Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

^_^ Det hade jag ingen aning om, jag trodde att man alltid skulle lämna in bilen när man ville avaktivera passagerarairbagen. :hmm:

nu vet du.

Det brukar som axel sa sitta ett litet nyckelhål på högersidan av instrumentbrädan som man bara kommer åt med dörren öppen.

Det är nog inte så värst många bilar som har det för jag har bara sett det på bilen jag övningskörde i och nyare volvo modeller. Ska kolla om farsans har det.

Men finns gör det. Har även läst att det på vissa modeller krävs en annan nyckel som man får med. Vad det nu ska vara bra för :S

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Då kör vi igen", som i "Då får du försöka parkera igen, för att den här var dålig"? Isåfall förstår jag känslan! Jag har hört om mardrömshistorier där folk har kuggat innan de ens har gått in i bilden, då de inte visste hur man sätter på/stänger av airbagen på passagerarsidan, så det finnas riktiga sadister till uppkörare. Grattis i efterskott hursomhelst, hur länge har du haft ditt kort?

Nej, alltså när jag hade parkerat klart. Jag ville ju höra om han insåg att det var nervositeten eller om han trodde att jag var så dålig, såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. krockkudde ioch barnstol:

Det går oftast att avaktivera men airbags har utlösts trots att de skulle varit avaktiverade. Enda säkra sättet är att lämna in och få den utplockad på något vis. (Alternativt fixa så den utlöses på egen hand, sen punktera den och riv bort ^_^ )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. krockkudde ioch barnstol:

Det går oftast att avaktivera men airbags har utlösts trots att de skulle varit avaktiverade. Enda säkra sättet är att lämna in och få den utplockad på något vis. (Alternativt fixa så den utlöses på egen hand, sen punktera den och riv bort ^_^ )

Ja, å sedan bygga ihop instrumentbrädan.

Man ska avaktivera dem hos en verkstad, även fast det går med en nyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. krockkudde ioch barnstol:

Det går oftast att avaktivera men airbags har utlösts trots att de skulle varit avaktiverade. Enda säkra sättet är att lämna in och få den utplockad på något vis. (Alternativt fixa så den utlöses på egen hand, sen punktera den och riv bort ^_^ )

Man monterar i princip aldrig bort en krockkudde. Självklart är det tekniskt möjligt, men lämnar du in den blir den bara urkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, jag måste svälja min stolthet och be om hjälp med en grej jag grubblat över, och det är placering i fyrvägskorsning när jag ska svänga vänster. Jag kör den röda bilen. Vi säger att jag ska svänga vänster, in på den där vägen uppe till höger, och jag ser att det är på väg att gå en familj om tre över övergångsstället. Ska jag ställa mig i position ett, eller två? Spontant känns det verkligen som ett, då jag hindrar trafik från motsatt håll om jag ställer mig i tvåan. Jag ställde mig i position ett när jag fick den här situationen på uppkörningen också, men en del av mig tyckte att det skulle varit rätt att ställa sig i tvåan. Spelar det någon roll om det är trafikljus eller inte?

post-8685-1238770621_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, jag måste svälja min stolthet och be om hjälp med en grej jag grubblat över, och det är placering i fyrvägskorsning när jag ska svänga vänster. Jag kör den röda bilen. Vi säger att jag ska svänga vänster, in på den där vägen uppe till höger, och jag ser att det är på väg att gå en familj om tre över övergångsstället. Ska jag ställa mig i position ett, eller två? Spontant känns det verkligen som ett, då jag hindrar trafik från motsatt håll om jag ställer mig i tvåan. Jag ställde mig i position ett när jag fick den här situationen på uppkörningen också, men en del av mig tyckte att det skulle varit rätt att ställa sig i tvåan. Spelar det någon roll om det är trafikljus eller inte?

Hmmm.. Måste säga att jag själv skulle ställa mig i position 2. Men jag är faktiskt inte det minsta säker. Får forska lite!

Vad jag hittat så ska man helst (om det är utan fara för andra trafikanter) använda sig av position 2 i en ljusreglerad korsning. VIlket passar in i mitt tankesätt som var följande:

Man får grönt och ska alltså åka, då åker man fram dit och väntar på familjen som förhoppningsvis inte är så dåliga människor att de går saktare (va fan, böjer man det så?) än vad det blir rött för dig.

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan man göra även det, men man gör det inte. Man gör den "obrukbar" genom att förhindra att den får signaler om att aktiveras.

Ah!

Jo de låter troligast! :(

Edit @ axel: Om det är signaljus i korsningen så dem till vänster ha rött, då skulle jag ställa mig i mellan 1-2 dvs. den första "bilen" efter ettan, varför? för dem som kör rakt fram i korsningen (alltså uppifrån och ned) ska du lämma företräde åt, har du dock fritt och inte ser gångarna förens du är i position 2 så är de väl bara att stå där. dock är jag inte helt säker pga fyrvägskorsning!

Edit 2: det bästa är att stå kvar i position ett om man hinner ser gångarna i tid. och om man står i mitt i korsningen så är det bra om man inte vrider på hjulen förens man ska åka pga om nån kör på dig bakifrån.

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, jag måste svälja min stolthet och be om hjälp med en grej jag grubblat över, och det är placering i fyrvägskorsning när jag ska svänga vänster. Jag kör den röda bilen. Vi säger att jag ska svänga vänster, in på den där vägen uppe till höger, och jag ser att det är på väg att gå en familj om tre över övergångsstället. Ska jag ställa mig i position ett, eller två? Spontant känns det verkligen som ett, då jag hindrar trafik från motsatt håll om jag ställer mig i tvåan. Jag ställde mig i position ett när jag fick den här situationen på uppkörningen också, men en del av mig tyckte att det skulle varit rätt att ställa sig i tvåan. Spelar det någon roll om det är trafikljus eller inte?

Kommer det mycket trafik ifrån motsatt håll så är det klart bäst att stå i position ett.

Är det trafikljus så kan du ju också ställa dig i "mitten" eftersom det inte kommer bilar ifrån höger/vänster, precis som du ställer dig om du har en mötande bil som också ska svänga vänster (din höger), i det här fallet placering två efter "ett".

Luddigt förklarat kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, jag måste svälja min stolthet och be om hjälp med en grej jag grubblat över, och det är placering i fyrvägskorsning när jag ska svänga vänster. Jag kör den röda bilen. Vi säger att jag ska svänga vänster, in på den där vägen uppe till höger, och jag ser att det är på väg att gå en familj om tre över övergångsstället. Ska jag ställa mig i position ett, eller två? Spontant känns det verkligen som ett, då jag hindrar trafik från motsatt håll om jag ställer mig i tvåan. Jag ställde mig i position ett när jag fick den här situationen på uppkörningen också, men en del av mig tyckte att det skulle varit rätt att ställa sig i tvåan. Spelar det någon roll om det är trafikljus eller inte?

Vadå, det är ju bara ärtor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight, tack för svaren! Gillade Nik's och Raven's poäng där man ställer sig i 'mitten' vid grön signal, så att både de bakom mig och de i motsatt färdriktning har en chans att ta sig fram.

Fråga nr. 2 när det gäller korsningar, denna gång med signalljus i korsningen. Om jag (jag är fortfarande i röda bilen) har grönt ljus - och inte grön pil - visst är det så att endast de som ska svänga vänster i motsatt körriktning också har grönt? Eller har jag fått det om bakfoten - att både de som ska vänster, höger och rakt fram har grönt, men att jag har väjningsplikt för de som ska köra rakt fram? Hur är det om jag har grön pil?

Vadå, det är ju bara ärtor?

:(

edit: kan passa på att lägga in bilden.

post-8685-1238775552_thumb.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight, tack för svaren! Gillade Nik's och Raven's poäng där man ställer sig i 'mitten' vid grön signal, så att både de bakom mig och de i motsatt färdriktning har en chans att ta sig fram.

Fråga nr. 2 när det gäller korsningar, denna gång med signalljus i korsningen. Om jag (jag är fortfarande i röda bilen) har grönt ljus - och inte grön pil - visst är det så att endast de som ska svänga vänster i motsatt körriktning också har grönt? Eller har jag fått det om bakfoten - att både de som ska vänster, höger och rakt fram har grönt, men att jag har väjningsplikt för de som ska köra rakt fram? Hur är det om jag har grön pil?

:(

Well tror verkligen inte att de som ska till vänster har grönt :( Det vore väl dumt för då skulle de ju behöva korsa de som kommer o ska rakt fram. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well tror verkligen inte att de som ska till vänster har grönt :( Det vore väl dumt för då skulle de ju behöva korsa de som kommer o ska rakt fram. :(

Jo, men de får vänta tills de som ska rakt fram har åkt förbi.

Om det är en korsning med vanligt ljus utan pilar så borde det väl vara grönt åt både höger och vänster samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men de får vänta tills de som ska rakt fram har åkt förbi.

Om det är en korsning med vanligt ljus utan pilar så borde det väl vara grönt åt både höger och vänster samtidigt.

Ja men om det nu finns pilar så får skulle det väl inte hända va?

Äh jag är inte det minsta säker på det där faktiskt. Och i Linköping finns det ju inga så avancerade korsningar :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...