Jump to content

Ny dator

VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Nu är det så att jag vill köpa en ny dator ihop plockad.

Hur bra kan jag få för 10 000?

Datorn ska användas för spel, surfing och bildprogram som PS.

Skulle också behöva en skärm. Har 12 000 som ska läggas ner till dator och sen tillbehör.

Och hur mycket går en bra skärm på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antec Ninehundered + Corsair TX 550W

Asus P5Q Pro (moderkort)

Intel Core 2 Duo E8500/Quad 9300/9400/9550 (skiljer 300-1000)

DVD-brännare

Powercolor ATi Radeon HD4870 PCS+

Corsair 4GB PC6400

Samsung Spinpoint F1 750GB

Kortläsare

Tre års garanti, ej OS. Landar på drygt 9 000 med C2D E8500 och 10 200 med Q9550. Komplett.se

Bra skärmar i min mening kostar 3 500+ kr (S-IPS-paneler). Skärmar som duger enligt ickekinkiga från 2 000 kr. :unsure:

Meeh-edit: Kan tillägga att Komplett sällan är den billigaste butiken överlag, men om du vill ha den ihopbyggd finns det inte så många val. I alla fall inte om man vill kunna konfigurera paketet själv.

post-848-1224172189_thumb.jpg

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Flyttar till den här tråden nu eftersom den handlar mer om datorn.

Nu när det är okej att skicka tillbaks, så det är löst så skulle jag villja göra ett nytt försök.

Iaf!

Just nu har jag 14 000 och får upp till 16 000 när studiebidraget kommer.

Dom pengarna ska gå till en dator och en skärm.

13 000 högst vill jag lägga på en dator eftersom jag ska ha skärm sen också.

Vill ha en så kraftig dator jag kan få för prngarna.

Skulle vara kul att spela på högsta grafiken på nya spel och klara av kommande.

En hårdisk på 500gb räcker. Den som är i min dator nu är på 180gb och den är inte full.

Kanske sätta in ett HD4870X2 i den och sen något bra minne.

Som sagt, jag är ingent riktigt datorproffs. Så klocka och hålla på kommer jag nog inte göra.

Vill bara spela och njuta av det med hög grafik.

För 13 000 borde jag ju få något riktigt bra tycker man.

Om du Curly sätter ihop den så skulle det vara snällt om du kunde berätta lite om delarna du väljer.

Som du skrev i andra tråden. Känns mer säkert eftersom jag är så okunnig.

Vet inte vad jag ska skriva mer. Säg till om det är något ni undrar, eller vill veta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt igång. Återkommer schnaaaart.

Ska datorn vara ihopsatt fortfarande? Dustin sysslar väl inte med sånt.

Mitt alternativ: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?d...ta&k=542877

Jag skulle inte riktigt lita på datorbutikens lagerstatus. Eller de kanske har skärpt sig igen.

Chassi: Evig testvinnare. Sval och relativt tyst. Dussinchassi ska det dock nämnas att det är.

Nätaggregat: Corsair dominerar bland entusiaster. Testvinnare om och om igen. Wattantalet kanske är något överdriven. Du kan byta ner till 550/650W för att spara pengar.

Moderkort: Nyaste generationens chipset, högkvalitativa komponenter från en bra tillverkare. Stabilt och svalt med många funktioner. Fått mycket bra omdömen i recensioner.

Processor: Snabb Intel dualcore. Tror inte du skulle tjäna på quadcore eftersom jag tror inte att du multitaskar som en idiot. Jag tror att Q9550, som kostar 3 000+ kr är den enda icke-extreme-varianten som kan prestera bättre i spel.

Grafikkort: Har vi väl redan gått igenom.

Internminne: Dessa minnen från Corsair har dominerat marknaden i ett par år nu. Har själv 4x1GB, har varit felfria i två år nu.

Hårddisk: Har en 500GB av samma modell, den är tystast av mina tre. En av de populäraste och bästa som finns i det segmentet.

Processorkylare: Rekommenderades varmt av SweClockers.com när de testade den. Vunnit flera andra tester också. Med ett så högpresterande system är originalkylaren lite undermålig.

Sätt ihop delarna på Dustin eller annan butik där pris och lagerstatus verkar bäst. Håll dig till Dustin, Komplett, Inet eller Datorbutiken.com.

Siana, under mig: Jag tänker inte pissa på ditt datorsystem för det är i princip samma som mitt. Ska bara säga att Samsung är inte ett bra märke när det gäller brännare, min (exakt sån) var DOA och många andras dör efter några dagar.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Priserna på datordelar har gått upp något extremt just nu p g a vad som händer i USA. HD4870X2t som jag köpte har nu efter två veckor stigit i pris med 1300kr. Datorpaketet jag köpte förra veckan har höjts med 1000kr.

Just nu har jag inte tid för att sätta ihop ett datorpaket, men Datorbutikens datorpaket är lämpliga att gå efter. Beställ för i all världen inte ifrån Datorbutiken, men deras paket är bra.

I din prisklass är http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=DBPC-GST01 ett lämpligt val.

Ett par ord om delarna:

Chassit: Förstås en smaksak och jag vet inte så mycket om det där, men Cooler Master är ett bra märke.

Nätaggregat: Corsair är bland de bästa på marknaden, bry dig inte om att du kan få nätaggregat med högre wattantal för samma pengar - detta kommer utan problem att kunna driva ditt system.

Moderkort: Ganska standard, men mer behöver du inte eftersom du inte ska klocka. 7.1ljud, gigabitnätverkskort och 2.0 Pci-E (vilket låter dig dra full nytta av de senaste grafikkorten).

DVD-Brännare: Inte mycket att säga här. Samsung är ett bra märke, och brännaren är SATA. Yay!

Hårddisk: Jadu, som DVDbrännaren typ.

Processor: Duo, men den kommer fungera fint i spel.

Minnen: En aning överseriösa (återigen eftersom du inte ska klocka) och om du ska plocka ihop ett paket på en annan sida kan du dra ner budgeten på dem lite och lägga någon annanstans. 4GB och PC6400 är i alla fall vad du ska kolla efter.

Grafikkort: Som du bör ha förstått vid det här laget är HD4870X2 det bäst presterande kortet på marknaden just nu. Bry dig inte om att det är Sapphire här och kanske Powercolor någon annanstans. Ta det billigaste som fortfarande har 2GB texturminne, tillverkningsprocessen är den samma.

Hoppas det förklarade lite iaf. ^_^

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Siana, under mig: Jag tänker inte pissa på ditt datorsystem för det är i princip samma som mitt. Ska bara säga att Samsung är inte ett bra märke när det gäller brännare, min (exakt sån) var DOA och många andras dör efter några dagar.

Hm, okej. Deras hårddiskar är i alla fall bra så jag antog att de höll samma kvalitet på brännarna. Jag har även själv en samsung DVDRW som fungerar fint, även fast jag vet att man inte ska resonera så.

Oavsett så har jag ett par åsikter om ditt paket också... ^_^

Nätaggregatet är overkill. Går det in i budgeten, visst, det är ju framtidssäkert.

Nirvana NV120 när han inte ska klocka? Jag använder stockkylaren just nu och har klockat min CPU med 0,8gHz och ligger ändå på en ok temp. Möjligtvis om han vill ha låg ljudnivå, men då skulle en kylare som freezer 7 pro räcka (förutsatt att han sänker varvantalet lite).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nätaggregatet är overkill. Går det in i budgeten, visst, det är ju framtidssäkert.

Nirvana NV120 när han inte ska klocka? Jag använder stockkylaren just nu och har klockat min CPU med 0,8gHz och ligger ändå på en ok temp. Möjligtvis om han vill ha låg ljudnivå, men då skulle en kylare som freezer 7 pro räcka (förutsatt att han sänker varvantalet lite).

1. Jo, vet.

2. Jag är temperatur- och ljudkåt/känslig. Det kanske smittade av sig lite. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

thpix_1056805_1.gif

Sådär ser det ut hos dustin. Dom är rätt snabba på att få hem sakerna också.

Edit: Skulle vara nice om man kunde klämma in en DVD läsare/brännare

http://www.dustinhome.se/pd_5010185306.aspx

Har GH20S10 själv och den fungerar utmärkt. Sony/Nec (Optiarc) har dåligt rykte och Samsung nämnde jag innan.

Processorkylaren var rätt dyr. Du får själv avgöra om du vill lägga ut så mycket pengar på minskad ljudnivå. Temperaturen kommer också bli (mycket) lägre, men det har inte så stor betydelse eftersom du inte ska överklocka.

Nätaggregatet var det ingen större idé att minska på, 550W kostar bara 200 kr mindre.

GiZmo: Du kan ju glädja dig lite över att dollarns ökning har gjort allt lite dyrare. ^_^

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.dustinhome.se/pd_5010185306.aspx

Har GH20S10 själv och den fungerar utmärkt. Sony/Nec (Optiarc) har dåligt rykte och Samsung nämnde jag innan.

Processorkylaren var rätt dyr. Du får själv avgöra om du vill lägga ut så mycket pengar på minskad ljudnivå. Temperaturen kommer också bli (mycket) lägre, men det har inte så stor betydelse eftersom du inte ska överklocka.

Nätaggregatet var det ingen större idé att minska på, 550W kostar bara 200 kr mindre.

GiZmo: Du kan ju glädja dig lite över att dollarns ökning har gjort allt lite dyrare. ^_^

12 392,00 kr kommer kalaset gå på.

Är det något annat som skulle vara värt att lägga till?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite segt att man kan få en i stort sett lika bra dator idag för 12k som jag betalade 16k för i slutet av våren :naughty:

Hahaha, det är ju ingenting. Datordelar tappar i värde mycket snabbare än så, men p g a dollarn så har de klivit upp igen. Skulle det inte vara p g a den skulle allt kosta runt 9k. Som jag nämnde tidigare, på två veckor har priset på mitt grafikkort höjts med 1300kr, och uppgraderingspaketet jag har köpt höjdes med 1000. Känns jävligt bra... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Chassi: Tycker inte du ska lägga pengar på ett svindyrt chassi (ja, jag tycker 1100:- är onödigt mycket). Mitt chassi kostade runt 500-lappen och klarar biffen galant. Circus 30 grader i burken konstant. (Antec 300)

Nätdel: Att kräma på med 750W är väl att ta i, ett 650 räcker lagom. Rekomenderar starkt Corsair.

Minne: 4GB räcker i dagens läge. Billigt är bra (Fatal1ty's är fan bara snordyra).

Grafik: HD4870X2 is da shit. Som sagts, märke spelar ingen roll. Och som siana sa så har priserna ökat som fan. Mitt kort (Asus) har gått upp med 500:-

HDD: Seagate gillar jag personligen, har dålig erfarenhet av Maxtor. Storlek får du såklart bestämma själv.

Moderkort: P5Q rekomenderas, själv har jag P5Q-E med lite extrajox på. Mysigt kort. Allt från P5Q enkelt till Ultimate funkar.

Processor: E8500 är ett mycket bra val. Som siana sa till mig så ser jag ingen anledning till en Quad än, trots att horan köpte det själv! >^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Processor: E8500 är ett mycket bra val. Som siana sa till mig så ser jag ingen anledning till en Quad än, trots att horan köpte det själv! >^_^

Haha, det var bara för att Q9550 var vad som ingick i datorpaketet jag köpte. Det skiljer cirka 1200kr mellan min Q9550 och en E8500. För de pengarna vinner man nästan ingen prestanda i spel jämfört med om man skulle ha lagt dem på grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, det är ju ingenting. Datordelar tappar i värde mycket snabbare än så, men p g a dollarn så har de klivit upp igen. Skulle det inte vara p g a den skulle allt kosta runt 9k. Som jag nämnde tidigare, på två veckor har priset på mitt grafikkort höjts med 1300kr, och uppgraderingspaketet jag har köpt höjdes med 1000. Känns jävligt bra... ^_^

Sant :naughty:

En annan trist grej var att jag la ordern på en måndag, betalade in i förskott, sen på tisdag sänktes priserna på ett antal grejer så jag hade sparat 1500, hade jag väntat en vecka hade jag sparat 2k.. Ajja, nästa gång kanske man har tur istället ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor