Jump to content

Ny dator, gammal hårddisk?

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Y'ello.

Jag skaffade ny dator i förrgår och när jag stoppade in min gamla hårddisk och ändrar i BIOS vägrar datorn starta med min gamla hårddisktyp som standard. Den nya hårddisken är på 250 GB och innehåller enbart en ren installation av XP, inget annat. Min gamla hårddisk är i två partitioner, där Chaingun (alla mina hårddiskar, datornamn, WLAN-inställningar, nätverksnamn etc. har helikoptertema :o ) var själva "datorn" med alla program, och Hellfire var mina egna filer och annat. Vad jag vill är att den nya 250-giggaren ska bli ännu en Hellfire (nytt namn, Hydra? :D ) som bara ska innehålla tankad skit (serier mm) medan gamla Chaingun fortfarande enbart ska innehålla program.

Som det är nu måste jag till synes installera om alla program jag haft på Chaingun till min Hydra, och det vill och orkar jag inte. Finns det inget sätt att få Chaingun att vara själva windowsdisken och att få Hellfire och Hydra till sina egna syften?

Tackar!

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det underlättar om du säger vad det är för typer av hårddiskar. :D

Är det IDE så kan det vara byglingen som är fel.

Verkar som jag måste starta om och kolla BIOS för det (andra tips önskas). Men jag kommer ju åt filerna på Chaingun och Hellfire, det är bara det att jag nu kör med ett fucked up clean XP från Hydra, utan brandvägg och utan rätt inställningar över huvud taget.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Huh? Du kan se om hårddisken är IDE eller ej bara genom att lossa på chassiväggen och kolla på sladdarna från hårddiskarna. IDE har platta, breda sladdar medan SATA har mycket mindre, oftast röda sladdar. Googla om du är osäker.

Jag vet tyvärr inte riktigt vad som är problemet och vad du vill uppnå. Alla helikopternamn och filer hit och dit förvirrar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Huh? Du kan se om hårddisken är IDE eller ej bara genom att lossa på chassiväggen och kolla på sladdarna från hårddiskarna. IDE har platta, breda sladdar medan SATA har mycket mindre, oftast röda sladdar. Googla om du är osäker.

Mjo, men mitt chassi var lite elakt mot mig så det var lika bra att reboota.

250-GB-hårddisken var en SATA och har mycket riktigt mindre sladdar, 60-giggaren (i två partitioner, Chaingun och Hellfire) var en PATA ansluten via IDE.

Jag vet tyvärr inte riktigt vad som är problemet och vad du vill uppnå. Alla helikopternamn och filer hit och dit förvirrar mig.

Och jag som trodde att att nämna hårdisknamnen skulle ge motsatt effekt :D Fast jag ser nu att förstaposten inte var så tydlig.

Chaingun var C: förr. Så vill jag ha det nu också. Den disken innehåller alla program, inställningar och även själva XP-installationen jag hft i ett år.

Hellfire var D: förr. Så vill jag ha det nu också. Den disken innehåller alla mina dokument och downloads (som iofs inte är många just nu).

Hydra är 250-giggaren, och ska nu bli E: eller whatever. Huvudsaken är att den inte ska vara C:\ som nu, för den har inga program installerade och jag vill inte använda den som "master", eller vad man nu ska kalla det.

Är det hård- eller mjukvaruproblem det handlar om? :o

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, men mitt chassi var lite elakt mot mig så det var lika bra att reboota.

250-GB-hårddisken var en SATA och har mycket riktigt mindre sladdar, 60-giggaren (i två partitioner, Chaingun och Hellfire) var en PATA ansluten via IDE.

Och jag som trodde att att nämna hårdisknamnen skulle ge motsatt effekt :D Fast jag ser nu att förstaposten inte var så tydlig.

Chaingun var C: förr. Så vill jag ha det nu också. Den disken innehåller alla program, inställningar och även själva XP-installationen jag hft i ett år.

Hellfire var D: förr. Så vill jag ha det nu också. Den disken innehåller alla mina dokument och downloads (som iofs inte är många just nu).

Hydra är 250-giggaren, och ska nu bli E: eller whatever. Huvudsaken är att den inte ska vara C:\ som nu, för den har inga program installerade och jag vill inte använda den som "master", eller vad man nu ska kalla det.

Är det hård- eller mjukvaruproblem det handlar om? :o

Du kan nog lösa det genom att gå in i BIOS och ändra om boot prio så att Chaingun blir #1 (sen t.ex. Cdrom #2)

Du kanske måste kolla upp hårddiskarnas namn, men om den gamla typ är en Samsung och den nya är Hitachi så borde de vara ganska lätta attt gissa vad som är vad

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog lösa det genom att gå in i BIOS och ändra om boot prio så att Chaingun blir #1 (sen t.ex. Cdrom #2)

Du kanske måste kolla upp hårddiskarnas namn, men om den gamla typ är en Samsung och den nya är Hitachi så borde de vara ganska lätta attt gissa vad som är vad

Njae... Jag har satt bootprio till att Chaingun/Hellfire-disken ska vara #1 och att SATA (Hydra) ska vara #2, men det ger samma resultat som att inte sätta nån prio alls till SATA - "kan inte starta, bla bla bla, välj mellan felsäkert läge, starta normalt, med nätverk eller med kommandotolk". Oavsett val så kommer jag till samma skärm.

Det står indikering om deras storlek, så det behövs inte. :o

hmm.

hur är det med jumprarna?

Jag tror de ska vara rätt, faktiskt. Jag hade hit min granne som pluggar data, han kollade och misstänkte att jag blir tvungen att ominstallera.

Installera om Windows.

Det går sällan att skifta disk mellan olika datorer och få den gamla Windowsinstallationen att starta.

:D

I och med att Windows installeras om måste väl även alla andra program installeras om antar jag? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Notera också om du reparerar windows så kommer vissa program sluta fungera så du får installera om. Sen får du sitta och ladda ner uppdateringar från windows update igen

Nej!?

Jag har då reparerat windows när en fil saknades så windows inte kunde startas. Jag behövde då inte installera om något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor