Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Hah. Shit vilken amerikanska du har! :rolleyes: Nog för att det är förståeligt med tanke på all din uppvisade kärlek till landet, men jag blev förvånad av att det lät så naturligt för dig. Har du bott där borta, i landet i väst?

Är inte den amerikanska accenten den som vi svenskar tar till oss mest? Jag tycker att majoriteten av svenskarna jag pratar engelska med har mer amerikansk accent än brittisk accent.

Använder du brittiskan alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte den amerikanska accenten den som vi svenskar tar till oss mest? Jag tycker att majoriteten av svenskarna jag pratar engelska med har mer amerikansk accent än brittisk accent.

Använder du brittiskan alltså?

Visst är det så att svenskar tenderar att använda den amerikanska, ja. Men jag menar mer att det lät så genuint på något vis, och inte som vilken svensk som helst som endera pratar med en dålig svensk brytning eller en försökt accent. När man går ett engelskt program stöter man på många exempel av dåligt språk, inte minst genom gamla svenska lärare som vägra acceptera att height inte uttalas hejt eller att thought inte uttalas tåt :rolleyes:

Japp, jag använder brittiska. Detta har dock att göra med att det är den delen av språket jag har växt upp med pga mina släktingar i essex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah. Shit vilken amerikanska du har! :rolleyes: Nog för att det är förståeligt med tanke på all din uppvisade kärlek till landet, men jag blev förvånad av att det lät så naturligt för dig. Har du bott där borta, i landet i väst?

Är inte den amerikanska accenten den som vi svenskar tar till oss mest? Jag tycker att majoriteten av svenskarna jag pratar engelska med har mer amerikansk accent än brittisk accent.

Använder du brittiskan alltså?

Jag håller med spajdermän, vetifan om brittiska eller amerikanska används mest i Sverige, men fan vad genuint det lät Illuosion! <_< Har ju inte bara med uttal oah accent att göra, även ordval och uttryck osv. "Let's fire this damn thing up".

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det så att svenskar tenderar att använda den amerikanska, ja. Men jag menar mer att det lät så genuint på något vis, och inte som vilken svensk som helst som endera pratar med en dålig svensk brytning eller en försökt accent. När man går ett engelskt program stöter man på många exempel av dåligt språk, inte minst genom gamla svenska lärare som vägra acceptera att height inte uttalas hejt eller att thought inte uttalas tåt :rolleyes:

Japp, jag använder brittiska. Detta har dock att göra med att det är den delen av språket jag har växt upp med pga mina släktingar i essex.

Jag håller med spajdermän, vetifan om brittiska eller amerikanska används mest i Sverige, men fan vad genuint det lät Illuosion! <_< Har ju inte bara med uttal oah accent att göra, även ordval och uttryck osv. "Let's fire this damn thing up".

Ah, då missuppfattade jag din post en aning spajdermän, jag trodde du blev förvånad att han använde amerikanska och inte engelska. Men det var visst djupare än så. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah. Shit vilken amerikanska du har! :rolleyes: Nog för att det är förståeligt med tanke på all din uppvisade kärlek till landet, men jag blev förvånad av att det lät så naturligt för dig. Har du bott där borta, i landet i väst?

Jag håller verkligen med dig.

Fy fan, hade jag inte vetat bättre så hade jag aldrig trott att det var en svensk som pratade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nog är det halt alltid :) Senaste tiden har det ju varit "lämpligast" att ta mammas 940... den står bakom min, det är enda anledningen, jag svär!

Haha, handbromsen har aldrig använts så flitigt som den gjorde förra veckan. :rolleyes:

Annars är det rätt lätt att få kast genom kurvorna utan handbroms trots att det är framhjulsdrift på båda våra bilar, vilket tyder på att det är ordentligt halt ute. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, handbromsen har aldrig använts så flitigt som den gjorde förra veckan. :naughty:

Annars är det rätt lätt att få kast genom kurvorna utan handbroms trots att det är framhjulsdrift på båda våra bilar, vilket tyder på att det är ordentligt halt ute. :)

Haha, ett mycket värdigt alternativ! :rolleyes:

Förresten, officiellt tycker jag att det är förskräckligt att det inte plogas/sandas/saltas bättre! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ett mycket värdigt alternativ! :)

Förresten, officiellt tycker jag att det är förskräckligt att det inte plogas/sandas/saltas bättre! :D

Haha, ja. Men bara alternativ som sagt, hade varit guld att ha en bakhjulsdriven bil i dessa tider.

Hur är det förresten? Enkelt att kontrollera när man leker, eller är det lätt hänt att det går överstyr?

Framhjulsdrift är löjligt enkel att kontrollera, bara att släppa upp handbromsen när man vill få stabil kurs igen. Så det är ju positivt. Nackdelen är att man inte får något driv genom kurvorna, man tappar fart och man kan heller inte få till några ordentliga drifts utan det är mest bara snurrningar. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja. Men bara alternativ som sagt, hade varit guld att ha en bakhjulsdriven bil i dessa tider.

Hur är det förresten? Enkelt att kontrollera när man leker, eller är det lätt hänt att det går överstyr?

Framhjulsdrift är löjligt enkel att kontrollera, bara att släppa upp handbromsen när man vill få stabil kurs igen. Så det är ju positivt. Nackdelen är att man inte får något driv genom kurvorna, man tappar fart och man kan heller inte få till några ordentliga drifts utan det är mest bara snurrningar. :rolleyes:

Alltså, jag ska inte säga att jag direkt "kan" leka, men jag kör efter mina begränsningar. Gott om plats och ingen trafik. Jag har aldrig varit med om att det gått över styr, men sedan är jag nog ganska försiktig. När jag övningskörde var jag och far min ute en del i det här vädret för att öva på det. (I syfte att kunna häva sladd, så klart!)

Klart det går, fortsätt gasa bara! Mycket svårare, såklart!

Jag har aldrig vågat använda handbromsen eftersom jag vet vad mina föräldrar skulle tycka om den saken.:)

Hur är det egentligen, är det stor risk att man har sönder något om man "rycker i kryckan"?

Inte ens när du är ensam? :D

Risken att ha sönder något får någon lite mer bilkunnig svara på :naughty: ...känns väl inte som att mycket mer än att det slits ut lite snabbare borde hända, man behöver ju inte direkt dra hårt för att låsa hjulen på ishalka :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag ska inte säga att jag direkt "kan" leka, men jag kör efter mina begränsningar. Gott om plats och ingen trafik. Jag har aldrig varit med om att det gått över styr, men sedan är jag nog ganska försiktig. När jag övningskörde var jag och far min ute en del i det här vädret för att öva på det. (I syfte att kunna häva sladd, så klart!)

Klart det går, fortsätt gasa bara! Mycket svårare, såklart!

Aha okej, då vet jag. :)

Är du säker på att det där verkligen fungerar på snö då? För i filmen så är bakdäcken låsta men förarna har fortfarande kontroll på bilen och glider i sidled. Den enda gången jag testade att hålla bakdäcken låsta och försöka glida i sidled eller räta upp bilen så fortsatte bilen bara att snurra.

Men det kanske bara var jag som hade fel teknik på gaspedalen. Jag får ut och öva helt enkelt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle på sjukhuset för att få körkortstillståndet påskrivet (ni som har bra minne minns att jag opererat ögonen två gånger, behövde några svar om operationen osv..) men det slutade med att min näthinna tydligen har lossnat på mitt andra öga nu. Det bra ögat. Dom tyckte att jag skulle vänta med intensivkurs till efter operationen, och ville inte skriva på för nåt tillstånd.

Nej tänkte jag, efter operationen så blir det droppar, återbesök varje vecka och ett halvårs väntan på att det ska läka och synen ska komma tillbaka. Så jag var till en optiker idag, fick tillståndet påskrivet (dom kan inte kolla in i ögat och se om näthinnan sitter fast eller inte) och nu ska jag ta körkortet innan jag opererar mig. Har hellre körkort och körförbud än körförbud och körkortsförbud..

Skräpögon!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...