FerkurZ Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 (redigerad) Jag kan faktiskt säga att jag inte har särskilt många fördomar. Jag brukar dock slänga ur mig otroligt många fördomar per dag, men en ganska tydlig touch av sarkasm/ironi. Fast det är aldrig nån som fattar det.. Redigerad 20 oktober, 2008 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 (redigerad) All of you should! Men jag är duktig på att måla. Jag har inga fördomar. > Redigerad 21 oktober, 2008 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Åh, jag håller med dig! Dvs. att det finns få (eller inga) biologiska mentala/psykiska skillnader som bör bestämma hur samhället ska se på en. Det torde vara självklart, men av någon anledning så envisas 'makten' (otroligt luddig term, jag vet, men den passade faktiskt. 'samhället' fungerar lika bra) med att pränta in hur man ska bete sig efter vilket kön man blev. Och det ska börjas tidigt - kolla bara i vilken leksakskatalog som helst, så riktar sig alla leksaker till antingen pojkar eller flickor, och dikterar vad som är 'rätt' och 'fel' för ens kön. "Coola, tuffa, farliga, hårda blåa, svarta" ska pojkleksakerna vara, medan flickleksakernas genemsamma nämnare brukar vara "rosa, mjuka, fina", och ofta sådant som ska tas hand om. Leksaks-bäbisar som ska matas, bytas blöja på och skötas om, och leksaks-ugnar där man kan leka att man lagar mat åt sin man. Pojkarna i sin tur får leka med polisbilar, vapen, leksaks-bygg-kit. Unisex-utbudet är verkligen, verkligen smalt. W0rd. Samtidigt som det är lätt att klaga på dem (som jag nyss gjorde) värmer det lite att tänka på att det faktiskt blir bättre med åren. Jag gillar inte heller att det finns pojk- och tjejleksaker, utan tycker att barn borde ha en chans att gilla och leka med det man verkligen tycker om utan att någon säger att det är fel. Men jag tror ändå att det ligger något biologiskt i att flickor gillar dockor och att killar gillar mer "tekniska" leksaker. Ett exempel är en undersökning som visar att han-apor föredrar leksaksbilar och att hon-apor föredrar dockor. http://www.azstarnet.com/allheadlines/108552 Nu har jag inte satt mig in i det, så det kanske stämmer, men jag väljer att tro på det, för egentligen är det inte så konstigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Yo, guys - ett sista ord i könsdebatten: http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=50424 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Hur var det när ni var små, då? Önskade ni i hemlighet att få leka med dockor men vågade inte p g a att det var tjejigt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Hur var det när ni var små, då? Önskade ni i hemlighet att få leka med dockor men vågade inte p g a att det var tjejigt? Nah, jag lekte med dinosaurier istället. Fast.. det gjorde några tjejkompisar också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Hur var det när ni var små, då? Önskade ni i hemlighet att få leka med dockor men vågade inte p g a att det var tjejigt? Lekte med både och. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 bilddagboken vet inte vad ett forum är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Alla som har bilddagboken är fjortisar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 *Majoriteten av vanliga svenskar är fega, mesiga och skygga. * -||- är blyga och ogillar konversationer med människor de inte känner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 Jag gillar inte heller att det finns pojk- och tjejleksaker, utan tycker att barn borde ha en chans att gilla och leka med det man verkligen tycker om utan att någon säger att det är fel. Men jag tror ändå att det ligger något biologiskt i att flickor gillar dockor och att killar gillar mer "tekniska" leksaker. Ett exempel är en undersökning som visar att han-apor föredrar leksaksbilar och att hon-apor föredrar dockor. http://www.azstarnet.com/allheadlines/108552 Nu har jag inte satt mig in i det, så det kanske stämmer, men jag väljer att tro på det, för egentligen är det inte så konstigt. Det kanske är kvällshumorn som kickar in, men jag tyckte detta var lite kul: "Like little boys, some male monkeys moved a toy car along the ground. Like little girls, female monkeys closely inspected a doll's bottom. Males also played with balls while females fancied cooking pots. Both were equally interested in neutral objects such as a picture book and a stuffed dog." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 20 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2008 (redigerad) Jag är ganska övertygad om att män och kvinnor innerst inne är helt lika rent psykiskt. Det finns inget manligt och kvinnligt, bara det vi med våra irrationella hjärnor tycker borde vara manligt och kvinnligt. Jag brukar hålla med dig men det där håller jag inte alls med om; jag är övertygad om att det finns något kvinnligt och manligt. Vad har det där att med tråden att göra btw? Det är väl inte en fördom? Hur var det när ni var små, då? Önskade ni i hemlighet att få leka med dockor men vågade inte p g a att det var tjejigt? Never ever. De enda gånger vi killar "lekte" med dockor var när vi lekte frisör () eller eldade barbies. En annan grej vi brukade köra var att lägga barbiesar m.m. på landsvägen och se när de blev överkörda av långtradarna. --- T: Den här tråden är svår. Jag tror inte att man kan veta om sina fördomar; om man gör det är det egentligen inte fördomar. Redigerad 20 oktober, 2008 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 21 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2008 T: Den här tråden är svår. Jag tror inte att man kan veta om sina fördomar; om man gör det är det egentligen inte fördomar. Sant. Generalisering är ett bättre ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Aggee Skrivet 21 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2008 (redigerad) Har fått för mig att personer med krulligt/lockigt hår ofta är musikaliska. Vetefan varifrån jag fått det Redigerad 21 oktober, 2008 av Aggee Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 21 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2008 Hur var det när ni var små, då? Önskade ni i hemlighet att få leka med dockor men vågade inte p g a att det var tjejigt? Jag tyckte faktiskt det var mycket roligare med leksaksdinosaurier, riddare, drakar, tigrar och sånt när jag var liten. Hade dock barbiedockor och sådant också, men det var inte alls lika roligt att leka med. Däremot höll jag på med barbiedockor och mjukisdjur en hel del, för att mina kompisar av kvinnligt kön inte ville leka med något annat. (Och självklart också för att jag mestadels fick "tjejleksaker" av föräldrar och släkt.) Annars spelade jag tv spel. Plattformsspel mestadels, ganska könsneutrala antar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 21 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2008 En annan grej vi brukade köra var att lägga barbiesar m.m. på landsvägen och se när de blev överkörda av långtradarna. Haha, påminner mig om när jag och en kompis lade ut sådana här furbies (eller vad dom hette?) på vägen och gömde oss bakom en dörr och såg hur bilarna körde på dom. Sedan var det inte bara furbies, utan allt från ketchupflaskor till olika typer av leksaker. Visst tycker man det var idiotiskt nu när man vuxit till sig, men då var man bara 10-11 år och kunde göra allting. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 22 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2008 Alla kineser som arbetar på matställen har något konstigt talfel/brytning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 27 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 oktober, 2008 Jag är ganska övertygad om att män och kvinnor innerst inne är helt lika rent psykiskt. Det finns inget manligt och kvinnligt, bara det vi med våra irrationella hjärnor tycker borde vara manligt och kvinnligt. Word! Könsroller suger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 27 oktober, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 oktober, 2008 Jag är ganska övertygad om att män och kvinnor innerst inne är helt lika rent psykiskt. Det finns inget manligt och kvinnligt, bara det vi med våra irrationella hjärnor tycker borde vara manligt och kvinnligt. There is some truth in your fiction and some fiction in your truth. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
n00dles Skrivet 15 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2008 (redigerad) Minibump. Vad har ni för förutfattade meningar om ölänningar? Kommer med egen "lista" senare. Redigerad 15 november, 2008 av n00dles Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts