men jag tycker att man känner sig så jävla dålig igen när man kör på körskola. :) Jag gör massa missar som jag bara inte fått in i ryggmärgen än, typ backspegeln-sidospegeln-döda vinkeln innan jag svänger. Sen har jag knappt läst något teori och det verkar vara såååååååå mycket. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte körkort än, ganska genant faktiskt. Men nu börjar det hända saker. Jag har övningskört till och från i flera år, men nu kör vi mer frekvent, samt att jag kört lite på körskola. Men jag tycker att man känner sig så jävla dålig igen när man kör på körskola. :P Jag gör massa missar som jag bara inte fått in i ryggmärgen än, typ backspegeln-sidospegeln-döda vinkeln innan jag svänger. Sen har jag knappt läst något teori och det verkar vara såååååååå mycket. :P

Ladda ner Mobilteori! Kostar 50kr i ett sms kanske, och är ytterst bra på bussen t.ex. Brukar jag syssla med, är små miniprov som tar upp ganska grundläggande saker.

Sen kan du köpa Bonniers Trafikskola 2010, sjukt bra är den med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på körskolor i Norrköping/Linköping?

Samt...

Jag har övningskört en hel del hemma, även om det var ett tag sen sist. Om jag putsar upp kunskaperna i veckorna som kommer och sen bestämmer mig för att ta det minsta möjliga betalpaketet som innebär ~5 körlektioner och alla obligatoriska delar, vad får jag betala då? Vilka punkter måste alla körkortsaspiranter gå igenom oavsett om de betalar för övningskörning varje vecka i ett halvår eller bara säger "tja! Gief körkort plz" (som jag tänker göra)?

Det jag kommit underfund med är följande:

- Halkkörning

- Riskutbildning (eller? Det finns två typer också, är det nr 1, 2 eller båda som är obligatoriska? Behöver man ens göra dem?)

- Teoriprov

- Uppkörning

- Betalning för körkortstillverkningen, plus fotokostnader

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samt...

Jag har övningskört en hel del hemma, även om det var ett tag sen sist. Om jag putsar upp kunskaperna i veckorna som kommer och sen bestämmer mig för att ta det minsta möjliga betalpaketet som innebär ~5 körlektioner och alla obligatoriska delar, vad får jag betala då? Vilka punkter måste alla körkortsaspiranter gå igenom oavsett om de betalar för övningskörning varje vecka i ett halvår eller bara säger "tja! Gief körkort plz" (som jag tänker göra)?

Det jag kommit underfund med är följande:

- Halkkörning

- Riskutbildning (eller? Det finns två typer också, är det nr 1, 2 eller båda som är obligatoriska? Behöver man ens göra dem?)

- Teoriprov

- Uppkörning

- Betalning för körkortstillverkningen, plus fotokostnader

Riskutbildningarna du ska genomföra är två stycken varav den ena är praktisk (även kallad halkan) och en teoretisk. Halkan gick på 1500 och teorin på 500 när jag gjorde dem förra sommaren. Uppkörningen gick på 1100 (varav 400 var för att låna bil från vägverket) och teoriprovet på 220. Någon speciell utgift för körkortstillverkningen kommer jag inte ihåg att jag behövde betala och fotot gjordes kostnadsfritt i samband med teoriprovet (möjligt att båda det här räknades in i kostnaden för teoriprovet). Hur mycket körlektioner kostar varierar nog väldigt mycket mellan olika trafikskolor, men där jag tog lektioner förra sommaren betalade jag 390 kronor för en lektion på 40 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte körkort än, ganska genant faktiskt. Men nu börjar det hända saker. Jag har övningskört till och från i flera år, men nu kör vi mer frekvent, samt att jag kört lite på körskola. Men jag tycker att man känner sig så jävla dålig igen när man kör på körskola. :( Jag gör massa missar som jag bara inte fått in i ryggmärgen än, typ backspegeln-sidospegeln-döda vinkeln innan jag svänger. Sen har jag knappt läst något teori och det verkar vara såååååååå mycket. :(

Det är inte alls så jobbigt med teorin som folk vill få det att verka som. Har man kört lite och har "fått in tänket" så är det inga konstigheter, speciellt inte för dig som jag vet har lite hjärna. Sluta sätta upp hinder och lös skiten istället! :D :D :D :D :D

(Och tänk på att hur mycket du än pluggar så kommer du få cp-konstiga frågor på teoriprovet, så det går liksom inte att förbereda sig för ändå.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...