Mathias Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 T: Den här tråden är svår. Jag tror inte att man kan veta om sina fördomar; om man gör det är det egentligen inte fördomar. Sent, men varför? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Minibump. Vad har ni för förutfattade meningar om ölänningar? Kommer med egen "lista" senare. Kanske ingen fördom utan ren och skär fakta: De pratar roligt! Som en jag och mina föräldrar träffade i Varberg i somras: "Dom frrrågar mig om jag är ööleening (blandning mellan Y och Ö på Ö:na), men nej seegeer jag, jag är småleening. Jag och min frru flyttade till Ööland för åtta år seen. Jag prratar ju inte ens som en ööleening. (Nejdå, inte alls)" Han höll på ett tag och snackade om att han verkligen inte var ölänning samtidigt som han pratade en riktigt grov öländska. Eftersom min mammas familj (tillsammans med pappa så småningom) tillbringade somrarna på Öland 1973-1996 härmas öländska flitigt i familjen. Skönaste dialekten, tillsammans med norrländska (som förövrigt också härmas flitigt eftersom pappa kommer därifrån ). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Sent, men varför? Varför? Saker du tycker är helt riktiga tycker andra är fördomar. Om du säger att "Det är så jävla typiskt X att Y", så tycker du ju antagligen det (såvida du inte är ironisk i det du säger). Om någon annan sen säger en liknande fördom som du inte håller med om så tycker du att den personen är fördomsfull. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Minibump. Vad har ni för förutfattade meningar om ölänningar? Kommer med egen "lista" senare. Norra Öland består enbart av inavlade bönder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 (redigerad) Varför? Saker du tycker är helt riktiga tycker andra är fördomar. Om du säger att "Det är så jävla typiskt X att Y", så tycker du ju antagligen det (såvida du inte är ironisk i det du säger). Om någon annan sen säger en liknande fördom som du inte håller med om så tycker du att den personen är fördomsfull. Ex. "Italienare luktar illa" är inte en fördom menar ni? ...det är inget man kan tycka och riktigt ha en grund för, eller hur? Samtidigt som man kan vara fullt medveten om att man tänker det. Förklara varför "Italienare luktar illa" inte är en fördom. Säg att jag sett de bara på tv och tänkt "Han ser ut att lukta skit" och utifrån det har jag byggt denna "tanke". Då är det ju ingenting jag vet, men en tanke jag fullt medvetet har om dem. Edit: Notera att jag inte på något vis försöker motbevisa er, jag bara trodde att det var annorlunda Redigerad 27 november, 2008 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 Ex. "Italienare luktar illa" är inte en fördom menar ni? ...det är inget man kan tycka och riktigt ha en grund för, eller hur? Samtidigt som man kan vara fullt medveten om att man tänker det. Förklara varför "Italienare luktar illa" inte är en fördom. Säg att jag sett de bara på tv och tänkt "Han ser ut att lukta skit" och utifrån det har jag byggt denna "tanke". Då är det ju ingenting jag vet, men en tanke jag fullt medvetet har om dem. Edit: Notera att jag inte på något vis försöker motbevisa er, jag bara trodde att det var annorlunda Du missförstår. Exemplet att "italienare luktar illa" är en fördom, men det är inte en fördom för personen som har den fördomen eftersom att det är fakta för den personen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 Du missförstår. Exemplet att "italienare luktar illa" är en fördom, men det är inte en fördom för personen som har den fördomen eftersom att det är fakta för den personen. Så om "Pelle" har en fördom så tror han så starkt på det att verkligen går runt och är helt säker på att italienare, de stinker? Vad heter då egentligen detta vi pratar om här? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 Man kan ju alltid ha förutfattade meningar, då är denna trådan inga problem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 Du missförstår. Exemplet att "italienare luktar illa" är en fördom, men det är inte en fördom för personen som har den fördomen eftersom att det är fakta för den personen. Nä i så fall är det trångsynthet, om han inte kan inset att det är en fördom. Vare sig personen i fråga inser att det han har är en fördom eller ej så är det ändå en fördom. Sedan får jag han leva i sin egen lilla värld hur mycket han vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 Nä i så fall är det trångsynthet, om han inte kan inset att det är en fördom. Vare sig personen i fråga inser att det han har är en fördom eller ej så är det ändå en fördom. Sedan får jag han leva i sin egen lilla värld hur mycket han vill. Jo, det anser jag också. Men klargjorde bara vad StellHell sa (hoppas jag). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 27 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 november, 2008 (redigerad) Minibump. Vad har ni för förutfattade meningar om ölänningar? nejbort Redigerad 27 november, 2008 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts