Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag har uppkörning femte maj. Vad bör man tänka på?

Vara lugn... Vilket är jättesvårt.

Annars så är det bättre att köra lite för sakta än att hålla sig precis vid hastighetsgränsen eller tom köra över såklart.

Förbered dig inför varje situation extra tidigt. Alltså tidigare än vad du gör med en lärare.

Hoppas på att du får en trevlig besiktningsman.

Egentligen finns det ju inte mycket man ska tänka på just när man kör upp, kör som att det inte var någon bredvid dig eller som att du övningskör hemma så kommer det gå skitbra :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har uppkörning femte maj. Vad bör man tänka på?

Saxar denna info från Körkortstips, den hjälpte mig!

Uppkörning

Många undrar hur uppkörningen går till och vad som väntar där. Därför hittar du lite information om detta här. Detta gör att du kanske är lite mindre nervös och kan kontrollera dig mer på bilkörningen.

Några saker att tänka på:

Något mycket viktigt att tänka på när du gör din uppkörning är att hålla koll i backspeglarna hela tiden. (Inte så att du inte ser var du kör, men håll koll.) Vid högersväng ska du till exempel först kolla mittspegel och sedan högerspegeln och sedan börja blinka. Vid vänstersväng så gör du samma procedur fast du måste då kolla över axeln för att kolla den döda vinkeln. (Den vinkel som du inte ser i backspeglarna.) Detta är så viktigt att du kan mycket väl kugga på det.

Undvik rivstarter. Det tyder på dålig körvana och osäkerhet. Ta det istället väldigt försiktigt under de första starterna tills du har lärt dig bilen du kör med. Eftersom du troligen inte kommer att köra en bil du redan kört under uppkörningen så är det viktigt att du överhuvudtaget tar det väldigt lugnt i början så att du lär känna bilen.

Prata med besiktningsmannen så att han vet att du klarar av att koncentrera dig på körningen samtidigt som du pratar med någon annan. Det är också bra att berätta varför man gör som man gör så att besiktningsmannen inte får för sig att du bara sitter och gissar.

Försök att hålla antalet moment minimala. "Va?" - Jo du kan faktiskt göra det själv. Om du undviker att köra om en bil som kör långsamt så slipper du ett moment som du kan kugga på. Detta förutsätter så klart att besiktningsmannen själv inte ber dig köra om, då har du inget annat val. Gör det helt enkelt så enkelt som möjligt för dig själv genom att undvika att göra svårare saker.

Försök också att hålla ett ordentligt avstånd till bilar framför. 3 sekunder säger bilskolan men det finns inget som hindrar dig från att hålla ett större avstånd. Desto större avstånd - desto längre reaktionstid har du på dig.

Visst är det viktigt att du kör försiktigt och lugnt men du får inte heller vara för lugn. Kör inte alltför sakta eller försiktigt. Detta kan tyda på att du kanske inte är så duktig som du egentligen är.

Kör så lite du kan på ettans växel. När du startar så kan du i de flesta fall lägga i tvåans växel redan efter en billängd.

Vad kollar de på en uppkörning?

Detta skiljer sig mycket från körning till körning men du kan vara säker på att de kollar hur du klarar av att hålla kontroll på bilen, hur du följer trafikreglerna och att du håller hastigheten. Försök att ta det lugnt och tänka på vad du har lärt dig och inte försöka visa dig duktig utan istället vara väldigt försiktig så att du till exempel inte kommer för fort och inte hinner se bilen som kommer från höger och som du borde ha väjt för.

Svårare moment under uppkörningen kan innefatta saker som att starta i backe, fickparkera eller att du ska backa runt ett hörn. Ibland slipper du att göra dessa saker men träna dem så att du är säker på dem så kan du vara säker på att inte se ut som ett frågetecken om du blir ombedd att göra något sådant.

Men som Plaisir sade - ta det lugnt, och var extra försiktig (även om det aldrig är bra att köra för långsamt/lugnt). Om du gör något litet fel - haka inte upp dig på det, tänk inte "Bajs, nu kuggar jag" - gjort är gjort. Det bästa du kan göra är att se till att resten av uppkörningen flyter på bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har uppkörning femte maj. Vad bör man tänka på?

Allt jag tänkte på försvann då jag satte mig i bilen. Sedan tog det några småmissar innan jag kunde fokusera helt, men efter det körde jag bara som vanligt, och då gick det vägen.

Tips: Tänk inte så mycket! Ju mer du har planerat i förväg, desto mer kan gå liiite fel. Ju mer som kan gå liiite fel, desto sämre självförtroende får du... ja, du fattar. Det enda jag skulle köra lite extra på är säkerhetskontrollen, klarar man den får man ett litet lugn i kroppen "Detta var inte så farligt ändå".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saxar denna info från Körkortstips, den hjälpte mig!

Men som Plaisir sade - ta det lugnt, och var extra försiktig (även om det aldrig är bra att köra för långsamt/lugnt). Om du gör något litet fel - haka inte upp dig på det, tänk inte "Bajs, nu kuggar jag" - gjort är gjort. Det bästa du kan göra är att se till att resten av uppkörningen flyter på bra.

Men precis. Så länge han inte blir tvungen att ingripa så gör det inget att du gjort något småfel om du vet om det själv och kan förklara dig. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så gör jag, #3... Då kan båda mötande filer vara fria, samt att om en snubbe i mötande vill svänga vänster så kan han ställa sig som mig.

Taskigt.. jag tänkte också rita en sådan bild. :(

Exakt så gör jag också, med andra ord.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rawr, var i malmö igår, försökte hitta hem strax efter tio men körde vilse :( Efter ett tag kom jag in på en stor fyrfilig väg, ingen trafik så jag körde lite snabbare, kanske i 80-90 eller så. Plötsligt ser jag nånting till vänster och vänder huvet och ser lyktorna på en bil, tvärnitar och stannar!

Bilen som kommer från vänster gör det samma och då ser jag att vi står i en korsning, som är helt nersläkt.. Var så mörkt och trafikljusen var pajj så ingen av oss såg korsningen, lulz. Kunde gått illa och vi båda rullade iväg sakta efter några sekunder.

Spänning i vardagen, rawr

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rawr, var i malmö igår, försökte hitta hem strax efter tio men körde vilse :( Efter ett tag kom jag in på en stor fyrfilig väg, ingen trafik så jag körde lite snabbare, kanske i 80-90 eller så. Plötsligt ser jag nånting till vänster och vänder huvet och ser lyktorna på en bil, tvärnitar och stannar!

Bilen som kommer från vänster gör det samma och då ser jag att vi står i en korsning, som är helt nersläkt.. Var så mörkt och trafikljusen var pajj så ingen av oss såg korsningen, lulz. Kunde gått illa och vi båda rullade iväg sakta efter några sekunder.

Spänning i vardagen, rawr

Så du nitade alltså när du såg att en bil var påväg att t-bonea dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...