Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Så man kan inte faila med halkkörningen? Så ja behöver inte fickparkera när ja ska ta körkort sen för en av mina vänner sa att man nu måste göra det :S Om detta nu stämmer kan man få det bekräftat från nån källa?

Well, klart du kan faila halkan. Men då måste du vara bra dålig = släppa ratten hålla för ögonen och skrika som en liten tjej.

Fickparkeringen står inte med som enskilt moment på uppkörningspappret jag plockade fram nyss. Däremot står det "Parkering" vilket säkerligen kan innefatta fickparkering om det vill sig illa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan inte faila med halkkörningen? Så ja behöver inte fickparkera när ja ska ta körkort sen för en av mina vänner sa att man nu måste göra det :S Om detta nu stämmer kan man få det bekräftat från nån källa?

Alla uppkörningar är olika, och fickparkering är verkligen inget vanligt moment, vad jag förstått. Men har din uppkörare en dålig dag och känner sig extra sur, är det inte omöjligt att han/hon ber dig att fickparkera!

Själv har jag ny uppkörning 1 april. Körkortstillståndet går ut 4 april. Gogo!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man har dock rätt att ta hur lång tid man vill på sig när man fickparkerar... Bara man får in bilen i rätt position förr eller senare så duger det.

Eller parkerar vanligt för den delen! :naughty: Jag fick försöka fyra gånger innan jag hittade rätt när jag skulle backa in på en parkeringsplats på min uppkörning, var ett av mina första moment. Tätt följt av ett motorstopp lugnade det mig inte direkt, men det gick ju bra till slut ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter spännande! >_<

Svårt? Nervöst?

ganska nervöst till en början men det gick riktigt bra!

de ända jag failade lite på va när jag skulle byta fil och missade att kolla bakåt :confused: Sån tur var så va de iaf 1-2 meter mellan bakomliggande bil, alltså i den filen jag böt till!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan man skriva "mad reflexes" i CV:n. :confused:

Var på väg tillbaka från Falun med en kompis efter vi skjutsat andra till 'Etage'. Ligger i 100 km/h på en dimmig riksväg och upp ur diket kommer ett rådjur. Instinktivt ner med bromsen, och kopplingen, så hårt det bara går. Var omkring 30-50 cm från att klippa det. Djuret klarade sig nog undan från kylarprydnadstatus eftersom det zickzackade. Däckskrik och låsta bromsar, tjeckiska skitbil. Kompisen fick en omgång av bältet, men allt slutade väl och vi tyckte det var skitkul efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan man skriva "mad reflexes" i CV:n. :confused:

Var på väg tillbaka från Falun med en kompis efter vi skjutsat andra till 'Etage'. Ligger i 100 km/h på en dimmig riksväg och upp ur diket kommer ett rådjur. Instinktivt ner med bromsen, och kopplingen, så hårt det bara går. Var omkring 30-50 cm från att klippa det. Djuret klarade sig nog undan från kylarprydnadstatus eftersom det zickzackade. Däckskrik och låsta bromsar, tjeckiska skitbil. Kompisen fick en omgång av bältet, men allt slutade väl och vi tyckte det var skitkul efteråt.

Jag ser lite fram emot min första sådana upplevelse, om det går bra i alla fall!

...känns som att man behöver det för att uppskatta hur snabbt det kan gå?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan man skriva "mad reflexes" i CV:n. :confused:

Var på väg tillbaka från Falun med en kompis efter vi skjutsat andra till 'Etage'. Ligger i 100 km/h på en dimmig riksväg och upp ur diket kommer ett rådjur. Instinktivt ner med bromsen, och kopplingen, så hårt det bara går. Var omkring 30-50 cm från att klippa det. Djuret klarade sig nog undan från kylarprydnadstatus eftersom det zickzackade. Däckskrik och låsta bromsar, tjeckiska skitbil. Kompisen fick en omgång av bältet, men allt slutade väl och vi tyckte det var skitkul efteråt.

Var rätt duglig dimma igår eller hur :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser lite fram emot min första sådana upplevelse, om det går bra i alla fall!

...känns som att man behöver det för att uppskatta hur snabbt det kan gå?

du kan ju stå på en stol och rammla på golvet utan att göra nått mostånd, alltså inte ta emot sig. så ska de kännas att krocka i 12km/h. :confused:

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser lite fram emot min första sådana upplevelse, om det går bra i alla fall!

...känns som att man behöver det för att uppskatta hur snabbt det kan gå?

Händelseförloppet var riktigt snabbt. Jag satt och grävde i en chipspåse och åt ungefär 20-30 sekunder tidigare, hade det hänt när rådjuret kom hade jag reagerat mycket långsammare. Marginalen var nog inte mer än några hundradelars sekund. Dock när djuret sprang i ljuset kändes tiden väldigt långsam, hann växla mellan "nu krockar vi, nu klarar vi oss" 5-10 gånger kändes det som.

Var rätt duglig dimma igår eller hur :)

Jo, på vägen upp var det bara litegrann, men på vägen hem hade det grötat ihop totalt. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...