Mathias Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Bromsa med växlar? aldrig hört talas om. Heter som sagt att motorbromsa, det drar 0 liter bensin, vilket ju är rätt så bra. Man bromsar inte med växlarna, går man ner i växel så ökas dock effekten av motorbromsningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Heter som sagt att motorbromsa, det drar 0 liter bensin, vilket ju är rätt så bra. Man bromsar inte med växlarna, går man ner i växel så ökas dock effekten av motorbromsningen. Ja, så kan man också förklara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Körde för åttonde gången idag. Körde några rondeller, körde någon backstart och körde lite i ett mindre kvarter. Känns som att det går väldigt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 25 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 (redigerad) 1-2-5 för vinsten. Fråga till alla: Wunderbaum, ja/nej? No way! Redigerad 25 april, 2009 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Fråga till alla: Wunderbaum, ja/nej? Jag skulle kunna tänka mig att ha en på något väldigt dolt ställe bara för luktens skull. Aldrig så att den syns dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 wunderbaum funkar i sönderknulladebajsluktandeäckelåk, annars inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 Fråga till alla: Wunderbaum, ja/nej? Inte wunderbaum, men tärningar är lite roligt. Heter som sagt att motorbromsa, det drar 0 liter bensin, vilket ju är rätt så bra. Man bromsar inte med växlarna, går man ner i växel så ökas dock effekten av motorbromsningen. Kan komplettera med att det bara är nyare bilmodeller som drar 0 liter milen vid motorbromsning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 Kan komplettera med att det bara är nyare bilmodeller som drar 0 liter milen vid motorbromsning. Hade jag ingen aning om, men efter en snabb googling verkar det stämma bra.. ganska urdåligt att ingen påpekat det alla gånger man fått höra hur bra motorbromsning är. Precis som med mycket annat under utbildningen så var den ganska inriktad på ett vis, inte alls öppet för hur olika saker och ting faktiskt kan vara från bil till bil. Reglage och dyl. i bilen t.ex. lärde jag mig att det satt "ytterst på den där spaken", inget tal om symboler eller sådant man skulle titta efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 Reglage och dyl. i bilen t.ex. lärde jag mig att det satt "ytterst på den där spaken", inget tal om symboler eller sådant man skulle titta efter. Hah, så sant! Samma för mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 En annan kul grej kan vara bilar från hur många olika märken har ni rattat? Kul idé! Har dock bara hunnit bli 4 5 olika märken för mig. Volvo (440 och V70+"den nya" XC70) Audi A3 TDI Mitsubishi Citroën XM Honda Bluebird La till en bil, hoho. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 Kan komplettera med att det bara är nyare bilmodeller som drar 0 liter milen vid motorbromsning. Motorer med insprutning drar ingenting om man har växel i, rullar och inte rör gaspedalen. Högre motorvarv än tomgång måste man dock ha förstås.. Har man en bil med förgasare är det bättre att frikoppla i nedförsbacke. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 angående motorbroms! Såkalart det drar mindre bensin när man motorbromsar då man minska svägningarna på svägnhjulet, dock nöter det på kopplingen så att bara motorbromsa är inte ftw. Billigare att byta bromsskivor än kopplingen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 (redigerad) Audi A4 2,0TDI Quattro -06 Citroën C4 1,6HDi aut -07/08 Citroën C5 2,0 - ?? Generation 2 i alla fall Citroën C5 2,0 - Som ovan Skoda Felicia 1,3 -00 Volkswagen Caddy 1,9TDI antar jag -?? Volkswagen Golf 1,6FSI -05 Volkswagen Jetta 1,6 -87 Volkswagen Passat 1,8T -04 Volkswagen Passat 1,8T -03 Volvo 855 -?? Volvo C30 1,6 -?? Volvo S80 2,5T aut -07 Volvo V50 2,0D -06/07 Svagast: Skoda Felicia 1,3 (65hk) Kraftfullast: Volvo S80 2,5T (200hk), tråkigt nog. Bekvämast: Volvo S80 2,5T Maxat med: Citroën C5 (195km/h på vinterdäck, fyfan vad dum jag var) Uppdaterad & bättre lista. Redigerad 26 april, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 angående motorbroms! Såkalart det drar mindre bensin när man motorbromsar då man minska svägningarna på svägnhjulet, dock nöter det på kopplingen så att bara motorbromsa är inte ftw. Billigare att byta bromsskivor än kopplingen. Nöter det på koppligen att motorbromsa? Det är ju inte så att kopligen är i när man motorbromsar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 Nöter det på koppligen att motorbromsa? Det är ju inte så att kopligen är i när man motorbromsar? Vad menar du med att kopplingen inte är i? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 26 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 (redigerad) Nöter det på koppligen att motorbromsa? Det är ju inte så att kopligen är i när man motorbromsar? när du växlar ner till tex 2an ifrån fyran så måste du släppa upp kopplingen relatift sakta för att det ska bli en skön inbromsning, dvs det nöter på kopplingen. Redigerad 26 april, 2009 av Nik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 27 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 när du växlar ner till tex 2an ifrån fyran så måste du släppa upp kopplingen relatift sakta för att det ska bli en skön inbromsning, dvs det nöter på kopplingen. Aha, jaja. Då förstår jag hur du menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 29 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 <-- klarade teoriprovet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 29 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 <-- klarade teoriprovet gz, va fick du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 29 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 <-- klarade teoriprovet Grattis! När kör du upp? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.