Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Fråga till alla: Wunderbaum, ja/nej?

Inte wunderbaum, men tärningar är lite roligt. :D

Heter som sagt att motorbromsa, det drar 0 liter bensin, vilket ju är rätt så bra. Man bromsar inte med växlarna, går man ner i växel så ökas dock effekten av motorbromsningen.

Kan komplettera med att det bara är nyare bilmodeller som drar 0 liter milen vid motorbromsning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan komplettera med att det bara är nyare bilmodeller som drar 0 liter milen vid motorbromsning.

Hade jag ingen aning om, men efter en snabb googling verkar det stämma bra.. ganska urdåligt att ingen påpekat det alla gånger man fått höra hur bra motorbromsning är. Precis som med mycket annat under utbildningen så var den ganska inriktad på ett vis, inte alls öppet för hur olika saker och ting faktiskt kan vara från bil till bil.

Reglage och dyl. i bilen t.ex. lärde jag mig att det satt "ytterst på den där spaken", inget tal om symboler eller sådant man skulle titta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan komplettera med att det bara är nyare bilmodeller som drar 0 liter milen vid motorbromsning.

Motorer med insprutning drar ingenting om man har växel i, rullar och inte rör gaspedalen. Högre motorvarv än tomgång måste man dock ha förstås..

Har man en bil med förgasare är det bättre att frikoppla i nedförsbacke.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Audi A4 2,0TDI Quattro -06
  • Citroën C4 1,6HDi aut -07/08
  • Citroën C5 2,0 - ?? Generation 2 i alla fall
  • Citroën C5 2,0 - Som ovan
  • Skoda Felicia 1,3 -00
  • Volkswagen Caddy 1,9TDI antar jag -??
  • Volkswagen Golf 1,6FSI -05
  • Volkswagen Jetta 1,6 -87
  • Volkswagen Passat 1,8T -04
  • Volkswagen Passat 1,8T -03
  • Volvo 855 -??
  • Volvo C30 1,6 -??
  • Volvo S80 2,5T aut -07
  • Volvo V50 2,0D -06/07

Svagast: Skoda Felicia 1,3 (65hk)

Kraftfullast: Volvo S80 2,5T (200hk), tråkigt nog.

Bekvämast: Volvo S80 2,5T

Maxat med: Citroën C5 (195km/h på vinterdäck, fyfan vad dum jag var)

Uppdaterad & bättre lista. :D

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

angående motorbroms!

Såkalart det drar mindre bensin när man motorbromsar då man minska svägningarna på svägnhjulet, dock nöter det på kopplingen så att bara motorbromsa är inte ftw.

Billigare att byta bromsskivor än kopplingen.

Nöter det på koppligen att motorbromsa? Det är ju inte så att kopligen är i när man motorbromsar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nöter det på koppligen att motorbromsa? Det är ju inte så att kopligen är i när man motorbromsar?

när du växlar ner till tex 2an ifrån fyran så måste du släppa upp kopplingen relatift sakta för att det ska bli en skön inbromsning, dvs det nöter på kopplingen.

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...