kobbe Skrivet 14 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2010 Fitta att man har FF 3.6 >< Kursen kostar väl en 500-800 om jag inte minns fel. Skrivning och uppkörning kostar en 1000kr (220 för skrivning, 400 för bilhyra, ca200-300 för själva uppkörningen. Halbanan kostar 1800, riskettan 600. Detta är då priser här uppe och kan tilläga att vi bara en en körskolan. Allting kostar minst 10 000 om du kör 10 lektioner men du kan vill ha fler?Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning. Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er! Hur mycket kostar den kursen? Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på? Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 14 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2010 11500 kr, ingen rost vad jag vet (ska kolla närmare imorgon). Mätarställning 33000 mil, men motorn är bytt och den nya har gått 16000 mil. Det felet som står i annonsen är ABS-indikering felaktig, det lät som att det inte var så farligt svårt att fixa till det, men det ska vi kolla närmare på imorgon också. Bläh. ABS:en tog inte alls. Byta ut den = dyrt. Synkringarna till fjärde växeln var otroligt slitna, så det skrapade bra mycket när man la i den växeln, både från 3:an och 5:an. Annars var den fräsch, gick tyst och fint. Åh just ja, varvräknaren levde sitt egna liv också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 14 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2010 Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning. Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er! Hur mycket kostar den kursen? Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på? Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er? Man brukar väl säga att hela kalaset går på runt 10 000. Och nej, att lyckas ta körkortet är verkligen inte så svårt som många säger, tvärtom. Men det är bra att vara lite nervös för att hålla uppe skärpan. Så länge du övar lite då och då, pluggar då och då så lär det fastna lätt. Att plugga skitmycket på 3 kvällar är inte att rekommendera. ---------- Fy fan så skönt det är att glida på byn efter 00:00, lyssna på musik och bara ta det lugnt. Det är avslappnande Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 14 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2010 Bah, lära sig köra bil är pissenkelt. Har från min far hört (som varit/är körskolelärare btw, vet inte, han hoppar mellan sina jobb ganska rejält) att jag skulle klara en uppkörning idag utan problem. Har kört kanske, fem gånger från det att jag fyllde 16 > Februari. Kört dagligen sedan i slutet av Februari Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 14 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2010 Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning. Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er! Hur mycket kostar den kursen? Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på? Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er? Gick ingen kurs själv men häromkring går den på ungefär 400 per person vad jag hört. Och någon körskola hade den gratis om man kör för dom :S Minns faktiskt inte priserna riktigt för uppkörning o skrivning. 200 för skrivning kanske och 600 för uppkörning. Sen måste jag säga att det inte alls behöver bli så jävla dyrt med körkort som många här skrivit. Själv övningskörde jag inte ett skit hemma och mitt körkort gick med alla avgifter och en helguppkörning (900:-) på sammanlagt 6400:- allt som allt. Och det enda som är svårt är att inte vara FÖR nervös på uppkörningen för då gör man lätt något enkelt misstag eller överreagerar på något skitonödigt. Lite nervös bör man dock vara så att man skärper till sig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 16 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2010 Bah, slänger in det i den här tråden också: http://pici.se/pictures/xAMcgolej.jpg Min! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 17 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2010 Grats! Man åker bekvämt i SAAB:arna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 17 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2010 Grats! Man åker bekvämt i SAAB:arna. Oja, den är väldigt bekväm! Ska åka iväg till pappas jobb imorgon, så ska vi kolla igenom allt lite noggrannare (och för att jag ska lära mig något om det mekaniska ). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 För det vet ju vi Linköpingsbor hur det är Tips på körskolor i Norrköping/Linköping? Egentligen vilken som, det är samma pris överallt här i linköping (380-400 per 40 minuter körlektion) och det är lika fullbokat överallt också. Hade min första körlektion idag, aldrig kört bil innan. Det gick okej! Kul! Du har nog hört det redan, men se till att köra mycket med föräldrarna. Man tjänar sjukt mycket på det. Bah, slänger in det i den här tråden också: http://pici.se/pictures/xAMcgolej.jpg Min! Härligt, vilken motor är det? (Nej, jag vet inte mycket om motorer, jag vet bara att Saabar med "stora turbon" är löjligt roliga att köra) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Härligt, vilken motor är det? (Nej, jag vet inte mycket om motorer, jag vet bara att Saabar med "stora turbon" är löjligt roliga att köra) Kan inget om motorer heller, det enda jag vet är: 2.3, 149hp, ingen turbo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Har varit ute och sladdat några gånger med våran Audi A6 efter att det snöat, skitroligt Får se om det blir mer idag då det snöat ca 1dm Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 ESP av... Var å driftade för första gången idag . Var ju så sjukt stor skillnad med ESP av så det inte är sant! Roligt var det då. Fick till och med åskådare ett tag, de befann sin i någon slags garage men gick ut för att kolla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Håller på att ta traktorkort. Måste skaffa A-traktor så jag slipper åka tåg, lol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 22 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2010 (redigerad) är de verkligen turbo i dessa? eller är det det som TDS står för kanske? http://www.blocket.se/varmland/Bmw_525_tds...tm?ca=7&w=1 nehe de var ju disel då är de ju inge o ha -.- Redigerad 22 mars, 2010 av eminem33 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 22 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2010 En Chevrolet Astro; Och en 81:a Buick Riviera; http://img697.imageshack.us/img697/9501/1981buick03.jpg Ska kollas på imorgon! Obviously inte bilarna på bilderna, men likadana. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Jag har inte körkort än, ganska genant faktiskt. Men nu börjar det hända saker. Jag har övningskört till och från i flera år, men nu kör vi mer frekvent, samt att jag kört lite på körskola. Men jag tycker att man känner sig så jävla dålig igen när man kör på körskola. Jag gör massa missar som jag bara inte fått in i ryggmärgen än, typ backspegeln-sidospegeln-döda vinkeln innan jag svänger. Sen har jag knappt läst något teori och det verkar vara såååååååå mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Jag har inte körkort än, ganska genant faktiskt. Men nu börjar det hända saker. Jag har övningskört till och från i flera år, men nu kör vi mer frekvent, samt att jag kört lite på körskola. Men jag tycker att man känner sig så jävla dålig igen när man kör på körskola. Jag gör massa missar som jag bara inte fått in i ryggmärgen än, typ backspegeln-sidospegeln-döda vinkeln innan jag svänger. Sen har jag knappt läst något teori och det verkar vara såååååååå mycket. Ladda ner Mobilteori! Kostar 50kr i ett sms kanske, och är ytterst bra på bussen t.ex. Brukar jag syssla med, är små miniprov som tar upp ganska grundläggande saker. Sen kan du köpa Bonniers Trafikskola 2010, sjukt bra är den med! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 26 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2010 Tips på körskolor i Norrköping/Linköping? Samt... Jag har övningskört en hel del hemma, även om det var ett tag sen sist. Om jag putsar upp kunskaperna i veckorna som kommer och sen bestämmer mig för att ta det minsta möjliga betalpaketet som innebär ~5 körlektioner och alla obligatoriska delar, vad får jag betala då? Vilka punkter måste alla körkortsaspiranter gå igenom oavsett om de betalar för övningskörning varje vecka i ett halvår eller bara säger "tja! Gief körkort plz" (som jag tänker göra)? Det jag kommit underfund med är följande: - Halkkörning - Riskutbildning (eller? Det finns två typer också, är det nr 1, 2 eller båda som är obligatoriska? Behöver man ens göra dem?) - Teoriprov - Uppkörning - Betalning för körkortstillverkningen, plus fotokostnader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 27 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 mars, 2010 Samt... Jag har övningskört en hel del hemma, även om det var ett tag sen sist. Om jag putsar upp kunskaperna i veckorna som kommer och sen bestämmer mig för att ta det minsta möjliga betalpaketet som innebär ~5 körlektioner och alla obligatoriska delar, vad får jag betala då? Vilka punkter måste alla körkortsaspiranter gå igenom oavsett om de betalar för övningskörning varje vecka i ett halvår eller bara säger "tja! Gief körkort plz" (som jag tänker göra)? Det jag kommit underfund med är följande: - Halkkörning - Riskutbildning (eller? Det finns två typer också, är det nr 1, 2 eller båda som är obligatoriska? Behöver man ens göra dem?) - Teoriprov - Uppkörning - Betalning för körkortstillverkningen, plus fotokostnader Riskutbildningarna du ska genomföra är två stycken varav den ena är praktisk (även kallad halkan) och en teoretisk. Halkan gick på 1500 och teorin på 500 när jag gjorde dem förra sommaren. Uppkörningen gick på 1100 (varav 400 var för att låna bil från vägverket) och teoriprovet på 220. Någon speciell utgift för körkortstillverkningen kommer jag inte ihåg att jag behövde betala och fotot gjordes kostnadsfritt i samband med teoriprovet (möjligt att båda det här räknades in i kostnaden för teoriprovet). Hur mycket körlektioner kostar varierar nog väldigt mycket mellan olika trafikskolor, men där jag tog lektioner förra sommaren betalade jag 390 kronor för en lektion på 40 minuter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 27 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 mars, 2010 Jag har inte körkort än, ganska genant faktiskt. Men nu börjar det hända saker. Jag har övningskört till och från i flera år, men nu kör vi mer frekvent, samt att jag kört lite på körskola. Men jag tycker att man känner sig så jävla dålig igen när man kör på körskola. Jag gör massa missar som jag bara inte fått in i ryggmärgen än, typ backspegeln-sidospegeln-döda vinkeln innan jag svänger. Sen har jag knappt läst något teori och det verkar vara såååååååå mycket. Det är inte alls så jobbigt med teorin som folk vill få det att verka som. Har man kört lite och har "fått in tänket" så är det inga konstigheter, speciellt inte för dig som jag vet har lite hjärna. Sluta sätta upp hinder och lös skiten istället! :D :D (Och tänk på att hur mycket du än pluggar så kommer du få cp-konstiga frågor på teoriprovet, så det går liksom inte att förbereda sig för ändå.) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts