Jump to content

Varför ska allergiker sitta längst fram i bussar?

R2D2
 Share

Recommended Posts

(Umberto, jag hoppas att du är glad att jag inte skrev detta i TROMS)

Jag åkte buss idag. Det är inte så ovanligt men just idag märkte jag något. På alla SL-bussar finns en skylt där det står att om man har problem med allergi så ska man sitta i den främre delen av bussen. Det tycker jag är väldigt konstigt, det finns ju två scenarion:

• Folk som är allergiska sitter längst fram i bussen. Hundar och andra allergiframkallande saker passerar alltid den främre delen av bussen och därför kommer allergiker ändå att bli utsatta för hundhår och annat gottigt under hela bussresan.
  • Folk som är allergiska sitter längst bak i bussen. De kommer då att passera den främre delen som är full med hårbollar och sådant men det går snabbt över och där bak går det att sitta helt fri från nysframkallande saker.

Varför har SL valt det tydligt sämre alternativet? Har jag missat något?

*edit* Men jävla piss nu blev det fel forum. Flytta.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För allergiker är det nog inte så farligt om en hund/katt eller vad det är för djur bara går förbi. Det kommer knappt att kännas. Om man däremot sitter bredvid eller väldigt nära en katt/hund en längre tid så kan hardcoreallergiker kanske märka någonting, men jag har svårt att tro det. Jag är själv kattallergiker och känner ingenting om jag inte vistas i ett hav av katthår eller nära en katt en längre tid. Men i bussen sitter man inte längre än en timma, så man vill väl helt enkelt att alla som har djur ska sitta längst bak så slipper allergiker sitta bredvid det dom är allergiska mot en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För allergiker är det nog inte så farligt om en hund/katt eller vad det är för djur bara går förbi. Det kommer knappt att kännas. Om man däremot sitter bredvid eller väldigt nära en katt/hund en längre tid så kan hardcoreallergiker kanske märka någonting, men jag har svårt att tro det. Jag är själv kattallergiker och känner ingenting om jag inte vistas i ett hav av katthår eller nära en katt en längre tid. Men i bussen sitter man inte längre än en timma, så man vill väl helt enkelt att alla som har djur ska sitta längst bak så slipper allergiker sitta bredvid det dom är allergiska mot en längre tid.

Så du tror inte folk reagerar olika?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du tror inte folk reagerar olika?

Jorå, men jag tror inte vanliga allergiker blir så påverkade av att någon går förbi med hund/katt (förlåt att jag använder dom som exempel). Till och med om det skulle samlas mindre hårbollar eller hår från djuret i främre delen av bussen är det så lite så att det knappast påverkar, luften är även precis som du säger bättre. Men visst, dom som är riktigt allergiska kan nog känna av det, men då kommer vi till frågan hur många som är såpass allergiska att dom reagerar så lätt att dom inte kan komma i närheten av en hund/katt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ventilationen kanske är bättre längst fram i bussen? Det kan också vara så att man vill ha bort folk med djur från den främre delen av bussen, där det är flest folk i rörelse. Djuren kanske passar bättre där det är lite lugnare, därefter har man valt att sätta allergiker så långt bort från djuren som möjligt. Jag kan inte komma på någon bättre anledning just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker på hur du resonerar. Djur kommer ju bara att passera dig en gång, vilket man bör överleva. Det är ju krav på att personer med djur ska sitta i de bakre delarna av bussen, så under hela bussresan (det är ju trots allt den som räknas och inte den korta tid då folk går på bussen) så sitter du långt ifrån djurägare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker på hur du resonerar. Djur kommer ju bara att passera dig en gång, vilket man bör överleva. Det är ju krav på att personer med djur ska sitta i de bakre delarna av bussen, så under hela bussresan (det är ju trots allt den som räknas och inte den korta tid då folk går på bussen) så sitter du långt ifrån djurägare.

Jo men när djuren går förbi den främre delen av bussen faller det ju av hår och sådant vilket gör att en allergiker blir utsatt för djurhår hela tiden, särskilt om det går på nya djur varje station. Om en allergiker skulle sitta längst bak skulle han ju bara passera djur en enda gång under hela bussresan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men när djuren går förbi den främre delen av bussen faller det ju av hår och sådant vilket gör att en allergiker blir utsatt för djurhår hela tiden, särskilt om det går på nya djur varje station. Om en allergiker skulle sitta längst bak skulle han ju bara passera djur en enda gång under hela bussresan.

Men då måste man passera djuren :mf_doof:

Nej men seriöst, det är välbättre ventilation där framme eftersom du har både mittdörren (där man siger av) och framdörren brevid sig. Tror egentligen att det var en slump att det blev så. Någon som är intresserade kan ju ringa till ett bussbolag eller till en busstillverkare.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En djurallergi är knappast så extrem som nötallergi. Ett par hårstrån på bussgolvet är inte farligt, så länge man inte är i närheten av ett pälsdjur under en längre tid. Sitter du längst bak finns risken att djurägare bara sitter ett par platser framför dig - tillräckligt nära för att näsan ska börja klia. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har grunnat på det ett tag, och jag tänker mig följande scenario om det var tvärtom mot vad det är idag, dvs. om husdjur endast fick sitta i främre delen av bussen.

Djur fäller mer hår när de sitter/ligger än när de går, aight? Så jag tänker mig, att om en buss går i en vecka utan att städas, så kommer.. vi säger tjugo - hundar och katter att ha suttit i platserna längst fram - gnidit sig, legat, kliat sig, och väldigt många hårstrån och hudceller kommer att ha fällts. De främre platserna är nu ganska håriga.

Om en känslig pälsallergiker nu skulle gå på bussen och tvingas stämpla, skulle hen vara tvungen att vistas i främre delen av bussen i ganska många sekunder, och jag kan tänka mig att denna tid är rätt jobbig. Dessutom påpekade någon ventilationen, och att den ventilerade luften färdas bakåt i bussen. Med allt löst hår som nu är i främre delen av bussen känns risken rätt påtaglig att dessa skulle föras med vinden bakåt i bussen, och allergiker skulle då få känningar oavsett om denne satt bak eller fram i bussen.

Något annat jag tänkte på är att platserna längst bak passar bättre för djur än de längst fram. Barnvagns- och handikappsplatserna är ju i främre delen av bussen i de flesta modeller, och jag förstår varför man på SL inte tar risken att sätta hundar och katter tillsammans med små barn och handikappade.

Bara några tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor