Jump to content

Spelet LittleBigPlanet indraget av religiösa skäl

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Det är knäppt hur vi som svenskar tar illa upp för något som någon i världen gör som en hel grupp med människor tar illa upp vid.

Därför att det skränker in på vår yttrandefrihet på ett extremt idiotiskt sätt som vi PK-svenskar anammar utan att blinka. DET är vad som upprör mig. Och ännu värre är att det inte bara är vi som gör det, nu har man gjort det i USA också, inom spelmediet. Har det gått SÅ långt har det gått för långt. Den stora, fetmarkerade meningen i quoten ovan är precis vad allt handlar om, tillsammans med vår redan försiktiga attityd till att tycka saker om annat och andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också tillägga att jag stör mig på och inte kan förstå att muslimer protester högljutt mot sånahär skitsaker, men knappt höjer rösten mot saker som 11 september- attackerna och andra terroristattacker utförda av muslimska extremister, som verkligen drar islam i skiten!!

Där är du väl ändå helt fel ute? Bland annat gick väl ALLA muslimska länder ut och fördömde attacken? Att Aftonbladet istället väljer att visa folksamlingar i Damaskus, en stad på fyra miljoner invånare, där några tusen människor (alltså långt mindre än 1%) som är ute på gatan och jublar, är en annan sak.

Och ja Henki, visst är det coolt att muslimer faktiskt kan föra en debatt och inte bara springa runt på gator och spränga sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Aftonbladet istället väljer att visa folksamlingar i Damaskus, en stad på fyra miljoner invånare, där några tusen människor (alltså långt mindre än 1%) som är ute på gatan och jublar, är en annan sak.

Tack för att du sade det där - den bilden media målar upp av Islam är verkligen inte den som de flesta muslimer lever efter, det är bara så... Dåligt. Usch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om de islamistiska kulturerna ska få skulden för extremister som får ordet i skräckchockpressens löpsedlar kanske vi ska börja kalla Sverige en pedofilkultur.

Och det är där vi kommer in på ämnet med generaliseringar:

Och ja Henki, visst är det coolt att muslimer faktiskt kan föra en debatt och inte bara springa runt på gator och spränga sig själva.

Jag har inte sagt att noll muslimer här i världen kan föra en debatt. Vad som är ovanligt är däremot att se en muslim gå ut i media och sätta sig emot de värderingar det är "tänkt" att han ska ha. Strongt och väldigt behövligt, och jag menar att det är skönt att se att såna saker förekommer. Det gör det alldeles för sällan, eller så är det medias fel eftersom de inte tar med såna uttalanden utan ser till att späda på fördomarna.

Om du med "och inte bara springa runt på gator och spränga sig själva" refererar till det här:

Ja, för att sprida Allahs ord genom terroristattacker är väl det mycket bättre sättet att få folk att joina? Varför inte sprida budskapet genom älskvärda ting såsom ett gulligt familjespel?

...så var det kopplat med det här:

Tror att många muslimer utanför den materiella världen kan bli lite arga över att höra deras budskap mixas in i någonting som är ute efter dra in pengar och göra folk rika. Jag tror också att det kan bli problem speciellt för att det är en amerikansk produkt.

Hur som helst så är det lite tråkigt, ser fram emot att skaffa spelet.

Det fetmarkerade översatte jag till "extremister", vilket ger att det jag pratade om var inte hela gruppen muslimer utan just extremister, vilka förmodligen var de som ville ha låten spärrad från första början. Alltså är det ännu en grej du tar ur sitt sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där är du väl ändå helt fel ute? Bland annat gick väl ALLA muslimska länder ut och fördömde attacken? Att Aftonbladet istället väljer att visa folksamlingar i Damaskus, en stad på fyra miljoner invånare, där några tusen människor (alltså långt mindre än 1%) som är ute på gatan och jublar, är en annan sak.

Tack för att du sade det där - den bilden media målar upp av Islam är verkligen inte den som de flesta muslimer lever efter, det är bara så... Dåligt. Usch.

Dock skillnad på politiskt och folkligt. Statsledare måste "ta avstånd" för att inte skada sina relationer med omvärlden (nån som vet vad Irak och Iran sa?).

Jag menar och tror inte att de flesta muslimer jublar över alla våldsdåd i islams namn, var får ni det ifrån? Vad jag tycker är konstigt är hur otroligt neutrala muslimer verkar vara jämfört med några löjliga teckningar. Då ordnas det minsann stora protester, men sedan när det vankas terroristattacker där oskyldigt folk dör och USA bombar Mellanöstern i Jesus Kristus namn (praktiskt taget) så händer det inget större. Hade det varit protester mot detta kan jag lova att media rapporterat om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...