The Dude Skrivet 30 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2008 http://www.sfi.se/sfi/IMAGES/LANGE_LEVE_FILMEN_2008/FILMARKIVET_445X215.JPG Som jag skrev i en tråd har jag redan varit där och sett En kvinna under påverkan, och tänkte ikväll gå och se Bad Taste kl 20:30 Här är filmerna som visas: Svenska filmer (i kronologisk ordning): Hans Nåds testamente, regi: Per Lindberg, 1940 Aktören, regi: Ragnar Frisk, 1943 Barnen från Frostmofjället, regi: Rolf Husberg, 1945 Klockorna i Gamla stan, regi: Ragnar Hyltén-Cavallius, 1946 Kvarteret Korpen, regi: Bo Widerberg,1963 Svenska bilder, regi: Tage Danielsson, 1964 Expedition Röda Havet, regi: Bengt Börjeson, 1956 Mitt hem är Copacabana, regi: Arne Sucksdorff, 1965 Utvandrarna, regi: Jan Troell, 1971 Nybyggarna, regi: Jan Troell, 1972 Under solen, regi: Colin Nutley, 1998 Utländska filmer (i kronologisk ordning): Spelets regler, regi: Jean Renoir, Frankrike 1939 Trollkarlen från Oz, regi: Victor Fleming, USA, 1939 Cykeltjuven, regi: Vittorio de Sica, Italien, 1948 Gatans desperados, regi: Luis Buñuel, Mexiko, 1950 Ung Rebell, regi: Nicholas Ray, USA, 1955 The Hero, regi: Satyajit Ray, Indien, 1966 Flickorna i Rochefort, regi: Jacques Demy, Frankrike, 1967 Dag som natt, regi: François Truffaut,Frankrike/Italien, 1973 Touki Bouki, regi: Djibril Diop Mambéty, Senegal, 1973 Vi som älskade varann så mycket, regi: Ettore Scola, Italien, 1974 En kvinna under påverkan, regi: John Cassavetes, 1974 Vill du se min snygga navel, regi: Sǿren Kragh-Jacobsen, Danmark, 1978 Alla helgons blodiga natt, regi: John Carpenter, USA, 1978 Quadrophenia, regi: Frank Roddam, 1979 Elefantmannen, regi: David Lynch, USA, 1980 E.T., regi: Steven Spielberg, USA, 1982 Bad Taste, regi: Peter Jackson, Nya Zeeland, 1987 Det magiska ljuset - Yeelen, regi: Souleymane Cissé, 1987 Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare, regi:Peter Greenaway, Storbritannien, 1989 Stumfilm magnum: I lifvets vår, regi: Paul Garbagni, 1912 The Battle of the Somme, foto: Geoffrey Malins, J B McDowell, Storbritannien, 1916 Körkarlen, regi: Victor Sjöström, 1921 Chaplins pojke, regi: Charlie Chaplin, USA, 1921 Flickan i frack, regi: Karin Swanström, 1926 Förutom Bad Taste tänkte jag se Alla helgons blodiga natt (börjar kl 22 på halloween!), Elefantmannen av David Lynch och Hasse&tage-grejen (som hasse alfredsson själv presenterar!) För program och info: http://www.sfi.se/sfi/smpage.fwx?page=27265 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 30 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2008 Det var ju en hel del smått och gott som visades där. Tyvärr visste jag inte om detta och när jag kommer ner till Stockholm igen imorgon är det massa annat inplanerat. Fan också, gratis och allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 31 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2008 Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare, regi:Peter Greenaway, Storbritannien, 1989 Onödigt vetande: Den filmen har gett namn åt de fyra uppdrag som man får av Marty Chonks i GTA III; The Crook, The Thieves, The Wife, Her Lover. Mvh. GTAsajtens trivia-avdelning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts