Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Var ute ock övningkörde idag och skulle svänga upp mot ICA-parkeringen när jag såg att det stod två st. personer med reflexvästar. Såg sen att det var poliser som hade en rutinkoll. Jag körde fram mot dom och stannade, och precis då kom jag på det; jag hade glömt övningskörnings skylten! Blev jävligt svettigt där ett tag men morsan klev ur och sa till polisen att hon hade visst varit slarvig och glömt skylten. :) Hon som stoppade oss var dock väldigt trevlig, fast hon blev lite ställd när vi sa att det var övningskörning, hon visste inte riktigt hur hon skulle göra. Men det gick iaf bra :D

Tur att jag inte gjorde som jag hade tänkt först, jag tänkte jag skulle göra en fin sladd in på parkeringen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Backar ni endast med hjälp av backspeglarna eller vänder ni er bakåt och backar? :)

Vänder mig såklart om när jag backar. Du anar inte hur lätt det är att missa småsaker eller se fel på avstånd annars.. :)

Jag har haft mitt körkort med B-behörighet i 8 år nu. A-behörigheten har jag haft i typ 3 år. När jag är ute och kör försöker jag följa vad jag lärde mig i körskolan så noga som möjligt. Hastighet och placering är såklart inte alltid vad en körskolelärare skulle önska, men man ska ju ha lite kul också. :) Anledningen till att jag följer vad jag lärde mig av dom är att det är det säkra och riktiga sättet att köra bil och/eller motorcykel. Om alla skulle gjort det hade vi haft ett mycket trevligare trafikklimat. :P

Senast igår vart jag med om följande:

1 - En ung kille står stilla och väntar bakom hajtänder när jag kommer körandes på huvudleden han skulle svänga in på. Helt plötsligt kör han ut så att jag får bromsa kraftigt.

2 - Jag kör i ungefär 55-60 km/h mot en korsning. Har kanske 100 meter kvar. Trafikljuset slår om till rött och jag börjar saktar ner. Bakom mig ligger en kille som då börjar blinka med helljusen. Jag ligger i mittenfilen och ska fortsätta rakt fram. Killen bakom kör då om mig när det kanske är 30 meter kvar och jag ligger kanske i 40 km/h. Sen kastar han sig in framför mig, fortsätter in i höger fil och får tvärnita för att inte köra mot rött. Smart drag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pris, rost, mil, fel? :)

11500 kr, ingen rost vad jag vet (ska kolla närmare imorgon). Mätarställning 33000 mil, men motorn är bytt och den nya har gått 16000 mil.

Det felet som står i annonsen är ABS-indikering felaktig, det lät som att det inte var så farligt svårt att fixa till det, men det ska vi kolla närmare på imorgon också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvi blä usch. Jag är så grymt sugen på körkort..... Och det suger att jag inte ens har gått den här kursen för övningskörning.

Nu har jag ingen aning alls här och tänkte ta lite hjälp av er!

Hur mycket kostar den kursen?

Hur mycket kommer skrivning och uppkörning att gå på?

Och also, hur svårt är det egentligen att lyckas få körkortet? (Knepig fråga kanske, förmodligen mycket beroende på person) Men hur var det för er?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...