Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

I April fick jag papperna om att jag fick börja övningsköra (16 år). Pappa ville jävligt gärna ut och åka med mig, så vi åker till en stor parkering och där så ska jag ta över ratten. och allting går åt helvete xD jävla cp koppling haha fick säkert 20 kärring stopp :naughty: sen dess har jag inte kört något och nu börjar pappa tjata på mig att vi ska ut och köra igen men jag vill inte :lol:

Man ska alltid försöka så man lär sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I April fick jag papperna om att jag fick börja övningsköra (16 år). Pappa ville jävligt gärna ut och åka med mig, så vi åker till en stor parkering och där så ska jag ta över ratten. och allting går åt helvete xD jävla cp koppling haha fick säkert 20 kärring stopp :naughty: sen dess har jag inte kört något och nu börjar pappa tjata på mig att vi ska ut och köra igen men jag vill inte :D

Äh kom igen ge det lite tid så sitter det sen! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var seriöst med det ja skrev och ser inge mening i med att ljuga. Och ja jag var medveten om vad som kunde hända där ute i trafiken. Och ja jag vet vad hasthighetsgränserna är till för och ni borde inte säga det till mig utan till han som körde. Sa själv till dom den dagen ja har bil och körkort så kommer ja inte köra som en jävla dåre som han gör.

Nä, du satt bara brevid som en jävla fjant.

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I April fick jag papperna om att jag fick börja övningsköra (16 år). Pappa ville jävligt gärna ut och åka med mig, så vi åker till en stor parkering och där så ska jag ta över ratten. och allting går åt helvete xD jävla cp koppling haha fick säkert 20 kärring stopp :naughty: sen dess har jag inte kört något och nu börjar pappa tjata på mig att vi ska ut och köra igen men jag vill inte :lol:

Dragläge är lite knepigt, men öva öva öva!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I April fick jag papperna om att jag fick börja övningsköra (16 år). Pappa ville jävligt gärna ut och åka med mig, så vi åker till en stor parkering och där så ska jag ta över ratten. och allting går åt helvete xD jävla cp koppling haha fick säkert 20 kärring stopp :naughty: sen dess har jag inte kört något och nu börjar pappa tjata på mig att vi ska ut och köra igen men jag vill inte :lol:
Nu vet säkert din far redan hur han ska lära ut men försök att hitta dragläget innan du försöker dig på att börja köra. Jag kände precis likadant som dig och det slutade med att jag fick övningsköra jättemycket under en allt för kort tid. Dra inte ut på det, träning ger färdighet.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle köra EU-moppe, måste jag ha mitt förarbevis på mig eller räcker det med körkortet?

(Felquote)

Tycker det verkar dumt att slänga kortet. Skulle du råka bli av med körkortet så kan det ju vara skönt att kunna åka moped i alla fall. :D

Farsan tog ut sportbilen och jag fick övningsköra. Vi övade på omkörningar och kurviga vägar. :lol:

Edit: Läs inte fel nu för fan..

OANSVARIGA JÄV---

Oh, wait. :naughty:

Vad är det för bil?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Felquote)

Tycker det verkar dumt att slänga kortet. Skulle du råka bli av med körkortet så kan det ju vara skönt att kunna åka moped i alla fall. :lol:

OANSVARIGA JÄV---

Oh, wait. :naughty:

Vad är det för bil?

En 968 från -93. Väldigt underskattad bil. (ge fan i att googla bilder för dem ni kommer hitta ser inte så fina ut. Otvättade, cabrioleter (denna modell måste ha tak) samt dåliga bilder overall.)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Felquote)

Tycker det verkar dumt att slänga kortet. Skulle du råka bli av med körkortet så kan det ju vara skönt att kunna åka moped i alla fall. :mellow:

Får man köra klass 1-moped på förarbeviset om man blir av med sitt körkort? Se det som en generell fråga förresten, får man köra övriga fordon på körkortet om man åker dit på ett av fordonen?

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man köra klass 1-moped på förarbeviset om man blir av med sitt körkort? Se det som en generell fråga förresten, får man köra övriga fordon på körkortet om man åker dit på ett av fordonen?

Japp på det förstnämnda, vet att jag såg något inslag om det på Aktuellt för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Höhö, blev rädd nyss.

Är påväg hem från stan och nyss kommit in i byn, passerar 50-skyltarna i ~100 och har släppt på gasen för att låta bilen sakta ner själv (vilket tar ett tag då det är en liten nerförsbacke). Ser helt plötsligt en polisbil komma mot mig och här kör jag i 90-95! Bromsar försiktigt (så att inte ska blir för uppenbart att jag kör för snabbt). Passerar polisen i ungefär 60-70 och stirrar i backspegeln för att se om dom vänder eller nått, vilket dom inte gjorde. Phew!

Och nu för att jag inte ska bli flame'ad, vägen jag körde på är riktigt bred, har stängsel på ena sidan och inga korsningar (iaf inte den sträckan jag körde snabbt på), 50-skyltarna är kanske 50-100m innan bebyggelsen, ect ect. Ingen fara alltså, typ.

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså folk är så nojjiga över snuten att det inte finns.

Vad ska de göra om man möter dem i för hög hastighet?

Polisen måste mäta en minst 700-meter när de använder tripmätare (de som sitter i polisbilarna) De måste va helt fritt från andra bilar, dvs de får inte ligga någon emella den de mäter och polisbilen. Så bränner man om påtok för snabbt i en kosning eller något när en polis är till höger/vänster så kan de inte göra något. Möjligt men högst osannolikt försöka säta ditt en för vårdslöshet i trafik, men de är svårt kan ja tänka mig.

Kom också ihåg att de inte får göra någonting om de är själv i bilen.

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså folk är så nojjiga över snuten att det inte finns.

Vad ska de göra om man möter dem i för hög hastighet?

Polisen måste mäta en minst 700-meter när de använder tripmätare (de som sitter i polisbilarna) De måste va helt fritt från andra bilar, dvs de får inte ligga någon emella den de mäter och polisbilen. Så bränner man om påtok för snabbt i en kosning eller något när en polis är till höger/vänster så kan de inte göra något. Möjligt men högst osannolikt försöka säta ditt en för vårdslöshet i trafik, men de är svårt kan ja tänka mig.

Kom också ihåg att de inte får göra någonting om de är själv i bilen.

De kan inget göra, men det tar nog några sådana situationer tills man lugnar sig. Har hört exempel där polisen vänder och kör efter men sedan självklart inte delar ut böter eller dyl. utan säger till föraren att "det såg ut att gå lite fort där, ta det lite lugnt i framtiden". Har dessutom mött polisbilar som gjort u-svängar och sedan följt efter mig ett tag.

Antar att det, som du säger, inte finns något de kan göra, men det hindrar inte att man blir lite smånervös än. Snart haft mitt kort ett halvår, sådana saker börjar släppa nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa gång jag kör för fort och möter polisen, menade inte bara just där :lol:

Jag menade heller inte bara just där, att köra snabbare i överlag. Jag ser verkligen inte tjusningen med det - är det för att det känns 'busigt', av prestigeskäl, eller att man vill komma fram till sitt mål några minuter snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varit ganska osäker på vad dom får göra, gött att veta nu dock :lol: Slipper jag bli så nervös nästa gång!

De kan visst vända och ta dig om de tycker att det såg ut att gå på tok för fort när de mötte dig. Det var någon som åkte dit för att polisen hade uppskattat hastigheten till ca 120km/h på 90-väg. Det beror lite på hur uppmärksamma de är och kanske humör? Iallafall kan polisen göra vad de vill och de har alltid rätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...