Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Tvättade just en bil, det var jobbigt men så fin den blev!!

Och detta med att hålla hastigheter, ta det lugnt på 30 sträckor ffs! Om man kör i 40 kan man bli av med körkortet! D:

Nej, 50 kan man köra utan att kortet ryker.

Hastighetsbegränsning < 30:

1-15 km/h för fort för böter

16-20 km/h för fort för varning

21 km/h för fort för att förlora körkortet.

Hastighetsbegränsning ≥ 40:

1-24 km/h för fort för böter.

25-30 km/h för fort för varning.

31 km/h för fort för att förlora körkortet.

Hur är det under prövotiden? Jag har bara antagit att när man om man passerat prövotidens slut får det indraget ett tag, då blir vi nybörjare av med det och får ta det igen? Stämmer det? (Nu pratar jag generellt om alla olika trafikbrott)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört ganska mycket automat (Både den tidigare nämnda och fargubbens är av typ automat), det är ingenting att vara orolig över, egentligen. Det värsta som kan hända är att man letar koppling och istället klampar ner bromsen och ger någon en lättare whiplashskada. Men den risken tror jag är liten, har aldrig missat det själv i alla fall.

Det som kan bli svårt är att gå tillbaka till manuell låda igen, lätt att man glömmer växla ner innan första korsningarna (w00t)

Hahaha kommer ihåg när farsan fick precis en Chevrolet Astro av min brors lärare(för ca 30 tusen) och då såg man farsan var inte van då han var ofta på bromsen eller man såg på att han växlade asså såg ut som han hade en växel låda brevid sig på manuella bilar.

Senare en dag på jobbet pappa och ja klev upp 5 på morgonen för att duscha sen äta frukost. Vi skulle upp till sala eller om det var uppsala för vi skulle på övning då pappa jobbade genom militären(a.k.a Försvarsmakten) då såg man att han glömde bort och växla mellan åt då han var van med automat. Så det vart lite missar i kurvorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha kommer ihåg när farsan fick precis en Chevrolet Astro av min brors lärare(för ca 30 tusen) och då såg man farsan var inte van då han var ofta på bromsen eller man såg på att han växlade asså såg ut som han hade en växel låda brevid sig på manuella bilar.

Senare en dag på jobbet pappa och ja klev upp 5 på morgonen för att duscha sen äta frukost. Vi skulle upp till sala eller om det var uppsala för vi skulle på övning då pappa jobbade genom militären(a.k.a Försvarsmakten) då såg man att han glömde bort och växla mellan åt då han var van med automat. Så det vart lite missar i kurvorna.

Fick han en bil av din brors lärare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick han en bil av din brors lärare?

Asså min brors lärare på skolan skulle typ sälja bussen då frågade han min bror om vi var intresserade av att köpa den så frågade min bror farsan sen morsan och dom sa ja så då fick vi köpa den för 30 tusen.

Vet att det är konstigt förklarat men ja e trött sen ont i nacken

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Asså min brors lärare på skolan skulle typ sälja bussen då frågade han min bror om vi var intresserade av att köpa den så frågade min bror farsan sen morsan och dom sa ja så då fick vi köpa den för 30 tusen.

Vet att det är konstigt förklarat men ja e trött sen ont i nacken

Jag förstår precis! Tydligt förklarat, tack!

Fråga till alla: Wunderbaum, ja/nej?

Skulle personligen aldrig hänga gran i backspegeln, har en pappa som hatar krimskrams i bilen och liksom med mycket annat i ämnet så följer jag nog hans fotspår.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår precis! Tydligt förklarat, tack!

Fråga till alla: Wunderbaum, ja/nej?

Skulle personligen aldrig hänga gran i backspegeln, har en pappa som hatar krimskrams i bilen och liksom med mycket annat i ämnet så följer jag nog hans fotspår.

Åh åh Wunderbaum självklart ju (w00t)! Älskar doften från den en varm sommardag sen när man sätter sig i bilen och den hänger där och bara njuter av den doften. Absolut sommar känslor ju :( .

----

Fan nästa år får man ta körkort så det är väl bara sätta igång och spara. Men kommer få de svårt med övningsköra då pappa har nu numera en automat växlad bil och min bror ska börja ta körkort snart fort hans Volvo är klar. Och jag känner inge lust att övningsköra med nån annan då mamma inte har heller körkort i familjen och vill inte övningsköra med min Morfar då han är livsfarlig i trafiken kan berätta lite kort. När han åker på E18 och om nån drar om han då trycker han ner gasen fullt och kör som en idiot där och ska köra om föraren för att få tillbaks sin plats.

Sen hoppar han mellan växlarna när han ska växla från 1:an till 2:an så blir det 1:an till 3:an och hör hur det knackar till och han skyller ifrån sig som vanligt att han växlar rätt dock är han 80 år gubben. Och jag ser att det blir en fördel att övningsköra innan man tar körkort då man vet lite innan när man ska ut och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck.. (w00t)

Haha, har åkt med han också ett par gånger och det räcker nog. Han skulle va den sista ja frågade.

Haha 80 bast gubbe ja gillar han ändå :( Skojade även med morsan att anmäla han till Sveriges värsta bilförare xD Morsan började skratta och sa sen nu ska vi inte va så^^

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*skitsnack*

Sen hoppar han mellan växlarna när han ska växla från 1:an till 2:an så blir det 1:an till 3:an och hör hur det knackar till och han skyller ifrån sig som vanligt att han växlar rätt dock är han 80 år gubben. Och jag ser att det blir en fördel att övningsköra innan man tar körkort då man vet lite innan när man ska ut och köra.

vad är det som...knaprara? till?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh åh Wunderbaum självklart ju (w00t)! Älskar doften från den en varm sommardag sen när man sätter sig i bilen och den hänger där och bara njuter av den doften. Absolut sommar känslor ju :( .

----

Fan nästa år får man ta körkort så det är väl bara sätta igång och spara. Men kommer få de svårt med övningsköra då pappa har nu numera en automat växlad bil och min bror ska börja ta körkort snart fort hans Volvo är klar. Och jag känner inge lust att övningsköra med nån annan då mamma inte har heller körkort i familjen och vill inte övningsköra med min Morfar då han är livsfarlig i trafiken kan berätta lite kort. När han åker på E18 och om nån drar om han då trycker han ner gasen fullt och kör som en idiot där och ska köra om föraren för att få tillbaks sin plats.

Sen hoppar han mellan växlarna när han ska växla från 1:an till 2:an så blir det 1:an till 3:an och hör hur det knackar till och han skyller ifrån sig som vanligt att han växlar rätt dock är han 80 år gubben. Och jag ser att det blir en fördel att övningsköra innan man tar körkort då man vet lite innan när man ska ut och köra.

Man ska hoppa över växlar. Så gubben har rätt när han säger att han gör på rätt sätt. Även fast det kanske inte ska knaka när man växlar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad är faktiskt eco-driving? Har hört från nån att det är svårt att förklara. Så nån som har vilja att förklara?

Hoppa över växlar, till exempel. Istället för att växla 1-2-3-4-5, så kan du växla 1-2-4-5, eller 1-2-3-5. På så sätt går motorn på lägre varv, vilket är bra för motorn och miljön. (w00t)

Motorbromsa, använd växlarna för att bromsa ner innan rödljus, gasa-bromsa-gasa-bromsa är onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppa över växlar, till exempel. Istället för att växla 1-2-3-4-5, så kan du växla 1-2-4-5, eller 1-2-3-5. På så sätt går motorn på lägre varv, vilket är bra för motorn och miljön. :(

Motorbromsa, använd växlarna för att bromsa ner innan rödljus, gasa-bromsa-gasa-bromsa är onödigt.

Men den viktigaste anledningen, det sparar bensin (w00t) screw the environment!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, för det är ganska många 80-åriga gubbar där ute i landet som kör eco-driving :(

Well, jag känner inte så många. Men morfar är väl medveten om vad eco-driving är och kör efter det sättet.

och att hoppa ifrån 1-3 är ju det bästa man kan göra när manska köra eco driving också. (w00t)

Det är ju bättre än ingenting i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppa över växlar, till exempel. Istället för att växla 1-2-3-4-5, så kan du växla 1-2-4-5, eller 1-2-3-5. På så sätt går motorn på lägre varv, vilket är bra för motorn och miljön. :D

Motorbromsa, använd växlarna för att bromsa ner innan rödljus, gasa-bromsa-gasa-bromsa är onödigt.

Bromsa med växlar? (w00t):(:wub: aldrig hört talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...