Jump to content

Nytt grafikkort på gång!

Illousion
 Share

Recommended Posts

Nu är det dags att byta ut det gamla 7600GS mot något nytt. Valet står emellan ett 8800 (GTS är det bästa, right?) eller ett 9600GT (Finns det 9600GTS?).

Några frågor, dock.

1. Vilket av dom är bäst?

2. Vilket kostar mest?

3. Börjar inte 8800 bli lite "outdated"?

4. Finns det något grafikkort som jag inte nämnt som är värt att införskaffa istället?

Jag ska också förbeställa GTA IV inom kort. Men jag sitter och tvekar lite på vilket ställe som är bäst. Ni som har förbeställt; var gjorde ni det?

Också, vad kallas det när man beställer via t.ex webbhallen och så när det kommit på posten får man en avi, så kan man gå ner och hämta ut det?

Last but not least, vad kostar frakten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DRET! :mf_doof:

1. GT är medium budget och GTS är lite starkare, oftas lite mer klock på dom Har alltid gillat GT :naughty:

2. ibland finns det nyare eller klockade versioner av GT som är dyrare än GTS. Men tror att GTS är lite dyrare

3. Ja, men det borde än klara många av dagens spel.

3. 280 GTX X2 :P:naughty:

Jag bokade GTA IV PC först på Webhallen (449:-) och skulle då hämta mitt ex i stan (Stockholm), men sedan så avbokade jag på Webhallen och gick till EB games (närmare mig :teehee: ). Där kostade det 499 :- men jag har betalat ALLT så jag behöver bara hämta spelet senare.

Men jag har hört att webhallen skickar ibland kopiorna (om man beställer via post) så att man får dom en dag före. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8800 och 9600 är outdated, de är inte värda sitt pris. Ultra är det bästa i 8800-serien. 8800GT heter numera 9800GT och 8800GTS heter numera 9800GTX.

Du lär säga budget, annars blir det svårt att hjälpa.

1. 8800GTS G92.

2. Vem bryr sig, men det lär vara GTS om det finns kvar.

3. Joooo.

4:

<900 kr: ATI HD4670

<1 300 kr: ATI HD4830 (inte prisvärd jämfört med HD4850)

>1 500 kr: ATI HD4850

>2 200 kr: ATI HD4870

>4 500 kr: ATI HD4870X2

Jag förbeställde GTA IV på Webhallen, kostade mig 478 kr varav frakt 29 kr när jag betalade med mitt VISA. Förskottsbetalar (kort, bank) eller tar på faktura dimper spelet ner i brevlådan. Postförskott blir dyrare och du får gå och hämta hos ditt ombud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ATI right?

Vilket är egentligen bäst? Nvidia eller ATI?

Also, budgeten går att töja ut lite :mf_doof:

ATI är bäst i alla(?) entusiastprisklasser just nu. Men som Saleen skrev, HD4850 som gäller i ~1 500 kr-klassen. Om du vill ha nåt bättre får du töja ända till 2 200-2 400 kr och ATI HD4870. Köpte själv ett HD4870 förra veckan. :P

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HD4850 är the only way to go.

Har själv ett HD4850 sjukt nöjd med mitt kort. Inga problem nu på 2 månader sen ja köpte kortet dock lite överhettad har inte tillräckligt med ström till det men blir att fixa senare. Deras drivrutiner krånglar inte för det lilla minsta när jag har installerat

Redigerad av Tikki
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ATI right?

Vilket är egentligen bäst? Nvidia eller ATI?

Also, budgeten går att töja ut lite :mf_doof:

Att bara kolla på tillverkaren går egentligen inte. De har båda sina för-och nackdelar, nVidiakorten är generellt en aning svalare och mindre strömbrukande än ATi-korten, men ATi brukar ofta vara bäst i pris/prestanda.

Det smartaste är att gå efter enskilda korts prestanda oavsett om det är ATi/nVidia... Och vid 1500kr är det inget snack om saken. 4850 är vad du ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpup!

Så jag tänker köpa ett 9600GT. Men var kollar man om datorn har tillräckligt med "ork"? Har för mig att Joe Dirt sa att det kunde stå bak på chassit.

Dåligt beskrivet, men jag kommer inte ihåg ordet :( Var det nätaggregat?

Haha, ja. Det var nog nätaggregat han menade. Men tror INTE det står där bak :)

Jag har ett Corsair Powersupply 550W som Driver min 9600 GT och det är mer än nog. Om du har 400W eller över skulle jag gissa på att du har INGET att oroa dig för, även om ditt nätaggregat INTE har en special 6-pins kontakt så får man med en adapter som gör om 2 st 4 pins kontakter till en 6-pins kontakt :D

Förstod du?

EDIT:

Photos!

En 6-pins ström kontakt som skall finnas på ditt nätagregat (om det har).

trio659_1058214_0.jpg

En 6-pins adapter som tar 2 st 4 pins kontakter (Som man får med)

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpup!

Så jag tänker köpa ett 9600GT. Men var kollar man om datorn har tillräckligt med "ork"? Har för mig att Joe Dirt sa att det kunde stå bak på chassit.

Dåligt beskrivet, men jag kommer inte ihåg ordet :mf_doof: Var det nätaggregat?

Du vet var du stoppar in el kabeln bak på datorn? Du kopplar in kabeln i nätaggregatet :cry:

Sedan som sagt, 9600 GT kortet måste MINST ha 400 W... Så om jag tex skaffar det så kanske det går lite segt med tanke på att jag har ett 400 W nätagg...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor