Jump to content

NHL 09 vs. FIFA 09

kicken
 Share

Recommended Posts

Onödigt som fan att säga att han är dum i huvudet i vilket fall som helst. :confused:

Hade jag inte sagt det hade han inte vetat att jag tyckte det. Ärlighet varar längst :>

@ Mathias: Lagom trångsynt, du har ju för fan inte lirat något av 08-09.

Och jag håller med Marquis, Fifa krossade PES förra året, inte provat något av dom nya dock.

Jo det har jag, både Fifa och PES version '08. Men det är kul att du tror dig veta vad jag gjort bättre än jag själv.

Självklart får du gilla vilket spel du vill, men från ett rent fotbollsperspektiv är FIFA iår mycket bättre än vad PES var förra året, det är väldigt svårt att säga något annat. Även demot av PES 2009 verkar tyvärr inte så lovande, men en klar bättring. PES 2008 var ruggigt mycket arkadfotboll och i stort sett bara enmansshower där de bästa spelarna (Etoo, Zlatan osv) kunde springa igenom vilket försvar som helst, och målvakterna var helt värdelösa samtidigt som hela spelet var väldigt obalanserat. Sedan om just du gillar en mer arkadlik spelupplevelse eller inte vet givetvis bara du.

Haha, ge dig inte på sånt där.

Tråden handlar inte om PES vs. Fifa, så jag tänker inte fortsätta den diskussionen.

...dessutom är det väl ett ganska dåligt argument att "Fifa i år är mycket bättre än PES var förra året"?

@Kicken: Skaffa NHL och sedan Fifa '09 till datorn istället så kan vi lira online? ;)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat båda, sportspel överlag (även detta) är dock utan tvekan bäst på konsoll.

Mjo, det vet jag redan. Fick för mig att du enbart spelat det på PC..

För jag ser ingen annan anledning att man skulle kunna tycka att PES 08 var bättre än Fifa 08.

Anyhow, alla tycker vi olika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, det vet jag redan. Fick för mig att du enbart spelat det på PC..

För jag ser ingen annan anledning att man skulle kunna tycka att PES 08 var bättre än Fifa 08.

Anyhow, alla tycker vi olika.

Jag har spelat båda spelen under bästa förutsättningar. Tillsammans med polare, på konsoll. Det är två helt olika upplevelser att spela PES och Fifa, jag föredrar PES-upplevelsen. Svårare än så är det inte. Jag tycker dock inte att Fifa vore ett dåligt köp, båda serierna är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag inte sagt det hade han inte vetat att jag tyckte det. Ärlighet varar längst :rolleyes:

Jo det har jag, både Fifa och PES version '08. Men det är kul att du tror dig veta vad jag gjort bättre än jag själv.

Tråden handlar inte om PES vs. Fifa, så jag tänker inte fortsätta den diskussionen.

...dessutom är det väl ett ganska dåligt argument att "Fifa i år är mycket bättre än PES var förra året"?

@Kicken: Skaffa NHL och sedan Fifa '09 till datorn istället så kan vi lira online? :P

Min dator pallar inte!

Be A Pro, är det typ... fotboll i tredjeperson? Alltså att man spelar med en gubbe och avancerar i karriären?

Ja, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det var inte meningen att dra igång en sådan debatt egentligen. Man kan väl säga att jag varit där förut (både som förespråkare av PES och nu FIFA), och det har väl sällan mynnat ut i något som alla accepterar.. Men håller du inte med om att PES är mer arkad och FIFA mer åt simulationshållet?

EDIT: Jaja, du vill inte fortsätta debatten, men den är ju ändå rätt så aktuell för tråden eftersom ett bättre spel än NHL/FIFA kanske skulle vara intressant för kicken, right?

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen tycker att det känns lite halvlustigt att jämföra just NHL-spelen med FIFA-spelen. För egentligen spelar det ingen roll, älskar man verkligen hockey, så kommer man garanterat gilla NHL mer, men för mig som har fotbollen som prio-sport känns FIFA som ett självklart val mellan dessa två, så det är rätt svårt att jämföra dessa två.

Dock så verkar det ju som om du villa ha båda om jag fattat det rätt och inte vet vilket du vill köpa först, då är det ju en annan sak :).

Om du ska gå efter vilket spel som är bäst av dessa två är enligt mig faktiskt ett omöjligt val. Vilka som än debatterar eller diskuterar kommer alltid komma fram till olika svar där den ena säger NHL och den andra FIFA, spelen är så lika men ändå så olika.

Då jag lirat FIFA09 ett tag nu så kan jag bara uttala mig om det, och jag är verkligen nöjd med förbättringarna från 08 till 09. Bra mycket större skillnad än vad det var mellan 07 och 08. FIFA har dock av någon anledning gått segare i utvecklingen om man jämför med NHL helt klart, men FIFA09 har väldigt mycket småfinesser som jag gillar samt känns det mycket, mycket mer realistiskt än vad det någonsin har gjort.

Det sägs att Be A Pro-läget ska vara mycket bättre än tidigare, men har hittils bara provat en match och det är inget jag testat tidigare så jag kan inte uttala mig där.

En svår fråga, men väljer du FIFA så tror jag inte du kommer ångra dig, (samma gäller nog NHL haha).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spelat båda spelen under bästa förutsättningar. Tillsammans med polare, på konsoll. Det är två helt olika upplevelser att spela PES och Fifa, jag föredrar PES-upplevelsen. Svårare än så är det inte. Jag tycker dock inte att Fifa vore ett dåligt köp, båda serierna är bra.

PES är prestige, oavsett årgång och kvalité på spelet!

Frågan TS borde ställa sig är fotboll eller hockey precis som Halo säger. Har dock inte haft förmånen att spela något av de senare FIFA spelen men att det är ett riktigt bra fotbollspel har jag inget att säga emot, kritiken talar för sig själv, Konami får rycka upp sig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite.

Vilka arenor finns det i fifa09?, i trailern så regnar och snöar det, och några matcher spelas på kvällen, är det så i spelet också? och det som avgör om jag köper spelet eller inte (nästan) om man har bortamatch, spelas alla bortamatcher på samma arena? jag störde mig något otroligt på det i fifa08.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite.

Vilka arenor finns det i fifa09?, i trailern så regnar och snöar det, och några matcher spelas på kvällen, är det så i spelet också? och det som avgör om jag köper spelet eller inte (nästan) om man har bortamatch, spelas alla bortamatcher på samma arena? jag störde mig något otroligt på det i fifa08.

Det beror helt på, de flesta champions league-matcherna spelas på kvällen (har spelat med Liverpool endast), och något jag la mäke till är färgen på gräsmattan, hur den ändras ju längre in i säsongen man kommer, dvs. gul/grönt gräs på hösten osv. med regn. Men det är ju fortfarande så att många av de mindre lagen har likadan arena men det har ju helt klart blivit bättre än tidigare iallafall. Det finns totalt 52 arenor tror jag,, finns det som "achivement" att man ska spela på 52 arenor.

Alla bortamatcher spelas ju dock inte på samma rena, möter du Man U så är det Old Trafford som gäller osv. men det känns som om det finns fler "mindre" arenor nu samt att fler storlag har fått sina arenor med, och de är faktiskt riktigt fina :).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla bortamatcher spelas ju dock inte på samma rena, möter du Man U så är det Old Trafford som gäller osv. men det känns som om det finns fler "mindre" arenor nu samt att fler storlag har fått sina arenor med, och de är faktiskt riktigt fina :).

I Allsvenskan är det tyvärr väldigt ofta samma arenor för de flesta lag har jag märkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte fifa09.

I tidigare spel så har skillnaderna mellan spelen inte vart så överdrivet stora (tycker jag), men från 08 till 09 ser man verkligen att allt har förbättrats, speluppfattningen, gester, glidtacklingar, passningsspel osv. Hur bra spel som helst, nu ska jag vinna ligan med Manchester United.

En fråga till bara, är det datorn som bestämmer om man spelar på kväll, i regn osv? eller kan man välja det själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Byt in 08 så får du ju lite "rabatt" på 09, som är ett helt klart mycket bättre spel.

Känns inte som man lär få så mycket för 08, köpte det väldigt billigt också så blir nog att ha det kvar också i sådant fall =P Är väldigt sugen på 09 så får se om man kanske har det med sig hem idag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...