Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Vad hände?

En "plastkåpa" under motorn släppte i framkant och började vifta upp och ner mot marken så det lät som en blandning av att en fågel åkt in i en fläkt och punktering på alla hjul. Lite billig (troligtvis svart) hjälp av en hygglig snubbe en liten bit därifrån kunde vi dock åka vidare. Det roliga var att jag innan resan lite skämtsamt skojade om hur det väl är den sista bilen man egentligen vill köra :doh: Flickvännens pappas dvs.

Whoa, det låter inget billigt!

Nej, jävla bensinpriser! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En "plastkåpa" under motorn släppte i framkant och började vifta upp och ner mot marken så det lät som en blandning av att en fågel åkt in i en fläkt och punktering på alla hjul. Lite billig (troligtvis svart) hjälp av en hygglig snubbe en liten bit därifrån kunde vi dock åka vidare. Det roliga var att jag innan resan lite skämtsamt skojade om hur det väl är den sista bilen man egentligen vill köra :doh: Flickvännens pappas dvs.

hehe. Förstår vad du menar med det sista där. Tjejens farsa tjatar om att jag ska lära mig att köra hans automatlåda vilket jag inte riktigt känner mig sugen på eftersom att det skulle vara så jävla pinsamt om man gjorde nåt fel :>

Sen så är det ju mycket värre o köra "deras" bilar när "de" är med. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hehe. Förstår vad du menar med det sista där. Tjejens farsa tjatar om att jag ska lära mig att köra hans automatlåda vilket jag inte riktigt känner mig sugen på eftersom att det skulle vara så jävla pinsamt om man gjorde nåt fel :doh:

Sen så är det ju mycket värre o köra "deras" bilar när "de" är med. :D

Har kört ganska mycket automat (Både den tidigare nämnda och fargubbens är av typ automat), det är ingenting att vara orolig över, egentligen. Det värsta som kan hända är att man letar koppling och istället klampar ner bromsen och ger någon en lättare whiplashskada. Men den risken tror jag är liten, har aldrig missat det själv i alla fall.

Det som kan bli svårt är att gå tillbaka till manuell låda igen, lätt att man glömmer växla ner innan första korsningarna :>

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, hur gör man för att hålla sig till fartgränserna?

Jag är rätt bra på det när jag köra med personer i bilen, men själv så...

Om nån horskalle säger "bromsa" eller "gasa inte så mycket" så hoppas jag dennes familj dör en horribel död.

Det finns ett enda tillfälle i trafiken då jag kan hålla hastigheten.. när det är max 50 och jag har bilar efter mig. Eftersom att alla, inkl. vi, har problem att hålla hastighetsgränserna så är det lite av en lek att få så många bilar som möjligt efter sig utan att köra konstigt sakta. Bara sådär lagom 48-49 km/h så att de blir irriterade.

Annars är det verkligen svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Illa! Visst kör jag 55-60 på 50-väg ibland, men jag gör verkligen mitt bästa för att köra lugnt som möjligt på dessa låghastighetsvägar. Tycker du ska börja göra det också! :yes:

För mig beror det på var jag är någonstans.

Inne i Linköping håller jag alltid 50.

På vägen upp från affären här i Grebo och hem håller jag väl 80 kanske.

På 70-sträckan vid Saab är det 80-90 så länge det är fri väg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att hålla hastigheter är jag ofta dålig på :/

På 50 vägar brukar jag hålla mig på precis 50, 30 vägar är typ ca 35-40 men försöker hålla nere för har hört att poliserna är petiga om man kör för fort på 30 väg, ja jag vet inte.

Men på en 70 väg från trelleborg till klagstorp som jag kör ganska ofta, där kommer man lätt upp i över 100, det händer väldigt ofta också, brukar dock hålla ca 90 på den vägen, men det blir lätt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Illa! Visst kör jag 55-60 på 50-väg ibland, men jag gör verkligen mitt bästa för att köra lugnt som möjligt på dessa låghastighetsvägar. Tycker du ska börja göra det också! :yes:

Jag är faktiskt inte dålig på 30/50-vägar.

Tanke bara: Jag har aldrig sett någon bli stoppad på en väg med hastighet över 90 km/h. Kameror finns det ju inte heller här, där blir man i princip stoppad om man har oturen att trycka lite för mycket och komma ifatt en polis?

Härom veckan trodde jag att jag skulle bli stoppad eftersom att en polis låg efter mig med sirener på (låg 150 på 120-väg), men han vände efter ett kort tag (ja, u-sväng på motorväg). Men många körde i 130-140 även om polisen var precis där och verkade ju veta någonting om hur polisen agerar som jag inte visste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...