Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Var ute och "hängde" med en skolkamrat tidigare idag. Hade förväntat mig några larviga raggarbörningar, men det visade sig att killen var riktigt duktig! Det var skitkul att åka i sidled i rondellerna. Nu ska jag installera Need For Speed Underground 2 igen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

. Nu ska jag installera Need For Speed Underground 2 igen. :P

haha. :P

Har inte blivit mycket bilkörande för mig sen jag volta. Längtar såååååå himla mycket efter ett jobb så att man kan köpa sig nån bil.

Föresten kebab: Vad sägs som att komma ner o smyga på mig på bokmedia någon dag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde lika gärna skrivit detta i klag-tråden, men måste säga att det är ganska frustrerande med personer som på trefilig motorväg ligger i mittfilen och kör runt 80-90. Jag har egentligen inget emot hastigheten i sig, men förstår dessa individer inte att de blockerar och proppar upp en massa, och dessutom inbjuder andra att begå lagbrott då man inte får köra om på höger sida i den hastigheten? Jag orkar iaf inte köra ut i tredje filen där jag själv proppar upp för andra som vill köra ännu fortare.

Ska man köra något långsammare på motorväg kan man ligga i innerfilen så att laglig omkörning kan göras smidigt, men de kanske är bekväma av sig och orkar inte med påfarterna och därför kör i mittfil för att slippa dessa. Gnäll, gnäll. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde lika gärna skrivit detta i klag-tråden, men måste säga att det är ganska frustrerande med personer som på trefilig motorväg ligger i mittfilen och kör runt 80-90. Jag har egentligen inget emot hastigheten i sig, men förstår dessa individer inte att de blockerar och proppar upp en massa, och dessutom inbjuder andra att begå lagbrott då man inte får köra om på höger sida i den hastigheten? Jag orkar iaf inte köra ut i tredje filen där jag själv proppar upp för andra som vill köra ännu fortare.

Ska man köra något långsammare på motorväg kan man ligga i innerfilen så att laglig omkörning kan göras smidigt, men de kanske är bekväma av sig och orkar inte med påfarterna och därför kör i mittfil för att slippa dessa. Gnäll, gnäll. :P

öh.. det är inte olagligt att passera en bil som ligger i 80-90 på "fel" sida när det är en motorväg, om du kör i ett körfält som har en hastighet och de andra bilarna i andra körfälten kör saktare så är det helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

öh.. det är inte olagligt att passera en bil som ligger i 80-90 på "fel" sida när det är en motorväg, om du kör i ett körfält som har en hastighet och de andra bilarna i andra körfälten kör saktare så är det helt ok.

Inte vad jag fått lära mig. Alltså jag åker på trefilig motorväg med hastighet 110 där alla filer leder mot samma mål och det är ingen köbildning. Det jag fått inpräntat i en sådan situation är att är hastigheten över 70 ska man köra om på vänster sida om alla filer leder mot samma mål. Min körlärare lackade när jag gjorde högeromkörning på motorväg i en sådan situation. Sen om man orkar bemöda sig att göra en sådan procedur i situationen jag beskrev är en en annan femma, men vad jag vet är det det som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte vad jag fått lära mig. Alltså jag åker på trefilig motorväg med hastighet 110 där alla filer leder mot samma mål och det är ingen köbildning. Det jag fått inpräntat i en sådan situation är att är hastigheten över 70 ska man köra om på vänster sida om alla filer leder mot samma mål. Min körlärare lackade när jag gjorde högeromkörning på motorväg i en sådan situation. Sen om man orkar bemöda sig att göra en sådan procedur i situationen jag beskrev är en en annan femma, men vad jag vet är det det som gäller.

Du har rätt. Jag diskuterade just det här med Vice också för länge sen och det slutade med att han ringde polisen och kollade upp det har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

RavenE och Kebab: Längsta sträckan ni kört (med bil)?

Gärna vilken bil och annat krimskrams med :o

Uhm, har inte blivit någon direkt långkörning för min del ännu. Tur och retur till fjällen är det jag kommer på just nu (~20 mil sammanlagt).

Volvo 440 användes för den turen.

volvo440_1096175_0.jpg

Samma fråga till dig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den längsta resan var ner till min flickvän, med henne som sällskap, 37 mil. Samma resa hem igen någon dag senare. Självklart var det Saaben jag körde :o

Har varit ute på tre ordentliga långfärder med den hittills; 37, 16 och 14 mil (enkel resa). Alla dessa resor var inom loppet av en vecka, blev säkert ~150 mil den veckan.

Utöver det har jag kört en Volvo v70 (automat) tre längre resor; 30, 14 och 10 mil enkel.

...jag har haft körkort i snart två månader :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kebab: Drömbil att köra?

Rent instinktivt vill jag svara Lamborghini Murciélago, men jag vet inte om jag skulle behärska en sådan riktigt. Nog för att det finns antisladdsystem och allt sådant, men skulle jag ta en tur på motorvägen med den så skulle jag ändå bara vara mest rädd. >_<

Nej, faktum är att jag gärna skulle ta en heldag i en Hummer H2. Det lär ju vara så himla gött att sitta och glida i en sådan. icon12_714337_0.gif

RavenE och Kebab: Längsta sträckan ni kört (med bil)?

Gärna vilken bil och annat krimskrams med :o

Hm. Det var en dag i höstas när vi var mitt inne i flytten från huset som jag körde i princip hela dagen. Åkte huset-soptippen-huset-soptippen-huset-sommarstugan-huset-sommarstugan-lägenheten eller något sådant och det lär ju ha blivit en 40 mil eller så. Men det var ju inte nonstop, så det besvarar ju inte din fråga...

Jag har kört Linköping - Nyköping några gånger. Inga vidare resor att tala om alltså. :) Till på köpet så har alltid mina föräldrar varit med när jag har åkt lite längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill köra svenskt! Koenigsegg that is :o

För övrigt är jag sugen att pröva på att köra någonting van-igt. Något stort, lite högre. Eller för all del någonting gammalt (t.ex. en gammal amazon).

---

En annan kul grej kan vara bilar från hur många olika märken har ni rattat?

Min lista (7):

  • Saab
  • Volvo
  • Subaru
  • Renault
  • Ford
  • Toyota
  • Skoda

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Audi R8 hade varit riktigt kul att prova på, den ser ut att vara ruggigt rolig att köra.

Audi-R8-V12-TDI-Live_1096256_0.jpg

-------------------------------------------------

  1. Wolksvagen (Passat -08, Golf -05, Polo -00)
  2. Audi (A3 -03, A4 -04, A6 -07)
  3. Saab (9-3 -04, 9-3 Kombi -06)
  4. Volvo (S80 -05, V70 -05, S40 -01, V50 -07)
  5. Ford (KA -97, Focus -06)
  6. Chrysler (3000 -04)
  7. Mercedes (230e -?)
  8. Honda (Civic -94)
  9. Mazda (RX-7 -93)
  10. Toyota (Celica -02)
  11. Renault (Clio -02)
  12. Peaugeot (106 -98, 206 -05)

Blå = Egna bilar. Orange = Roligast att köra.

Längsta sträckan rakt av var ca 45 mil, Kolsva - Varberg.. Men körde ungefär 120 mil dessa två dagar. Och detta var med min gamla 9-3.

Redigerad av Ace
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Längsta jag har kört är nog 20-30 mil, Jag och en annan turades om när vi körde från danmark ner till suhl i tyskland o tillbaka och bytte då o då

Bilar jag har rattat.. Uhm.. Volkswagen, Volvo, BMW samt nån annan skitbil :o

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...