Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

En annan kul grej kan vara bilar från hur många olika märken har ni rattat?

Skoda (Felicia)

Volkswagen (Passat x2, Jetta, Caddy, Golf)

Citroën (C5 x2, C4)

Volvo (V50, 855, C30... räknas en traktorgrävare? :o)

Audi (A4)

Om vi ska vara petiga på orden så har jag rattat en Audi 100 och Opel Kadett också, dock var det mina föräldrar som skötte pedalerna.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Längst blir nog ner till Västervik hemifrån. Vad kan det va, 12 mil?

Bil jag allra helst vill köra är fan svårt o veta egentligen. Man blir ju alltid lite småkåt på nån bil som ser grymt skön ut att köra. Om jag skulle få behålla bilen efter att jag kört den så måste jag nog välja en Audi A4 (gärna lite modifierad för att ge extra tryck). Ska den bara köras så är det lätt en Lamborgini som står högst på önskelistan. Varit favoritmärket sen barnsben. Modell-valet får nog bli Diablo. Nedd for speed 3 :>

Alternativt en Aston Martin Vanquish (stavas det så?)

De bilmärken jag kört är följande:

  • Volvo (440, 850, V40 samt körskolans bil som va en V50 tror jag)
  • Mitsubishi (Inte ens ägarinnan visste vad det var för modell. Jag gissade på nåt med C efter googlande)
  • Skoda (Octavia)
  • Mercedes (gaah. E*insert number*)
  • Nissan (även här var det krångligt med vilken modell det är)
  • Ford (jepps)

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 10 mil, för du bor väl i Linköping?

Vad gjorde du här förresten? :>

Ah key.

Jag var och bodde en hel vecka hos min flickväns mormor. Perfekt i sommar sen att kunna vara där nån vecka och njuta av Västervik lite mer än när man åker in ifrån stugan (ca. 4 mil söder om västervik) över dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah key.

Jag var och bodde en hel vecka hos min flickväns mormor. Perfekt i sommar sen att kunna vara där nån vecka och njuta av Västervik lite mer än när man åker in ifrån stugan (ca. 4 mil söder om västervik) över dagen.

Visst är det en underbar sommarstad? :>

Med tanke på tråden, visst är det även en enkel stad att köra bil i, tacksam att köra upp i. Verkligen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det riktigt awesome att damma av sina gamla skivor (som är från den tiden då man faktiskt köpte skivor) och ta med dem till bilen? :P Av någon anledning gillar jag inte att lyssna på låtar jag gillar på riktigt i bilen, utan jag vill alltid ha något flummigt/roligt/nostalgiskt att lyssna på. Beastie Boys - Hello Nasty och Absolute Music 35 ligger där redan, nästa gång ska jag ta med mig The Offspring - Americana. :>

  • Volkswagen Golf IV Variant (aka vår tråkiga bil) -01
  • Golf II -88 (Oväntat rolig att köra, lånade den rätt mycket av min syster. Men den har skrotats nu.)
  • Volvo s40 (Körskolans, jävla skitbil om jag ska vara ärlig)
  • BMW 1...någonting -08 (Också körskolans, den var verkligen bra mycket trevligare än s40:n. Den underbaraste bilen jag kört hittills.)
  • BMW 1...någonting -08 (Vill vara petnoga och vill påpeka att jag körde en likadan fast vit på uppkörningen)
  • Audi A4 -98 (Min kompis, den var riktigt soft)
  • Toyota Corolla sedan -98 (Även den förvånansvärt rolig att köra. Piggare än jag hade trott.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det riktigt awesome att damma av sina gamla skivor (som är från den tiden då man faktiskt köpte skivor) och ta med dem till bilen? :D Av någon anledning gillar jag inte att lyssna på låtar jag gillar på riktigt i bilen, utan jag vill alltid ha något flummigt/roligt/nostalgiskt att lyssna på. Beastie Boys - Hello Nasty och Absolute Music 35 ligger där redan, nästa gång ska jag ta med mig The Offspring - Americana. :>

Tips noterat, Americana skall med till bilen imorgon. Ska rota fram alla gamla skivor jag kan hitta och ta med! Gud vad roligt!

TACK KEBAB :mellow:

För att uppdatera min lista med modeller och grejer:

Saab 9-3 -99 (Min, älskar den bilen :P )

Saab 9000 -95 (En polares, pigg o gla')

Volvo 940 -90~ (Morsans bil, den jag huvudsakligen övningskört)

Volvo V70 -05 (Farsans bil, gillar inte att köra automat, men det har varit kul att pröva på det också)

Subaru Impreza WRX -03 (Min systers bil och tja... svårt att beskriva, vilken körkänsla! )

Renault Clio -?? (Modell gammal, på halkbanan rattades denna lilla krabat runt banan)

Ford Mondeo -01 (Farmor och farfars bil, bekväm och mysig bil)

Toyota Auris -?? (Körskolans bil, ALDRIG MER!)

Skoda Octavia -04~ (Mormor och morfars bil. Lite bättre än körskolans bil... men jag tycker inte om den)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det en underbar sommarstad? :D

Med tanke på tråden, visst är det även en enkel stad att köra bil i, tacksam att köra upp i. Verkligen!

Ja sjukt mysig är den! Därför man verkligen ser fram emot att åka ner på vis och bara mysa runt med vänner där också. Tjejens mormor bor vid "Skotten" så gångvägen in till centrum är mysig också ;)

tillägg 1. I höstas när vi var där så skulle vi gå hem från centrum via någon kyrka nedanför en park (som jag får för mig kallas stadsparken(?)), vi går där upp emot parken i fråga och så kommer det fram en lite smått onykter gubbe och frågar efter vägen till nåt ställe och säger i stort "Det va nån park med en stor järnskylt över ingången." Jag tittade uppåt och såg parken men inte någon skylt. Sa därför "Ja, det är ju en park där men det ser ju inte ut att vara någon skylt över ingången." När vi senare gått upp tio meter i parken så tittar jag till vänster och ser skylten :confused:

tillägg 2. Ja Västervik är väldigt trevligt att köra bil i. Om man vet vart man ska vill säga. Annars är det lite klurigt att hitta.

tillägg 3. Jag kom på att jag kört en honda också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl bidra med min lista också:

*Saab 900GLE '80

*Citroën Picasso

*Mercedes-Benz W123 '85

*Mercedes-Benz W115 '75

*Volvo 240 (körde typ 300 meter då jag flyttade den åt ägaren :D )

*Mazda 626 (samma här, bara flyttad ett par meter)

*Volvo S40 (körskolan)

*Volvo V70 (körskolan, tror det var en sån)

*nån liten rackare på halkbanan

:confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan kul grej kan vara bilar från hur många olika märken har ni rattat?

Golf -08

Golf -96

Golf års.mod mellan 93 och 95

Volvo S40

Mercedes E430 -01

Mercedes C200 -01

Mercedes C -95

Mercedes 200e -89

Mazda 626 -98

Ford mondeo -99

Ford någonting -90

Ford Galaxy

Audi 100 -90

Audi -08

Audi - 04

Peugeot gammal

Opel gammal

Toyota gammal

Saab 900

Hyundai -08

Mitsubishi -00

Totalt 21 bilar om jag inte missat någon. Leder jag? :confused:

Många riktigt tråkiga och tragiska bilar. Bästa åket är lätt denna. (inte exakt den men en sån)

*inte olika märken, men olika bilar.

Ganska kul detalj att tillägga är att jag aldrig ägt en egen bil :D

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man håller på med körkort på körskolan måste man ta fick parkering eller ska man säga fikpakering när man ska parkera mellan två bilar? Såfall kommer ja faila på det sen när jag börjar med körkort. Sen vad får man göra på halk körningen tror nån kompis sa man ska först köra rakt på sen ska man köra tillbaks eller vad det var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man håller på med körkort på körskolan måste man ta fick parkering eller ska man säga fikpakering när man ska parkera mellan två bilar? Såfall kommer ja faila på det sen när jag börjar med körkort. Sen vad får man göra på halk körningen tror nån kompis sa man ska först köra rakt på sen ska man köra tillbaks eller vad det var.

Jag gjorde aldrig någon fickparkering med körskolan (:naughty:).

På halkbanan fick vi träna på att väja för hinder på halt underlag i olika hastigheter, köra slalombana på halt underlag. Ptja.. sånna saker ungefär. ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man håller på med körkort på körskolan måste man ta fick parkering eller ska man säga fikpakering när man ska parkera mellan två bilar? Såfall kommer ja faila på det sen när jag börjar med körkort. Sen vad får man göra på halk körningen tror nån kompis sa man ska först köra rakt på sen ska man köra tillbaks eller vad det var.

Särskrivet och rättstavat eller ihopskrivet och felstavat...? Imho bör du stava det rätt och skriva ihop det, men whatever goes for you...

Men varför skulle du faila på det? Be någon visa hur man gör och sen öva. Detta är principen:

parkera_1097105_0.png

Kör fram och ställ dig precis brevid bilen framför fickan. Ge fullt rattutslag och backa inåt. Håll koll på högra framkanten av bilen, så fort du kan svänger du fullt åt andra hållet och alltså rätar upp bilen. Sen är det bara att justera fram och tillbaka om det inte skulle vara perfekt.

På halkan är det olika halksituationer som simuleras. Man ska t.ex. köra i en viss hastighet när det kommer två hinder framför en som man ska försöka slaloma. Man får också prova bromsa med och utan ABS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...